Bitloos, wat beter: Dually halster of bitloos hoofdstel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Bitloos, wat beter: Dually halster of bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 17:46

Ik ben van plan om waarschijnlijk bitloos te gaan rijden zo af en toe. Bijv. tijdens buitenritten en als ik niet dressuurmatig rijd.

Maar wat is beter?

Een bitloos hoofdstel, zoals bijv. de bitless Bridle:

Afbeelding (of ander soort natuurlijk)

Of de Monty Roberts Dually halster:

Afbeelding

Voordeel van de dually halster vind ik dat je deze ook gewoon voor aan de hand stappen kan gebruiken. Ook heeft deze minder onderhoud nodig.

Want zijn jullie ervaringen? En wat adviseren jullie mij?
Ik moet er wel bij zeggen dat ik verder geen ervaring heb met bitloos rijden.

smurf1988

Re: Bitloos, wat beter: Dually halster of bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 17:49

Ik ben van beide niet zo weg. Dr cook snappen veel paarden niet, en het touw van het monty halster is best scherp. Ik zou persoonlijk voor een andere optoming gaan Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 17:52

De Bitless Bridle heb ik zelf geen ervaring mee, maar van anderen weet ik dat deze hen goed bevalt.

Het Dually halster heb ik een keer in m'n handen gehad om te bekijken of het eventueel iets voor mij zou zijn, maar ik vind 'm niet geschikt als hoofdstel.

Zelf heb ik een leren bitloos hoofdstel welke erg vriendelijk is (brede en zachte neusband) en zonder overtollige bandjes of riempjes om het hoofd. Hier rijd ik zowel dressuurmatig mee als buiten.

Kijk verder ook eens in dit topic:
viewtopic.php?f=34&t=593104&hilit=

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 17:56

Je was me net voor, JoviBan Knipoog

Zelfde verhaal als haar eigenlijk. Ik zou geen van beide kiezen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 17:56

JoviBan schreef:
De Bitless Bridle heb ik zelf geen ervaring mee, maar van anderen weet ik dat deze hen goed bevalt.

Het Dually halster heb ik een keer in m'n handen gehad om te bekijken of het eventueel iets voor mij zou zijn, maar ik vind 'm niet geschikt als hoofdstel.

Zelf heb ik een leren bitloos hoofdstel welke erg vriendelijk is (brede en zachte neusband) en zonder overtollige bandjes of riempjes om het hoofd. Hier rijd ik zowel dressuurmatig mee als buiten.

Kijk verder ook eens in dit topic:
viewtopic.php?f=34&t=593104&hilit=

De bitloos Bridle was alleen als voorbeeld, welke vind jij het beste dan?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 17:57

Welke mij heel mooi en fijn lijkt is de "Bitloos hoofdstel Emiel Voest"... Of lijkt dat maar zo?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 18:00

Het verschilt heel erg per paard en ruiter. Wat de een helemaal geweldig vind vind de ander vrezelijk.
Dus een beetje moeilijk om advies te geven.

Voor mij is de biothane side pull het beste hoofdstel

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 18:07

Hoe duur zijn die ongeveer Lenneke?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 18:13

85 euro exclusief teugels.
Niet echt goedkoop dus, maar het geld zeker waard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 18:34

cardy schreef:
De bitloos Bridle was alleen als voorbeeld, welke vind jij het beste dan?

Die ik zelf heb. Knipoog Het is een imitatie Voest:

Afbeelding

Maar zoals al aangegeven is, het verschilt per paard en per ruiter welke optoming het beste bij jullie past.
En deze bevalt ons gewoon heel erg goed.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 18:37

JoviBan waar heb je die vandaan? die van Voest is echt enorm duur, maar vind em echt heel mooi!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 18:42

O wacht ik weet al welke het is, had em al eerder op bokt gezien. Waren andere foto's, daar zag ie er erg lelijk uit... maar vind dat nu helemaal niet meer!

Het is toch deze: http://www.ruitersportshop.com/productssimple.html (die rechter van de pagina)

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 18:46

Ik volg dit topic even. Heb nu een CRB bij mijn paardje aan maar sturen werkt niet echt..en ook stoppen enz lijkt ze niet te snappen. Kost echt veel moeite en ze loopt zo vrolijk door Haha!

