Gevaarlijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Plona

Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 23:08

Hoi

Ik zal mijn titel maar meteen even uitleggen. Ik heb op dit ogenblik een e-pony die zeer braaf onder het zadel is en waar niks mis mee is, maar in de wei wil zij je nogal eens aanvallen (naar je toe galoperen en voor je neus stijgeren) ze heeft ook altijd haar oren in de nek en met het voeren wordt ze helemaal wild.

Ik geloof zelf niet dat ze dit expres doet en ik zoek er een paard-vriendelijke- oplossing.

Verder is over het verleden van dit paard weinig te vertellen enkel dat ze uit Polen komt daar is ingereden en er mee is gesprongen (ze is nog maar 3 jaar en dus al fantastisch dat ze zo onder het zadel laat staan dat ze zo super springt uiteraard doet ze dit bij ons niet vaak en er word goed op gecontroleert maak je maar echt geen zorgen daarover).

Ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik ben niet echt een topper in Natural horsemanship dus een kleine uitleg is wel handig.

Groeten

Cassidy

Re: Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 12:52

Dit is niet even met een kleine uitleg recht te zetten. Ik zou grondwerk met haar gaan doen, en haar voorlopig niet in de wei loszetten tot jullie verhoudingen vanaf de grond recht zijn gezet.

Ik zou met Parelli beginnen, en zoek er begeleiding bij.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:56

Idd, zoek er begeleiding bij. Het is echt gevaarlijk. Een paard denkt echt niet: ohh, wat een breekbaar mens, laat ik daar maar lief voor zijn. Ze ziet je duidelijk als een indringer in haar wei. Pas als je de leiding over het paard hebt, kun je er veilig mee overweg. Eerder niet.

Het is idd niet ff snel op te lossen. Zeker niet door iemand die er nog weinig vanaf weet. Hoe moeilijker het paard, hoe meer je er vanaf moet weten voordat je ermee kunt beginnen.

Plona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 16:24

Cassidy schreef:
Dit is niet even met een kleine uitleg recht te zetten. Ik zou grondwerk met haar gaan doen, en haar voorlopig niet in de wei loszetten tot jullie verhoudingen vanaf de grond recht zijn gezet.

Ik zou met Parelli beginnen, en zoek er begeleiding bij.

Waar in Brabant kan ik dan begeleiding vinden (ik wil er niet te ver voor weg hoeven liefst aan huis)
- Ik zal kijken of het mogelijk is haar een kleinere wei te geven (als ze alleen binnen staat breekt ze de stal af en word ze niet rustiger op.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:00

Ik heb je een PB gestuurd met aanbod voor een keer gratis hulp Lachen

Simone_40

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:10

De pony vertoont erg dominant gedrag. Ik denk voor je eigen veiligheid, dat een flinke mep beter is dan er liefdevol mee omgaan.

Eefje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:17

Plona schreef:
Verder is over het verleden van dit paard weinig te vertellen enkel dat ze uit Polen komt daar is ingereden en er mee is gesprongen (ze is nog maar 3 jaar en dus al fantastisch dat ze zo onder het zadel laat staan dat ze zo super springt uiteraard doet ze dit bij ons niet vaak en er word goed op gecontroleert maak je maar echt geen zorgen daarover).

Ik vind hier niet zo veel fantastisch aan eerlijk gezegd!
Grondwerk lijkt me idd hier heel belangrijk, veel belanrijker dan het rijden en springen!
Succes ermee!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:40

imke schreef:
De pony vertoont erg dominant gedrag. Ik denk voor je eigen veiligheid, dat een flinke mep beter is dan er liefdevol mee omgaan.

Whahaha, ga jij eens ff snel wat meer informatie lezen over Natural Horsmanship voor je hier nog een 'advies' gaat posten Vork

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:43

Nou, eerlijk gezegd denk ik wel dat je pony het expres doet. Het is inderdaad dominant gedrag en ik zou er zeker professionele hulp bij zoeken.
Hier staat een lijst met allemaal mensen die je zouden kunnen helpen viewtopic.php?f=125&t=497556

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:02

imke schreef:

Verdwaald zeker? Clown

Simone_40

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 09:20

Nee hoor. Al die flauwekul van natural horsemanship. Hoe denk je dat een paard in de natuur reageert als ie wordt aangevallen. Denk je dat ie dan tegen de ander zegt: Ja, je bent braaf. Probeer eens even in je geheugen te graven, hoe een paard dat oplost. In het wild heb je toch rangordes, duh. Volgens mij staan jullie allemaal onderaan. Geeft niets hoor, succes met jullie liefdevolle oplossing.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:07

