voordeel van bitloos rijden en ken het met elk paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy1989

voordeel van bitloos rijden en ken het met elk paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 23:16

hoi,

ik heb een vraagje ik ben zo nu en dan overal beetje aan het rond zoeken en dinge.
over anderhalf/2jaar ken ik pas mijn paardje inrijden enzo maar het bitloos rijden is ook best interessant.
nu is mijn vraag wat zijn hier nou echt de voordelen van en ken het met elk paard.
ik hoop op reactie

gr wendy

GeneralFlynn

Re: voordeel van bitloos rijden en ken het met elk paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 00:20

Als je de zoekfunctie gebruikt rollen er tig topics uit over bitloos rijden.
Hier is er bijv. een van:
viewtopic.php?f=117&t=688303&hilit=bitloos

Verdiep je maar wat in de verschillende topics,dan zal je zien dat er veel mensen bitloos rijden.
Veel succes met het bitloos rijden iig. verder!! Pling

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 07:48

Het grote voordeel vind ik dat het veel vriendelijker is voor je paard (verschilt uiterraad per optoming en de hand, I know, maar over het algemeen genomen) Waardoor mijn paard veel rustiger werd. Ook is de comunicatie voor een jong paard veel duidelijker. Vaak zijn ze al gewend aan een halster, een bit zorgt in het begin meestal voor nogal wat onduidelijkheid. Bitloos werkt veel logischer. (behalve de cross link constructie van Dr Cook, daar moeten ze vaak nog even aan wennen, niet elk paard begrijpt dat ook )

Mortischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 08:04

Als je zonder bit rijdt concentreerd je paard zich echt op jou,en niet op het ijzeren ding in de mond.
Elke beweging voelt een paard in de mond,ook onbedoelde bewegingen die je per ongeluk maakt.
Bitloos is ook heel anders,en werkt op de neus in meestal.
Een paard aan het halster luisterd toch ook goed? waarom dan niet als je erop zit.. Pling
Ik heb goede ervaringen,ook met een heet paardje dat bitloos veel rustiger was.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 08:39

In een oude bit stond een stukje over bitloos. Het was een heel verhaal, maar het kwam erop neer dat een paard weet waar hij z'n benen neer zet zonder dat hij naar z'n benen hoeft te kijken, hierdoor struikelen ze dus niet. Maar dit werkt alleen als de tong ontspannen is (heel ingewikkeld verhaal, ik heb het niet onthouden en die bit was niet van mij dus ik kan het ook niet opzoeken) Met een bit in de mond kan de tong niet ontspannen. Dus theoretisch gezien struikeld een paard zonder bit minder vaak dan een paard met bit

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 08:44

h,mzzz die ga ik eens uitzoeken........... mijn paard wil nog wel eens struikelen...........

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:38

Hmmm Simply wil ook nog wel eens struikelen, maar ik rij al bitloos.. Knipoog Kun je nagaan hoe het met bit zou zijn?? Haha!

Het grootste voordeel vind ik dat ze beter kunnen ademhalen. Wanneer er iets in de mond zit blijft het klepje voor de longingang altijd ietsjes dicht staan, net als met eten, om ervoor te zorgen dat er geen eten in de luchtwegen komt. Wanneer een paard een bit in heeft "denkt" het lichaam dat dat eten is en dus houden ze dat klepje iets dicht. Zonder bit heb je dat niet, dan staat alles lekker wijd open. Het is misschien geen enorm verschil, maar toch merk ik het wel, vooral met langere stukken galop, maar ook op de Endurance wedstrijden is aan mijn vetkaart duidelijk te zien dat ze een veel lagere ademhaling hebben (ze "pompen" haast niet) wanneer ik zonder bit gereden heb.

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 12:59

bedankt voor alle antwoorden.
is bitloos rijden trouwens ook toegestaan op officieele wedstrijden in de dressuur?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:08

Nee heleaas nog niet, er word momenteel wel een actie gehouden met de poging om het te legaliseren, maar dat duurt nog wel even denk ik. Met een dierenarts verklaring waarin staat vermeld dat je bitloos rijd om een medische reden mag je wel mee doen Ja

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:30

Dus met een paard dat echt een heethoofd is, en best wel sterk is, kan je ook bitloos gaan rijden tijdens een buitenrit?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:36

Ja, natuurlijk, je paard moet luistern naar jouw hulpen, niet naar je hulpmiddelen. Als ie op hol slaat doet ie dat ook wel met bit.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:38

Ja, je kunt met een heethoofd bitloos buiten rijden, maar ik zou wel zorgen dat je dit wat hebt voorbereid en buiten ook rustig aan opbouwt. Mijn ervaring met mijn (bij tijd en wijle nogal hete) paard is dat ze met het bit buiten echt gaat vechten, terwijl ze met het touwhalster veel meer open is voor een goed gesprek over tempo Knipoog
Het eigenaardige is dus dat ze in de bak geen enkel probleem heeft met het bit en er goed naar luistert.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:42

@Jeddah: ja mijn paard slaat niet op hol hoor, maar het is gewoon meer dat ze over enthousiast wordt. (De rem zit er niet altijd goed op, en vind het vreselijk om dan in haar mond te zitten trekken)
@ Waratje: Ja die van mij is ook bijna altijd super braaf in de bak, maar buiten vind ze het zo geweldig dat ze mij soms vergeet Tong uitsteken

...trouwens ik had ooit een site gevonden waar je een goed bitloos hoofdstel kon kopen.. Maar ben em kwijt, wat is volgens jullie een goede?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:45

Zoeentje heb ik ook, ik rijd er endurance mee en de eerste 10 km is het discusseren over het tempo, maar ze blijft wel in de hand, met bit, maar ook bitloos.

Ik rij beide met die van de ruitershop, zie profiel hier de link: http://www.ruitersportshop.com/productssimple.html

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:08

@ Jeddah: Ik vind die eigenlijk niet zo mooi, denk dat het komt door die brede neusriem.. Zijn er geen andere? Bloos

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:28

Haha, das juist de reden dat ik ze wel zo mooi vind! Wat ik ook fijn vind is dat dat de druk juist goed verdeeld. Zo zie je maar weer! Smaken verschillen! Knipoog Er zijn zeker wel anderen hoor! Even zoeken moet je dan. Knipoog

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:34

Cardy, hoe breder de neusriem hoe zachter Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:41

Ik ben super tevreden over m'n biothane hoofdstel. Wel duur, maar ik heb (nog) geen vergelijkbare kunnen vinden voor goedkoper (dus hoop ik dat m'n shet die van Anouar gaat passen)

Over hete paarden. Je paard moet naar je luisteren omdat hij de hulpen kent, niet omdat je hem pijn doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 22:42

cardy schreef:
@ Jeddah: Ik vind die eigenlijk niet zo mooi, denk dat het komt door die brede neusriem.. Zijn er geen andere? Bloos

Dit vind ik zelf juist zo belangrijk. Deze neusband is niet alleen breed, maar van binnen ook vrij zacht. Dus een erg vriendelijke inwerking, wat ik belangrijk vind. Èn geen overbodige riempjes om het hoofd.

Voor meer info over bitloos kun je ook een kijkje op mijn site nemen, op de pagina 'Bitloos' (www.jovarna.tk).

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 11:06

Oke, nou bedankt... Ik heb er nog een tijd om erover na te denken, want me pony moet revalideren (zie: onderschrift). Weten jullie misschien een tijdelijke stalling?