Wil zelf misschien ook een andere gaan halen, Maar wel 1 met een keelriem eraan. Lijkt me zonder wel makkelijk afgaan.
Bv als je paardje in de sloot valt met het eruit halen..Beetje raar voorbeel misschien Haha! Maar heb nogal een slotentrauma hahaha nadat ze in de sloot is gevallen..vandaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 18:47

cardy schreef:
O wacht ik weet al welke het is, had em al eerder op bokt gezien. Waren andere foto's, daar zag ie er erg lelijk uit... maar vind dat nu helemaal niet meer!

Het is toch deze: http://www.ruitersportshop.com/productssimple.html (die rechter van de pagina)

Komt door het paard die 'm showt heh! Haha! Clown

Jep, dat is 'm.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:33

Ik heb een Dually halster van Monty Roberts. Vind het een heel fijn halster om grondwerk mee te doen, maar heb er een keertje mee gereden in de bak en dat vond ik tien keer niets. Vind het dus niet geschikt om mee te rijden.
Dat andere hoofdstel heb ik niet, maar mijn paardje snapt het beter als de teugels gewoon aan de zijkant bevestigd zijn, ik gebruik dus een sidepull met gevlochten leren neusstuk. Beetje uitproberen wat jou en je paardje het beste ligt.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:48

Ik ga binnenkort ook een sidepull aanschaffen Ja Ik hou niet van die hoofdstellen met zulke apparte werkingen zoals de crosslink van dr Cook. Ik hou niet van zulke hefboomwerkingen, of druk achter de oren. Ik rij nu met een CRB maar die vind ik toch wat te scherp, en het schuurt wat over zijn neus. En omdat ik graag dressuur rij, waar je toch vaak wel wat meer druk op de teugels hebt... dan heb ik liever een mooi zacht leren (of kunstof Clown ) hoofdstel.

Die van biothane vind ik erg mooi, ook met dat mooie vriendelijke stofje er onder.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:56

bij mij schuurt de CRB ook. Op de neus staan dr haren dan omhoog. Verder vind ik hem weer niet echt scherp. tenminste soraya reageert er totaal NIET op..ze loopt gewoon door en sturen gaat ook niet.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:01

Ik heb één keer met een CRB gereden, daarna was Anouar z'n neusje kapot Ach gut

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 23:13

ik heb eerst een tijdje met het touwhalster van Emiel Voest gereden, alleen dat beviel niet heel goed, het is wel mooi gemaakt, met leren neusriempje enzo, maar de teugels zitten op één punt vast dus je kunt niet echt duidelijk aangeven waar je heen wilt..

ik heb nu al een week het hoofdstel van de ruitersportshop en die bevalt wel goed (naja pas 1 x mee gereden Tong uitsteken)

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:10

Dat Monty Roberts halster vind ik niet geschikt om mee te rijden en daar is het halster volgens mij ook niet voor bedoeld. Ik heb verschillende optomingen uitgeprobeerd. Touwhalster vind ik persoonlijk te scherp het Voest hoofdstel iets te onduidelijk en een side pull lastig voor dressuur wat we ook nog af en toe doen. Persoonlijk vind ik de Cook het allerbeste, maar dan moet je wel echt de Cook hebben en niet weer een soort namaak versie, want dat werkt meteen weer een stuk minder. Ik zou gewoon een aantal proberen. Misschien mag je wat uitproberen van stalgenoten? Het kan inderdaad sterk per paard verschillen wat het prettigst is.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:18

zoals hierboven vind ik beide niet erg fijn. ik heb die van de ruitershop maar rijd voornamelijk met mijn Emiel Voest halster.zowel geschikt voor rijden als voor aan de hand. ik vind het een super ding Haha!

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:21

Ik rijd ook met die van de ruitersportshop met mijn Fjord en dat hoofdstel bevalt mij prima, het ligt stevig, de neusriem is lekker breed en de kwaliteit t.o.v. de prijs is gewoon goed.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 00:17

Oke jullie hebben me overtuigd, ga binnenkort die van de ruitersportshop kopen binnenkort.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 18:37

dr.cook model denk ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:12

Visconti schreef:
Ik ga binnenkort ook een sidepull aanschaffen Ja

Sidepull is ook erg scherp, helemaal als je die met koord of dubbel koord neemt. Je hebt ze ook met leren band die zijn zachter.
Zelf zou ik voor een hackamore gaan (touwhalster en mecate). Heb van anderen gehoord dat het Dually halster een belazerde release heeft, en dat is niet iets wat je wilt.