Freestyle les

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maartje123

Freestyle les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 13:24

Bestaat het ook dat je les kunt krijgen in freestyle.
Ik heb daar intresse in en zou het fijn vinden als iemand me wil helpen tegen vergoeding e.v.t
Ik woon in Noord-Holland en me pony's staan in Bovenkarspel.
Ik hoor graag iets. Knipoog

Ilsje_

Re: Freestyle les

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 20:34

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 21:01

hm nee, niet dat ik weet, maar er is wel een boek;
Het Vrijheidsdressuurboek
van zitten tot apporteren

Daar vind je zo ongeveer alle verschillende dingen van vrijheidsdressuur, en bij alle kunstjes minstens 3 verschillende methodes om het te leren aan je paard. Bevalt mij super!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 21:25

Kijk bovenaan de blz, daar staat een sticky met lesgevers.

maartje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 13:56

Ik heb zeer veel intresse in het boek. Waar heb je het vandaan en van wie is het boek?

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:36

Wat vindt jij Freestyle?

Als je Freestyle het rijden zonder zadel en hoofdstel, of het longeren etc. met een los paard dat niet aan een touw vast zit, wil ik je best eens lesgeven. Ik woon niet zo heel ver van je vandaan, je mag me pb-en als je interesse hebt.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 20:52

Whisper_X schreef:
hm nee, niet dat ik weet, maar er is wel een boek;
Het Vrijheidsdressuurboek
van zitten tot apporteren

Daar vind je zo ongeveer alle verschillende dingen van vrijheidsdressuur, en bij alle kunstjes minstens 3 verschillende methodes om het te leren aan je paard. Bevalt mij super!

Vrijheidsdressuur is niet hetzelfde als Natural Horsemanship. Bij Natural Horsemanship en vooral de Iberische manier van rijden waarbij je ook heel veel doet aan grondwerk etc. hebben alle oefeningen een heel ander doel.

Bijv. Stijgeren is een heel leuke oefening bij vrijheidsdressuur. Bij de Iberische manier waar ik het over had (ongeveer zoals bij de Spaanse Rijschool) is levade de ultieme verzameling. Eerst doe je heel veel oefeningen waardoor het paard meer gaat buigen in de achterhand (het lijkt alsof het paard gaat 'zitten', ook wel verzameling genoemd) Na heel veel training heeft het paard op een gegeven moment genoeg draagkracht ontwikkeld om zijn eigen gewicht op de achterhand te kunnen dragen. Het paard kan dan een piaffe uitvoeren. Als het paard dat goed doet, is het paard sterk genoeg om een levade uit te voeren (steigeren, het complete gewicht op de achterhand dragen, bij piaffe draagt het paard 'slechts' het grootste deel van het gewicht op de achterhand). Het paard heeft dan ook genoeg draagkracht ontwikkelt om een ruiter te dragen.

Bijv. Spaanse pas zie je bij Vrijheidsdressuur vaak dat het paard zijn voorbeen naar voren doet. Bij de Spaanse spaanse pas gebruikt het meer zijn hele lichaam.

Dit was trouwens absoluut niet aanvallend bedoeld, maar misschien vind je het interessant.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:25

Moderatoropmerking:
cindyponys dit is al de zoveelste keer dat je oude topics omhoog haalt. Je krijgt niet voor niets een hele grote waarschuwing wanneer je toch wilt posten. Zou je hier alsjeblieft op willen letten? Dankje wel Lachen