is jouw paard ook zo ontspannen met boomloos zadel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

borrie01

is jouw paard ook zo ontspannen met boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 23:59

Ik heb sinds kort een boomloos zadel. ik rij er niet elke dat mee alleen als ik naar het duin ga en soms in de bak. maar wat mij opvalt is zodra ik mn paard met mn boomloos zadel rij hij zo ontspannen is en lekker nageeflijk wil lopen. Ik heb een groot dresuurpaard van 1.78 die mede door zn grote rug problemen heeft gehad en hij is normaal ook niet makkelijk in zn hals. maar zodra ik boomloos ga rijden wordt het echt een heel ander paard. hij loopt dan zo fijn.
je hoort vaak mensen schreeuwen boomlose zadels zijn slecht. nou voor mijn paard dus niet. ik sta op een groot manege bedrijf en ben de eerste met een boomloos zadel. maar er zijn al verschillende mensen die graag mn zadel uit willen proberen. heb nog geen reacties gehad van wat heb jij nou.

Lenneke_

Re: is jouw paard ook zo ontspannen met boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 00:35

Ik ben weer terug naar een zadel met boom en wist niet dat Anouar zo lekker kon lopen.
Dus boomloos of niet, als je beter loopt met een ander zadel paste het vorige zadel gewoon niet goed.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 00:45

Idd. wat Lenneke zegt,als je paard beter loopt met een ander zadel dan paste de vorige niet goed.
Het probleem met boomzadels is dat ze heel vaak niet goed passen.(niet altijd,maar vaak..)
Een goed passend boomzadel is misschien beter dan een boomloze,maar vaak gaat de vorm van het paard veranderen,(door bespiering die veranderd,dikker of dunner worden van het paard,kussens die opgevult moeten worden enz.enz.) waardoor het zadel toch niet meer goed past.

Ik heb zelf een Barefoot Nevada gehad,en heb nu de Barefoot Cheyenne Caramello besteld.
Mijn paard loopt veel ruimer en ontspannen.
Voor mij niks anders meer! Pling

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:18

Mijn paard liep met het Barefoot testzadel inderdaad erg ontspannen, net zoveel als ze met haar Daaleman dressuurzadel doet. Ik vond het zelf lekkerder zitten dan een boomzadel, maar bij dit type boomloos zadel was er o.a. teveel druk op de schoft. Dat heeft mij er van weerhouden er 1 aan te schaffen. Mochten er problemen komen met het boomzadel, denk ik er serieus over om over te stappen op een boomloos zadel. Maar dan waarschijnlijk een BM of een Startrekk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:56

Ann schreef:
Mochten er problemen komen met het boomzadel,...

Wat is er gebeurd met de optie passend boomzadel?

Mijn paarden gingen allemaal een knap stuk slechter lopen onder een boomloos zadel. Dus nee, mijn paarden waren juist bepaald NIET ontspannen met een boomloos zadel.

Ik zal niet WEER ingaan op het proces van meten en weten wat ik daarna heb doorgelopen om te proberen te BEGRIJPEN waarom.
Het resultaat is dat we nog wel een boomloos zadeltje en een bareback-pad hebben EN gebruiken doch niet voor enige serieuze belasting. We gebruiken daarvoor verschillende types boomzadels. Zie kopje zadels op mijn site.

Mijn eigen paarden lopen onder het archetype boom zonder padding voor mij of paard. CorrecTOR op het paard en een dunne dempende laag tussen boom en corrector.
Voor zowle het milimeterwerk en het fysiek extreem zware en -gymnastische werk, over relatief veel uren en - kilometers, in de bergen hier is dit ideaal gebleken.

Dit zal zeker niet voor iedereen eveneens het ideaal zijn. Andere gebruikseisen = andere eisen aan de interface tussen paard en ruiter.
Een WEL passend boomzadel is echter een goed alternatief voor een niet-passend boomzadel of een boomloos zadel Pling

HC

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 14:10

Citaat:
Wat is er gebeurd met de optie passend boomzadel?

(nog) Niets, alleen in combi met een zeer moeilijke maat paard; xxxl-breed, korte & ronde rug, geen schoft, overbouwd (Tinker) en stevige schouderpartij, geen gemakkelijke optie voor een passend boomzadel.

Gezien haar positieve reactie op een boomloos zadel is dat misschien een realistischere keus voor ons.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:25

Banjer is sinds we met de Torsion rijden veel meer ontspannen, veel vrolijker, loopt veel ruimer... Lachen

De ostheopaat vindt ook geen plekjes op haar meer die "niet lekker" zitten..... Lachen

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:44

Ik merk inderdaad het een en ander tijdens het rijden.
Zelf zit ik er véél beter en fijner op! Echt een wereld van een verschil dan met een boomzadel.

't Paardje loopt qua makkelijk aan de teugel lopen, reactie op been enz precies hetzelfde als met boomzadel. Ik merk alleen dat haar 'spierkweek' sneller gaat. Terwijl ik zelfs ietsje minder rijd (in de zomer is het gras niet zo glad, dus kan ik iedere dag rijden, nu gaat dat niet meer).
Ook lijken haar gangen ruimer te zijn Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:43

Ann schreef:
Gezien haar positieve reactie op een boomloos zadel is dat misschien een realistischere keus voor ons.

Zou kunnen ja. Er zijn ook nog legio andere opties. Er zijn TIG invulling met een flexibele boom en ook een half dozijn grotere fabrikanten met flexibele panelen, ook verschillende variabele oplossingen.
Er is geen paard zo raar of er past wel een boomzadel op.
Dit neemt niet weg dat een boomloos zadel voor iemand of diens paard een mogelijkheid kan zijn. De veel gemaakte vergelijking tussen een niet passende boom en boomloos echter is op zijn minst onvolledig.

