beginnen met NH/ grondwerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

beginnen met NH/ grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 19:36

mijn drachtige bijrijdpaardje en ik hebben nogal wat problemen onder het zadel (lees: mevrouw bokt bij het galopperen en bij alle oefeningen die haar niet aanstaan, en nee, ze heeft niets met haar rug, DA heeft gecontroleerd)
dus dacht ik, mss is grondwerk wel wat voor ons, ook om de problemen onder het zadel op te lossen.
Ik heb thuis boeken liggen van Klaus Ferdinand Hempling en van Monty Roberts. aan die laatste heb ik in dit geval niet zoveel, want het paard is al onder het zadel en heeft mij als leider geaccepteerd op de grond (blijft op afstand als ik dat aangeef en komt naar me toe als ik me daarvoor openstel).
Hempling is in mijn ogen een held, maar helaas vergeet ik de helft van de oefeningen weer als ik eenmaal met haar aan het werk ben en hij beschrijft wel héle subtiele lichaamstaal en ik ben dus gewoon motorisch gestoord Tong uitsteken

dus, iemand ideeën voor grondwerk-oefeningen?
het paardje volgt mij dus al en blijft op afstand als ik dat vraag, voor de rest zijn we zeg maar nogal leken... paardje is volgens mij ca.10 jaar oud (kan iets jonger zijn, maar iig niet heel jong, ouder dan 8 zeg maar)

Payal

Re: beginnen met NH/ grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:46

hm. misschien kun je een join-up doen? om het vertrouwen te scheppen?

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:48

maar wat wil je precies? wil je vrijheidsdressuur, of natural horsemanship?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:01

Ik zou de Join-up niet meenemen,e en ook niet volgens KFH werken, maar aan gewoon grondwerk doen. Dit kun je doen zonder dat je compleet alles om gaat gooien: als je geen vast patroon wilt volgen, zou ik je willen adviseren om dit boek aan te schaffen:

viewtopic.php?f=125&t=625206

Overigens is het feit dat de DA niets kan vinden nog geen garantie dat er niets is. Ik zou er een Osteopaat bij halen, die zien verder en meer dan een gewone DA en kunnen je helpen bij het oplossen van de problemen. Bokken heeft een oorzaak, als de DA die niet ziet of vindt moet je verder kijken.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 10:30

de oorzaak van het bokken is in haar geval echt het niet willen, want als we gaan springen moet ze bij het loswerken ook over de rug en daarna met wat meer oprichting vóór we gaan springen en dan bokt ze niet, omdat ze weet dat ze mag springen. en buiten doet ze het ook niet, ze vindt dressuur gewoon niet leuk. maar ze zal toch een paar keer per week goed dressuurmatig getraind moeten worden om alles los te houden...
ook als ik aan een lange teugel dingen van haar vraag bokt ze niet. het is echt alleen met dressuren...

ik heb geen ervaring met de join-up en om niets te verpesten, wil ik daar liever niet zelfstandig aan beginnen, bovendien is een join-up iets wat je niet te vaak moet doen en ik wil iets waarin we samen kunnen groeien zeg maar...

grondwerk is idd ideaal, omdat je kunt verderwerken op de grond met wat je eigenlijk al hebt (het vertrouwen zeg maar, ze denkt echt dat ze een hondje is, liefst zou ze bij me op schoot kruipen)...

ik zal idd eens kijken naar dat boek.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 12:01

Dat boek wat cassidy aanhaalt is idd erg geschikt.
Verder zou ik gewoon proberen het dressuren wat leuker te maken Lachen

iljaspies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 12:38

Ik denk dat je paard moeilijk ontspant in zijn rug, herken je verhaal namelijk, ik werk hierdoor ook veel met grondwerk om mijn paard zn rug te laten ontspannen. Dit is moeilijk te leren zonder begeleiding. Mijn instructrice geeft les via de klauf hempflig methode. Josien van de Poel heet ze. ze geeft in principe in heel ned. en belgie les. haar website vermelding kun je vinden op mijn website onder het kopje velise. Succes!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 15:11

ik heb zelf echt veel gelezen van hemplig en kan me er wel in vinden wat hij doet, maar tis idd moeilijk om dat zonder begeleiding te doen. paardje maakt idd rug heel bol en duikt dan achter de teugel. gebruikt dus veel te veel haar rugspieren en nauwelijks haar hals of achterhand. goede begeleiding zou wel iets op kunnen lossen, maar zit met een zeer beperkt budget momenteel, dus instructie zit er momenteel even niet in (wil niet mn paardrijlessen opgeven, vandaar...)

iljaspies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:04

@ skippy01, josien geeft national horsemanship grondtraining in combo met Rijlessen.Ideaal dus! (vind ik). Ik kan je het eigenlijk ook niet zo 123 uitleggen hoe je de rugspieren ontspand aan de hand, wat ik wel weet dat de basis hiervan wel aan de hand moet gebeuren, als een paard zijn rugspieren weet te ontspannen aan de hand is dit vele malen makkelijker over te brengen als ze onder het zadel zit.

