Heel specifieke vraag over paard dat het koud heeft

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kukkie

Heel specifieke vraag over paard dat het koud heeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 00:28

Hai naturals,

Ik heb een vraagje voor jullie. Het gaat over mijn verzorgdravertje van 21. Hij staat zonder deken, maar de hoefsmid was er afgelopen week en heeft tegen de eigenaresse gezegd dat het paard het koud heeft. Dat baseerde hij op het gegeven dat zijn haren overeind stonden en zijn huid heel koud aanvoelde. Ik ken paardnatuurlijk.nl en heb al enkele topics gelezen, maar kan nergens iets vinden over de temperatuur van de huid. Wel over de overeindstaande vacht. Dat is normaal en zelfs goed, heb ik begrepen.

Kan iemand van jullie, zonder teveel uit te weiden over andere zaken, mij vertellen hoe warm of koud de huid van jullie dekenloze paarden aanvoelt onder de vacht?

Dankjewel alvast

callippo

Re: Heel specifieke vraag over paard dat het koud heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 01:15

Je kan pas zien of een paard het koud heeft, als hij echt staat te rillen van de kou. Dan komt hij namelijk warmte tekort en gaat dit opwekken door extra beweging (zonder te lopen).

Als je paard aan de buitenkant warm is, dan heeft hij het zelf ook warm. Namelijk: hoe warmer de buitenkant, hoe meer warmte hij kwijtraakt.

Vergelijk het eens met jezelf: als jij buiten hebt gesport of gefietst ofzo, dan heb je het zelf best warm. Maar voel eens aan je benen, die voelen aan de buitenkant koud aan, vooral als je door de regen hebt gefietst zoals ik net, haha.

Doordat de doorbloeding aan de oppervlakte verminderd, voelt de buitenkant koud en blijft de warmte lekker binnen. Geen reden dus om je zorgen te maken, tenzij je paard echt gaat rillen dus.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:58

Daar ga ik helemaal in mee.
De vacht overeind is een heel natuurlijke reactie. Vergelijk het maar met kippenvel, behalve dan dat het bij een paard wel effect heeft doordat hij meer haren heeft. Door de haren overeind te zetten is hij in staat om lucht vast te houden waardoor hij het niet koud krijgt. Hij is zo in staat om zijn lichaamstemperatuur te regelen.

Over het algemeen hebben paarden het echt niet snel koud.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 15:27

Wendy, jij hebt dus alvast niet gelezen waar ik om vroeg. Dat van de vacht wist ik al. Daar ging de vraag niet om.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:31

Ik heb je vraag heus wel gelezen.
Ik kan je moeilijk zeggen hoe warm het paard aanvoelt, mijn eigen paard en de 2 ponies die erbij in de wei staan (alledrie zonder deken oid) voelen namelijk alledrie anders aan.

Boutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:52

Bij alle vijf de paardjes hier voelt de vacht aan de buitenkant lauw-warm tot koud MAAR als je met je vingers dieper de vacht in gaat tot tegen de huid voelt de huid zelf warm aan. Altijd, tenzij ze erg nat zijn maar dan staan ze ook te rillen.
De hals onder de manen hoort ook lekker warm te zijn, alsook de oortjes.
Benen voelen koud aan.
Teken van echt koud is inderdaad rillen, extra hooi geven helpt dan. En zorgen dat ze uit de regen kan, koud is neit erg, nat en koud wel.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 00:04

Dank je wel!
Hier heb ik wel wat aan. Nu nog de eigenaresse overtuigen...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 21:43

Anouar had het laatst echt vrezelijk koud. Hij staat wel eens vaker te rillen, daar maak ik me geen zorgen om. Maar nu was hij gewoon een hoopje ellende. Helemaal stijf, als een gek aan het rillen en hij was Anouar gewoon niet meer. Nou is hij nooit echt heel vrolijk en entousiast, maar nu was hij echt zielig. Ik kan niet eens beschrijven hoe het eruit zag, maar ik zag gewoon dat dit niet kon.
Heb hem toen onder een afdak op laten drogen en heb hem een deken op gedaan. Toen had hij het weer lekker warm en was weer helemaal de oude.
Misschien niet natural, maar ik zag echt dat Anouar blij was met z'n jasje.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:13

Haar over eind is geen enkel probleem.
Trillen ook niet, maar vaak zet ik ze dan toch even binnen of onder het afdakje met een fleece dekentje. Zodra ze weer (bijna) droog zijn gaan ze gewoon weer de blub in Lachen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:17

Rillen is niet goed.
Maar daarvoor zie je ze al in elkaar gedoken staan, met een bolle rug en de pootjes dicht op elkaar. De hals is dan wat ingetrokken.
Paarden die het echt langere tijd koud krijgen, vallen ook wat af. Het kacheltje gaat harder stoken, heh. Knipoog

Als je rijdt kan je het aan sommige paarden ook merken. Ze hebben dan wat strammere spieren, vooral in de rug.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:52

Daarom heeft Anouar het misschien ook wel wat sneller echt koud, omdat hij best wel een beetje dun is. Hij wordt ook niet dikker, ookal geef ik hem kilo's voer.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 00:45

Dank jullie!

Ik heb het met de eigenaresse en de andere verzorgster overlegd en we laten hem zonder deken. Hij rilt namelijk niet, staat op stal en in de zomer, in de wind en regen, is het wel eens kouder geweest dan nu, in de stal.
Volgens eigenaresse en andere verzorgster zijn het ook vooral de andere mensen op stal die zeggen dat hij het koud heeft. Maarja, zij hebben allemaal geschoren paardjes en zijn steeds aan het stunten met dekens. We gaan onze pootjes dus stijf houden, want ondanks dekens in eerdere jaren heeft hij best een redelijke vacht, al is het nog geen ijslandervacht..

Lenneke, ik had vroeger ook een arabiertje, die elke dag buiten kwam. Ik hield hem altijd zonder deken, maar hij kreeg geen heel dikke vacht en viel ook af, ondanks meer eten. Ik heb hem toen ook een deken op moeten doen, want het werd echt heel zielig, als het regende of sneeuwde.