Nog een afrondende opmerking mbt testzadels. Het is echt geweldig dat deze service bestaat. Maak er gebruik van en dan ook GOED. Als je het zadel meerdere dagen ter beschikking hebt, rij er dan ook al die dagen mee. Pas na een gewenningsperiode door jezelf en jouw paard kan je er iets zinnigs over zeggen. De bij paarden spreekwoordelijke derde dag is ook hier op van toepassing. Als je een hartslagmeter ter beschikking hebt kun je dat schitterend zien.
Het is een GEWELDIGE service zo een testzadel. GEBRUIK de grote dienst die de verkoper je er mee bewijst, dat is echt meerwaarde van die leverancier.

HC

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 08:43

Okeej en nu dan weer even terug naar de oorspronkelijke vraag van de TS. Mijn paard loopt ook lekker ontspannen en vooral veel ruimer. Nu ze geen boom meer op dr rug heeft komt de spiermassa weer terug en kun je duidelijk zien dat de vorige zadels (met boom) dus niet goed lagen.
Dus vooralsnog bevallen ze prima (heb er 2) in diverse takken van de paardensport.

Quote HC: Er is geen paard zo raar of er past wel een boomzadel op.

Als je geld genoeg hebt wel (maatzadels met flexibele bomen zijn nou niet echt financieel voor iedereen weggelegd), maar mensen met paarden hebben hemel op aarde, komen zij te sterven dan valt er niets te erven. Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:22

Jep! Die van mij lopen heerlijk onder hun boomloze zadels! Wat wel belangrijk is en zeker invloed kan hebben is de pad die je gebrukt en ook je eigen zit natuurlijk. Als je niet goed in balans zit dkan ik me goed voorstellen dat je paarden er niet prettig mee lopen. Ook zijn er tussen de boomloze zadels ook veel verschillen. Het ene is het andere bij lange na niet. Dus als een paard onder de één wel goed looopt wil dat niet per definitie zeggen dat ie onder alle boomloze zadels goed loopt. Ook als hij dus onder eentje niet goed loopt wil dat dus niks zeggen, net als bij boomzadels. Alles moet "kloppen".

Hoe dan ook, die van mij (3 stuks) lopen er erg fijn mee en ook mijn osteopaat waar ik jaarlijks kom is erg tevreden.

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 20:14

ik heb omdat mn paard een gevoelige huid heeft een schapenvacht pad van mattes waarvan de ruggegraat vrij is.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:21

voor mijn paard is het boomloze zadel een uitkomst. Hij loopt veel ontspannender en veel ruimer. En hij heeft heel veel minder last van zijn rug, en hoeft nauwelijks meer behandeld te worden. Laatst is hij nog 1x los gemaakt, maar dit was miniem!
Ik zelf heb even een paar keer moeten rijden om met name aan het lichtrijden te wennen, maar ookal moest ik hier aan wennen, sidon reageerde al 10x beter dan voorheen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:43

Mijn paard vond boomloos een ramp, gigantisch veel spanning in haar lijf. Mogelijk dat die nieuwere versies als de Startrekk (met panelen) wel zouden kunnen bij haar, maar ja, ik heb nu een heerlijk boomzadel met flexibele panelen......

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:23

Gammon loopt met de boomloze zijn poten uit het lijf, hij kan nu veel ruimere passen maken, zo erg dat ik hem buiten bijna niet eens bij kan houden. of het zegt wat van mijn rijkunsten Tong uitsteken

AthenaWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:04

Je voelt hoe je paard onder je is door boomloos te rijden. En dat is het heerlijke daaraan. Maar het paard voelt net zo goed dat jij ontspannen of gespannen bent.
Of misschien had je paard van te voren geen goed passend zadel op, waardoor hij niet ontspannen kon lopen...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:13

AthenaWytske schreef:
Je voelt hoe je paard onder je is door boomloos te rijden. En dat is het heerlijke daaraan. Maar het paard voelt net zo goed dat jij ontspannen of gespannen bent.
Of misschien had je paard van te voren geen goed passend zadel op, waardoor hij niet ontspannen kon lopen...

Doel je op mij? Is het nou echt onmogelijk om gewoon aan te nemen dat een paard boomloos niet prettig zou kunnen vinden? Haar boomzadel paste haar uitstekend en ik heb me op haar noodgedwongen goed leren ontspannen, dus nee, daar ligt het niet aan. Het verschil in spanning tussen rijden met haar passende boomzadel en het boomloze geval was echt gewoon toe te schrijven aan het boomloos zijn. Ik heb toen ook nog een aantal andere zadels uitgeprobeerd en de verschillen waren echt heel duidelijk. Zij wees met nadruk boomloos af, waar ze bij verschillende boomzadels in verschillende mate van ontspanning reageerde.

AthenaWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:10

Neenee, dat was niet op jou bedoeld!!! Het spijt me dat ik die indruk gaf.
Ik antwoordde op de TS. Knipoog

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 22:19

het boomzadel is helemaal nagekeken en past perfect. het is op zijn rug gemaakt. dat is nou juist het vreemde. nou moet ik zeggen dat ie met zn boomzadel ook weer beter begint te lopen. mn paard heeft een rugblessure gehad. en ik heb het idee dat ie mn boomlose zadel gewoon veel fijner vind. is ook een stuk lichter als mn boomzadel. zou het daarmee te maken kunnen hebben.