Succes. wellicht kan josien je wat tips geven, Is een aardige meid Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 19:13

Josien geeft helemaal niet overal les. Ik heb haar een tijd geleden benaderd toen ik nog op zoek was naar iemand, maar mevrouw rekende zulke absurd hoge reiskosten om deze kant op te komen....
Op zich snap ik best dat ze niet altijd zin heeft om het halve land af te reizen, maar zeg dan niet dat je dat wel doet.

Ik heb trouwens in het verleden 2 keer les van haar gehad, de ene keer was ik erg enthousiast, de andere keer niet heel erg maar dat kwam misschien vooral omdat ze toen voor een grote groep stond. Volgens mij is ze in kleine groepen beter Lachen
Ze kan echt wel wat.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 01:08

Als ze dressuren niet leuk vindt, dan ligt dat toch echt aan jou. Als het goed is, gaat je pony zich juist FIJN voelen van dressuurlessen en zou er geen reden moeten zijn om dressuur niet leuk te vinden.

Welke 'paardrijlessen' wil je trouwens niet opgeven? De dressuurlessen die je momenteel met die pony hebt? Of zijn dat andere lessen? Want anders kun je toch de lessen met die pony vervangen door lessen bij een andere instructrice?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 12:24

ten eerste is mijn paardje geen pony, maar een sportpaard van ongeveer 1,65m...
ik heb momenteel dressuur- en springles en ga binnenkort naar een andere instructrice. de instructrice waar ik naartoe ga kent het paard beter, heeft haar zelf ook een tijdje gereden. daarbij ben ik zelf ook niet echt een leek, ik geef rijlessen en weet voor veel problemen wel een oplossing. probeer het rustig en met begrip op te lossen, maar met dit probleem kom ik er niet uit, heb al een aantal verschillende dingen geprobeerd, maar het is een paardje met een verleden zeg maar... als ik haar voorwaarts neerwaarts rij, heeft ze geen bezwaar tegen galopperen, zeg maar, meer richting de aanleuning die je bij bijv. hunter under saddle hebt... maar op het moment dat je meer vraagt wordt ze boos, ik wil dat niet ook boos worden en ik ben uiterst voorzichtig met haar omdat ze drachtig is van een tweeling en het sowieso een beetje een breekbaar paardje is zeg maar... (ze is altijd te dun, hoeveel ze ook eet en toen ze vorig jaar drachtig was, kon je pas in de allerlaatste maand een heel klein beetje buik zien...)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:28

Whisper_X schreef:
hm. misschien kun je een join-up doen? om het vertrouwen te scheppen?

Join-up is in mijn ogen weer geen optie. Ze schreef dat het paard haar al geaccepteerd heeft. Je kan het juist op deze manier schaden

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 16:51

ik had zelf ook al bedacht dat een join-up niet ideaal was, sowieso omdat ik er geen ervaring in heb dat te doen en dan kan ik het alleen maar kapot maken... Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:58

Ik denk dat je meer hebt aan iemand die goed is onderlegd in de klassieke dressuur dan iemand die je de join up kan uitleggen Knipoog
Je verwijst zelf al naar hempfling, ik zou denk ik op zoek gaan naar iemand die het vanuit de klassieke manier oplost.
Wim Vonck is dan bijvoorbeeld een goeie Lachen

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 17:42

Om op je eigenlijke vraag even te reageren, namelijk welke grondwerkoefeningen kun je doen.

Als je zelf aan de slag wil is het boek van Inge Teblick inderdaad een aanrader.
Zelf heb ik gekozen voor Parelli als leidraad, omdat ik dat uitgebreider vind. Ik mix dit met andere methoden als dat me zo uitkomt.