Ik zou ook grondwerk gaan doen, wat ik zou doen met de aanvallen in de wei, b.v een felgekleurde plasticzak in je zak doen en zodra hij aanvallend naar je toe komt, dat tasje uit je zak trekken zodat hij schrikt en merkt dat je niet onder de indruk ben van de aanval en zodar je merkt dat het effect heeft weer ontspannen, ook duidelijk dominant de wei in stappen en niet met een gevoel van hij gaat weer aanvallen want daardoor krijg jij een onzekere houding en dat hebben ze zo door, gewoon zelfverzekerd de wei in stappen en jezelf goot maken en het tasje als hulpmiddel.

Sucses !!

De oren in de nek met voeren hebben best veel paarden , dat is heel moeilijk af te leren , gewoon het gedrag negeren , want hoe meer je er op hamert hoe erger het gaat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:12

imke: Je zit hier op het NH-forum. Het is dan een beetje vreemd om niet-NH-adviezen te geven en zeggen dat NH flauwekul is. Vandaar dat je reactie een 'verdwaalde' reactie is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:14

imke schreef:
Nee hoor. Al die flauwekul van natural horsemanship. Hoe denk je dat een paard in de natuur reageert als ie wordt aangevallen. Denk je dat ie dan tegen de ander zegt: Ja, je bent braaf. Probeer eens even in je geheugen te graven, hoe een paard dat oplost. In het wild heb je toch rangordes, duh. Volgens mij staan jullie allemaal onderaan. Geeft niets hoor, succes met jullie liefdevolle oplossing.

Een paard lost het in de natuur ook op door te laten zien dat hij de baas is. En daar zijn gradaties voor, van lelijke gezichten tot lichaamshouding tot die mep. Dat jij meteen die mep ziet en niet het hele scenario dat daar aan voorbij gaat kan ik dan ook niet helpen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:53

imke schreef:

Hoe zou jij het oplossen dan, op de ouder wetse achterhaalde manier???

Ik hou van mij paarden en behandel ze op de manier die ze van mij verwachten, ik heb 15 paarden staan en ze worden allemaal op een eigen wijze benaderd en de een is wat dominanter als de ander en daar ga ik dus ook zo mee om, een heel gevoelig paard kun je beter met geduld en liefde benaderde dan op een te bazige manier een heel dominant paard kun je wel lamslaan met de zweep, maar daar bereik je niets mee je kan hem beter in zijn waarde laten en samnewerking eisen en dan zul je zien dat het veel beter gaat dan constant maar in gevect gaan. Ik zou jou niet graag met een onzeker angstig paard aan het werk zien.

Simone_40

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:25

Nee, hoor jullie hebben helemaal gelijk. Nemen jullie maar een fel gekleurd tasje mee, waar hij van schrikt. Vergeet niet je telefoon mee te nemen om een ambulance te bellen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:31

imke schreef:
Nee, hoor jullie hebben helemaal gelijk. Nemen jullie maar een fel gekleurd tasje mee, waar hij van schrikt. Vergeet niet je telefoon mee te nemen om een ambulance te bellen.

Nou vertel dan wat jij zou doen??

Wat is volgens jou de juiste manier om dit op te lossen???

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:57

Ik denk niet dat het zin heeft om een disussie hier in NA aan te gaan met iemand die totaal geen verstand heeft van Natural Horsmanship. Want komop, als je denkt dat NH alleen maar 'lief tegen je paard fluisteren' is, dan weet je er toch echt helemaal niets vanaf...

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:14

Aanvallend gedrag kan meerdere redenen hebben. Hier hoor ik enkel dominant gedrag enz. De andere redenen zijn onzekerheid, angst, lichamelijke problemen als pijn enz. Hiermee wil ik dus zeggen kijk verder dan het uiterlijke gedrag. Paarden kunnen zeer agressief worden als ze bang of onzeker zijn. Ze kunnen er dan zelfs toe beslissen om die gene die de aanleiding is voor deze angst en onzekerheid uit te schakelen.

