blubber weide.. (op stal of niet)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

blubber weide.. (op stal of niet)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 13:51

hoi,

mijn fjorden staan echt in blubber, ze kunnen wel op droger land komen maar doen dat niet, en blijven stug de hele dag in de diepe blubber staan..
de merrie trilt af en toe ook, zegmaar een hele korte schok gaat door haar heen.
ze hebben windbeschutting, en onbeperkt hooi en kuil.
nu kan ik ze wel binnen zetten maar ik wou dat niet doen nu met het veulen er nog bij.
zaterdag gaat het veulen weg, naar een andere wei om af te spenen.
dan gaat de merrie 's nachts op stal, ivm het natte land.

op zich zouden ze tot dan nog wel buiten moeten kunnen blijven, maar ik maak me toch zorgen, ze staan al een week in de blubber, en de benen worden nooit droog op die manier.
ik zit nu te twijfelen, zal ik ze voor die anderehalve dag nog binnen halen?
of niet?
en kan het veulen wel weer 24/7 het land op als ik ze twee nachten binnen heb gehad?

Marigold.

Lenneke_

Re: blubber weide.. (op stal of niet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:14

Wat is er erg aan modder? Ze kiezen er zelf voor om daar te gaan staan.
Mok komt van binnenuit

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:18

zolang ze nog een droge plek hebben om te kunnen liggen en staan, kan het niet zo veel kwaad hoor.
gr

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:20

precies wat Lenneke zegt.
Ik heb een weilandje gehuurd en er staan 3 paardjes op. Ze staan de hele dag bij het hek in de bagger, 100 meter verderop is het zandgrond en droog...... ze kiezen er zelf voor

Mijn paard stond op z'n vorige stalling nog erger in de bagger en heeft sinds ik bewuster met voer om ben gegaan nooit meer mok, ra(s)p), schurft of andere huidproblemen gehad, het kwam dus niet van de modder

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:20

Ik laat mijn paard ook maar lekker staan. zo lang er een droog stuk is waar hij kan gaan staan moet hij maar lekker zelf uitzoeken wat ie wil.
Kun je eventueel niet een stuk van de wei afzetten zodat ze niet meer in het heel natte stuk komen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:50

in jouw geval zou ik ze lekker buiten laten, er is genoeg te eten en genoeg keus om ergens anders (droog) te gaan staan. Ja

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 15:53

bedankt voor jullie reacties.
gelukkig vind ik hier begrip, ik ga er gewoon vanuit dat de paarden het liefst buiten staan.
sommige mensen vinden het geloof ik ook fout, paarden in een nat land..
ik kom net weer bij ze vandaan, heb de merrie een beste poos over het betonpad gestapt, en door plassen, zodat haar voeten schoon werden.
toen gekegen of ze mok of rotstraal had, maar nee, helemaal niks!
ze was kort geleden nog bekapt, en ze word natuurlijk bekapt, alles ziet er gewoon nog super netjes uit!
ik ben er echt blij mee en voel me een stuk geruster nu!
raar he dat ze almaar in de blubber blijven staan!

nb het veulen heeft niet echt een super droge plek om te liggen, maar wel gewoon gras stukken, waar het wel meevalt.
met draad het blubber afscheiden lukt nu even niet, dan moeten we door de blubber naar de voerbak enzo.
het is een stuk van zo'n 15 meter het land in, waar trekkers hebben gereden voordat het een weitje werd (we hebben dit stuk gras en zand afgezet voor in de winter, mag vertrapt worden).

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:59

die van mij protesten hevig als ik ze even binnen wil hebben. even uit de harde wind en striemende regen.... ze willen dit zelf echt niet. lekker in de blubs staan, het maakt ze niks uit. Lachen

mok komt inderdaad van binnenuit maar kan wel gevoed worden door de slechte/natte bodem. ik moet het maar even op de koop toenemen.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 15:17

Lekker buiten laten. Ze kiezen daar zelf voor om daar te staan. Het hoeft niet. Ik denk niet dat ze er blij van worden, alleen maar omdat jij je er prettiger bij voelt (al kan ik me goed voorstellen dat je het zo voelt). Als ze de blub niet fijn vinden gaan ze vanzelf wel weg daar.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 00:30

bij ons is het ook zo erg, ze kunnen droog staan maar doen het niet veel. ik heb mijn paard 's nachts in een drogere paddock, maar overdag staat daar een ander paard waar hij niet bij kan. ik haal hem 's nachts daarheen omdat hij wat stijf wordt van het staan in de blub...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 09:51

inmiddels is het veulen weg naar een weitje, waar ze samen met een ruin staat.
dat land is mooi droog, er staat nog gras en alles.

de merrie heb ik toen twee dagen op stal gehad, maar dat vond ze maar niks!
het was imo even nodig omdat het veulen net weg was, ik wou haar even goed in de gaten kunnen houden.
het weitje dusdanig veranderd dat ze niet meer in de blubber kan komen.
ze staat daar nu steeds, en gaat een paar uur per dag een groot weiland op om te grazen.
merkte nu het veulen weg is, dat ze echt met tegenzin door de blubber loopt ineens!
vreemd he.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 19:09

de haf van mijn zusje wilde nooit de paddock in, maar nu hebben we het droog gemaakt bij het hek en wandelt ze zo naar binnen. de meeste paarden houden niet van natte voeten.