Hoe je bokken onder het zadel op de grond kunt oplossen komt bijvoorbeeld aan bod in de Parelli DVD "My Horse Won't go".
Deze DVD is eigenlijk alleen nuttig als je d.m.v. het Level 1 pakket de 7 games een beetje onder de knie hebt.

Les nemen kan uiteraard ook in diverse methodes. Het is dan een beetje aftasten wat het beste bij je past, dat kan per mens verschillen.
Wim Vonck zoals hierboven genoemd is ook een aanrader. Klassieke dressuur op de grond en onder het zadel. Zou wel eens heel goed kunnen aansluiten bij wat je zoekt.
http://www.horsefeelings.nl/

iljaspies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 17:48

Ik heb al jaren les van josien, Priveles. en mij bevalt het super. Zij kan echt alles met paarden bereiken en dan vooral de paarden met "problemen". Ik weet niet wat ze berekend. Ik woon gelukkig in haar buurt.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:33

Welke grondwerkoefeningen je kunt doen? Ik kan je wel vertellen waar je eerst aan kunt werken voordat je met grondwerk begint. Volgens de methode hoe ik werk is grondwerk namelijk een van de laatste onderwerpen. Voordat je zover bent moet je:

*Je paard goed kennen
*Je paard vertrouwen. Je paard vertrouwd jou
*Je paard ziet je als leider. Wandelingen helpen hier goed bij

Verder: als het paard achter de teugel duikt, betekent het dat jij te veel druk geeft. Ik wil je best verder helpen via bijv e-mail of pb, maar daarvoor moet je wel veel geduld hebben en echt bereid zijn wat te doen en het liefst ook een tijd niet te rijden. Ik vind een goede basis het allerbelangrijkst.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 22:51

ik ben best bereid veel te doen, maar te veel druk geven doe ik zeker niet, rij meestal aan een contactteugel en laat haar voorwaarts neerwaarts lopen. ze heeft alleen in het verleden het een en ander meegemaakt (de huidige eigenaar kan mij nog steeds niet precies vertellen wat) waardoor ze nu onder het zadel zo moeilijk is. ik gok het er zelf op dat ze te zwaar is ingereden of ooit achter over geklapt is met rijden, want als je aan de hand met haar bezig bent is er geen vriendelijker dier te vinden en ik durf gerust een klein kind in haar stal te leggen... (bij wijze van spreken, je moet gevaar niet opzoeken natuurlijk Knipoog)
vandaag was ik haar aan het rijden en ik kwam er zo gefrustreerd vanaf. ik vind namelijk eigenlijk dat geweld geen oplossing is in de omgang met dieren, maar vandaag heb ik haar echt een klap verkocht, ze bleef bokken en nog harder bokken, terwijl ze in eerste instantie heel fijn liep... en normaal bokt ze niet echt heel hoog, maar nu was ze er echt op uit om mij eraf te krijgen... zoals eerder gezegd, dit is alleen een probleem onder het zadel... ja, bij het longeren maakt ze wel eens een vreugdebokje, maar dan heeft ze haar oortjes naar voren en nu lagen ze echt plat...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 01:22

Ik denk zomaar dat je een afspraak moet maken met een osteopaat of een chiropractor, en je zadel na moet laten kijken door een Vakman (met opzet met hoofdletter V). Op grond van de verhalen die jij over je paard verteld maak ik op dat je paard ergens vreselijk last van heeft. Zulke boksessies komen niet zomaar aanwaaien.....

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 20:16

paard bokt al jaren zo, is al nagekeken in haar rug, het enige wat daar mis mee is is haar bespiering. dit omdat ze tijden heeft stilgestaan. ja, ze liep wel, in de wei, in de paddock... en als je paard bent ga je natuurlijk niet je moeilijke kant belasten (doe ik ook niet als mens zeg maar), dus dan wordt de bespiering op je moeilijke kant alleen maar slechter... ik rij haar zelf pas 2 maanden ofzo, dus die bespiering is nog niet zoals het moet zijn, hoewel ze wel losser wordt, veel wendingen rijden en beide kanten voldoende belasten... zadel was ook echt goed, daar heeft ze geen moeite mee, is ook nagekeken. ze krijgt wel een nieuw zadel, maar dit is omdat er een goed bod is gekomen op haar oude... (dus niet omdat het niet paste, iemand bij ons op stal wilde per se dat zadel omdat haar paard daar beter onder liep, dus de eigenaar heeft toen besloten het zadel te verkopen)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 00:57

Skippy01 schreef:
paard bokt al jaren zo, is al nagekeken in haar rug

Door wie is ze nagekeken in de rug? Kissing spines bijv. zal een gewone DA niet kunnen constateren hoor! En omdat een paard al jaren zo bokt, kan het geen medische oorzaak hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 10:43

Skippy01 schreef:
mijn drachtige bijrijdpaardje en ik hebben nogal wat problemen onder het zadel (lees: mevrouw bokt bij het galopperen en bij alle oefeningen die haar niet aanstaan, en nee, ze heeft niets met haar rug, DA heeft gecontroleerd)

De wijze waarop je over haar denkt en schrijft, zegt al zoveel....