Hoe er mee omgaan is per paard verschillen. Punt een zorg dat je geen angst heb want dit versterk de onzekerhied. Sta stevig in je schoenen en ga dus niet onverschillig naar dit paard toe want ook dat lokt agressie uit. Neem enkel iets mee om de afstand tussen jouw en je pony te bewaren. Liefst een touw daar dit minder bedrijgend over komt. Ga nu gewoon in de wei staan of iets doen en doe net alsof je haar niet ziet. Als ze het contact voelt ookal enkel doordat je aan haar denkt dan zou ze direct drijgend reageren. Reageerd ze niet en blijft ze lekker grazen, loop dan nu rustig in een bocht schuin naar de hals hoofd. Kijk haar niet aan, maar loop ontspannen rechtop en denk niet aan wat je wil gaan doen. Komt ze nu agressief naar je toe, blijf ontspannen staan hou haar rustig op afstand en spreek rustig en zacht. Blijf haar elke keer op afstand houden totdat je ziet dat haar blik veranderd haar oren iets naar voren komen en ze zich begint te ontspannen. Nu beweeg je je rustig naar haar toe en wrijf je over haar hals. Blijf gewoon rustig bij haar staan beloon haar en loop dan rustig weg.

Herhaal dit net zo lang dat ze ontspannen blijft staan en ze weet wat jij wil of eigenlijk dat je niks wil van haar. Laat zelf geen agressie zien ook niet in je gedachten. Wel mag je haar duidelijk op afstand houden als ze te ver gaat. Duidelijkheid zorgt er voor dat ze begrijpelijk niet meer onzeker hoeft te zijn.
Maak haar zeker niet bang want dit versterkt haar gedrag. Neem dus geen zweep of zak mee als ze daar bang voor is. Laat je zien zoals je bent en je zult langzaam verandering in haar zien komen.

Op mijn site vind je foto's van een schimmel welsje. Zij was zeer agressief tegen alles en iedereen die binnen een straal van 15m kwam. Nu is het de meest lieve pony waar de kinderen helemaal gek van zijn, maar owee als er een onzeker persoon of iemand die buiten zijn schoenen loopt in haar buurt komt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:42

imke schreef:

*LOL* Woehaha....dat felgekleurde tasje....briljante uitvinding, met welke pseudonaturalhorsemanshipper (drie keer woordwaarde) ben jij in aanraking gekomen?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 19:18

josien schreef:
Aanvallend gedrag kan meerdere redenen hebben. Hier hoor ik enkel dominant gedrag enz. De andere redenen zijn onzekerheid, angst, lichamelijke problemen als pijn enz. Hiermee wil ik dus zeggen kijk verder dan het uiterlijke gedrag. Paarden kunnen zeer agressief worden als ze bang of onzeker zijn. Ze kunnen er dan zelfs toe beslissen om die gene die de aanleiding is voor deze angst en onzekerheid uit te schakelen.

helemaal mee eens! Lijkt me wel belangrijk om te weten wat de oorzaak is van bepaald gedrag, voordat je maar gaat meppen. (behalve uit eventuele zelfverdediging Knipoog maar dan nog kan je beter dit soort extreem gedrag proberen te voorkomen..)
Ook bij dominant gedrag is een mep alleen maar symptoombestrijding. Ga wat aan jullie verhouding doen, dan verdwijnt dit gedrag vanzelf.

Simone_40

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:19

Beste Cassidi, ik zeg niet dat ze een fel rood tasje mee moet nemen. Dat zegt zo'n meisje boven mij.

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:40

tsjah, ik ben zelf een groot voorstander van nh, en ik probeer ook in rl alles op een paardvriendelijke manier te doen, maar toch vind ik dat imke ook wel een puntje heeft. je kan haar manier gebruiken, en ik denk wel dat die zou kunnen werken, omdat dat in paardenkuddes ook soms zo gaat.
maar als je het op een vriendelijke manier op wil lossen kan je ook op een nh manier doen, wat je zelf wil.
ik zou het zelf op een nh manier doen, maar wat imke zegt, ik denk dat dat ook zou kunnen werken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:49

Natuurlijk werkt het ook als je je paard met een eind hout in elkaar timmert. Maar wat krijg je dan? Een geintimideerd paard, een paard die doet wat je van hem vraagt, maar ook niets meer dan wat je vraagt. Wil je een meewerkend paard, een partner? Dan moet je anders te werk gaan...

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 08:54

Cassidy schreef:
Natuurlijk werkt het ook als je je paard met een eind hout in elkaar timmert. Maar wat krijg je dan? Een geintimideerd paard, een paard die doet wat je van hem vraagt, maar ook niets meer dan wat je vraagt. Wil je een meewerkend paard, een partner? Dan moet je anders te werk gaan...

ik zeg ook niet dat ik het zo zou doen, ik zeg alleen dat het wel zou kunnen werken Clown