Verder bokt ze volgens jou omdat ze niet wil, omdat ze dressuur niet leuk vindt, en dat ze boos wordt wanneer je dressuurmatig meer van haar vraagt.

Tegelijkertijd geef je aan dat ze een naar verleden heeft, waarschijnlijk te zwaar en/of met trauma ingereden is, dat ze een breekbaar paardje is en dat ze drachtig is van een tweeling.
Toch wil je haar nu dressuurmatig trainen omdat jij dat belangrijk vindt.

Je zegt dat er niets met haar rug aan de hand is (want de DA heeft er naar gekeken), dat het zadel goed is, en dat je zeker niet met veel druk rijdt. Je ziet het belang van goede begeleiding wel in, maar je wilt je huidige rijlessen niet opgeven vanwege je budget.

Wat ik hieruit op maak, is dat je niet openstaat voor de signalen van het paard. In feite zeg je “Ze moet zich niet aanstellen, er is niets aan de hand” en vraag je hoe je het voor elkaar kunt krijgen dat ze voortaan naar je luistert, braaf is en je gehoorzaamt.
Waaròm wil ze niet, waaròm vindt ze het niet leuk, waaròm wordt ze boos? Verdiep je daar eens in, in plaats van te denken “Ze mòet”.

Je paard bokt niet voor niets! Laat haar lichamelijk eens helemaal goed nakijken, door een holistische DA, een osteopaat, een chiropractor, etc. Laat het nieuwe zadel dat ze krijgt, volledig op- en aanmeten door een vakkundig zadelmaker.
En verder, ik weet niet hoe lang het paard drachtig is, maar respecteer het dat ze het zwaar heeft nu, helemaal omdat ze drachtig is van een tweeling. Laat haar haar eigen grenzen aangeven, wat ze wel en niet kan, en begrijp en respecteer die grenzen. Heb ook begrip en sympathie voor haar verleden, help haar daarbij, laat haar weten dat je met haar meevoelt en dat ze het mag verwerken, in haar eigen tempo, en dat jij in haar tempo meegaat.

Er speelt hier zoveel…..! En de eerste stap naar verandering zit bij jou, niet bij het paard. Ik hoop dat je dat gaat zien.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 11:22

ik zie ook heus wel in dat ze niet alles meer kan omdat ze drachtig is, ondanks dat je er nog niets van ziet (op ongeveer 6 maanden nu)... ik laat haar haar grenzen aangeven, maar het kan niet zo zijn dat zij alleen maar bokt bij alles wat ik vraag. en als ze nu alleen zou bokken om aan te geven 'dit wil ik niet', dan was het nog niet erg, maar ze bokt doelgericht om mij er af te werken...
ik zie ook wel in dat de verandering bij mij moet zitten, anders ga ik niet bij NH informeren terwijl bij ons op stal iedereen alles volgens de 'traditionele' manier wil oplossen (lees: als hij niet luistert moet je slaan, anders leren ze nooit) ik probeer me hiervan te distantiëren en een andere weg in te slaan, maar wil daarbij wel gewoon engels blijven rijden (meest dressuur en af en toe een keertje springen tot ongeveer 60/70 cm). ik geef al aan dat het paardje moeite heeft met dingen, een daarvan is momenteel het netjes aan teugel lopen, maar ik wil dat er eerst ontspanning is en ik haar dus niet rond ga dwingen. daarentegen wil ik niet dat ze haar hoofd ver in de lucht heeft want dan draagt ze niet en wordt het rijden voor haar wél problematisch voor haar rug (een paard moet nou eenmaal dragen vanuit zijn achterhand en zijn rug goed gebruiken)...
daarom rij ik ook alleen aan een contactteugel en probeer ik haar op eigen benen te laten lopen... ze moet gewoon drastisch haar bespiering aanpassen, want daar zit wel een probleem. ze heeft tijden stil gestaan, en we pakken het nu rustig aan op. toen ze stilstond, of althans in de wei en de paddock heeft ze haar moeilijke kant niet gebruikt waardoor de bespiering nu ongelijkmatig is. dit wil ik gaan oplossen door (onder begeleiding) haar aan een bijzet te zetten op de meest losse stand zodat ze wat meer recht komt in haar bespiering...

ik zeg niet dat ze zich niet moet aanstellen ,ik zeg alleen dat er FYSIEK niets aan de hand is, ik begrijp best dat er MENTAAL het een en ander niet goed zit... verder hoeft ze ook helemaal niet super braaf te worden, ze wordt nooit een beginnerspaardje en de manegelessen gaat ze ook nooit in, daar wordt heus wel voor gezorgd. dus ze mag best wat uitspattingen blijven hebben, een beetje eigenzinnig en 'paard' blijven, maar ik wil niet dat ze haar en mijn rug naar de maan helpt met dat bokken...

en dressuurmatig trainen is niet alleen volgens MIJ belangrijk, het is gewoon belangrijk dat een paard over zijn rug loopt en zijn achterhand onderbrengt, dat is de enige manier waarop ze een ruiter kunnen dragen... dus dat dressuurmatig trainen belangrijk is is geen mening, maar een feit voor wie met zijn paard wil werken. ik weet dat engels dressuur daar niet het beste voorbeeld van is omdat daar pas in de hogere klassen op de achterhand gereden wordt, maar ga dan uit van het klassiek dressuur, ook dressuurmatig trainen...

ik probeer ook heus wel te achterhalen waarom ze niet wil, maar als niet precies bekend is wat er in het verleden gebeurd is, dan kan ik dus ook niet precies weten waarom ze niet wil, of waarom er een geestelijke blokkade in haar hoofd zit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 12:27

Skippy01 schreef:
ik zie ook heus wel in dat ze niet alles meer kan omdat ze drachtig is, ondanks dat je er nog niets van ziet (op ongeveer 6 maanden nu)... ik laat haar haar grenzen aangeven, maar het kan niet zo zijn dat zij alleen maar bokt bij alles wat ik vraag. en als ze nu alleen zou bokken om aan te geven 'dit wil ik niet', dan was het nog niet erg, maar ze bokt doelgericht om mij er af te werken...

Als ze jou er af wil werken, dan is dat toch een duidelijk signaal en grens. Ze wil het niet, om wat voor reden dan ook. Òf ze kàn het niet, en/of ze heeft lichamelijk pijn, en/of het is te zwaar voor haar, en/of ze associeert het met een trauma in het verleden. Kortom, ze geeft haar (uiterste) grens heel duidelijk aan.

Skippy01 schreef:
ik zie ook wel in dat de verandering bij mij moet zitten, anders ga ik niet bij NH informeren terwijl bij ons op stal iedereen alles volgens de 'traditionele' manier wil oplossen (lees: als hij niet luistert moet je slaan, anders leren ze nooit) ik probeer me hiervan te distantiëren en een andere weg in te slaan,

Het is ook hartstikke positief dat je op het NH forum informeert en dat je niet op de traditionele manier verder gaat. OK dan!
Zie mijn vorige (en dit) bericht dan ook niet als een aanval, maar als een duwtje in de goede richting. Zo is het in ieder geval wel bedoeld. Knipoog

Skippy01 schreef:
maar wil daarbij wel gewoon engels blijven rijden (meest dressuur en af en toe een keertje springen tot ongeveer 60/70 cm). ik geef al aan dat het paardje moeite heeft met dingen, een daarvan is momenteel het netjes aan teugel lopen, maar ik wil dat er eerst ontspanning is en ik haar dus niet rond ga dwingen. daarentegen wil ik niet dat ze haar hoofd ver in de lucht heeft want dan draagt ze niet en wordt het rijden voor haar wél problematisch voor haar rug (een paard moet nou eenmaal dragen vanuit zijn achterhand en zijn rug goed gebruiken)...
daarom rij ik ook alleen aan een contactteugel en probeer ik haar op eigen benen te laten lopen... ze moet gewoon drastisch haar bespiering aanpassen, want daar zit wel een probleem. ze heeft tijden stil gestaan, en we pakken het nu rustig aan op. toen ze stilstond, of althans in de wei en de paddock heeft ze haar moeilijke kant niet gebruikt waardoor de bespiering nu ongelijkmatig is. dit wil ik gaan oplossen door (onder begeleiding) haar aan een bijzet te zetten op de meest losse stand zodat ze wat meer recht komt in haar bespiering...

Kijk nu eens naar de vetgedrukte woorden; je wilt van alles Knipoog.
Een heel moeilijk, maar oh zo belangrijk begin, is ‘loslaten’. Loslaten wat je wilt, verwacht, verlangt en tot nu toe belangrijk vindt. En je doel(en) bijstellen.

Daarbij, heel belangrijk: ontspanning kun je niet dwingen. Het is een traditionele opvatting (en misvatting) dat “hoofd naar beneden dwingen” tot gevolg “ontspanning” en “rug loslaten” heeft. Dat kàn namelijk niet. Ik kan jou bijv. ook niet dwingen om je te ontspannen; sterker nog, wanneer ik jou dwing, zul je je nog meer gaan spannen.
Ontspanning kun je dus niet afdwingen. Als je paard haar hoofd in de lucht gooit (èn bokt), dan is dit een teken van verzet. Verzet tegen ongemak, pijn. Met het hoofd omhoog gooien, geeft ze dus al aan dat er iets niet lekker gaat. Daar is al een eerste grens. Luister daarnaar.

Rechtrichten bereik je ook niet met bijzet, hoe losjes ook. Lees wat het rechtrichten betreft eens de website van Antoine de Bodt en Marijke de Jong, dan zul je zien dat nageeflijkheid, rechtgerichtheid, balans etc op een geheel andere manier verkregen wordt.

Skippy01 schreef:
ik zeg niet dat ze zich niet moet aanstellen ,ik zeg alleen dat er FYSIEK niets aan de hand is, ik begrijp best dat er MENTAAL het een en ander niet goed zit... verder hoeft ze ook helemaal niet super braaf te worden, ze wordt nooit een beginnerspaardje en de manegelessen gaat ze ook nooit in, daar wordt heus wel voor gezorgd. dus ze mag best wat uitspattingen blijven hebben, een beetje eigenzinnig en 'paard' blijven, maar ik wil niet dat ze haar en mijn rug naar de maan helpt met dat bokken...

Dat er fysiek niets aan de hand is, dat weet je niet, omdat er alleen een DA bij geweest is (begrijp ik uit je posts).

Skippy01 schreef:
en dressuurmatig trainen is niet alleen volgens MIJ belangrijk, het is gewoon belangrijk dat een paard over zijn rug loopt en zijn achterhand onderbrengt, dat is de enige manier waarop ze een ruiter kunnen dragen... dus dat dressuurmatig trainen belangrijk is is geen mening, maar een feit voor wie met zijn paard wil werken. ik weet dat engels dressuur daar niet het beste voorbeeld van is omdat daar pas in de hogere klassen op de achterhand gereden wordt, maar ga dan uit van het klassiek dressuur, ook dressuurmatig trainen...

Net als jij vind ik goed dressuurmatig rijden ook erg belangrijk. Mijn punt is, dat jij het – ondanks alle omstandigheden en problemen – nù en desondanks belangrijk vindt.
Ze heeft lang stil gestaan, ze moet weer helemaal in conditie komen, weer langzaamaan soepel en rechtgericht worden, ze draagt een trauma met zich mee en ze is nog zwanger van een tweeling ook. Is het wel fair wat je wilt?

Skippy01 schreef:
ik probeer ook heus wel te achterhalen waarom ze niet wil, maar als niet precies bekend is wat er in het verleden gebeurd is, dan kan ik dus ook niet precies weten waarom ze niet wil, of waarom er een geestelijke blokkade in haar hoofd zit...

Wat er exact gebeurd is, is niet eens zo belangrijk om te weten. Begrip, liefde en respect voor het paard is al voldoende.

Nogmaals Skippy, het is absoluut geen aanval of iets dergelijks. NH is niet alleen een ‘methode’ of anders ‘doen’, maar zeker ook ‘anders zijn’ en anders naar je paard kijken. NH is een soort van verandering van binnen in jezelf. Waarbij je open staat voor andere inzichten en benaderingen, oude gedachten loslaat, kritisch naar jezelf durft te kijken, en jezelf telkens weer afvraagt “Wat laat mijn paard me zien, wat wil ze me duidelijk maken, wat doe ik ‘fout’, hoe kan ìk het anders en beter doen”.