here I am: wel of niet, de pedagogische tik

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FuZZ

here I am: wel of niet, de pedagogische tik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 21:53

hallo allemaal,
Ik ben dus best wel nieuw op dit forum ben een jaar of zo geleden ook al lid geweest maar ben inlog gegevens vergeten.
maar hier ben ik weer Pling

Ik heb me vooral opnieuw ingelogd omdat ik grote aanhanger van NH ben al ben ik maar een manege-meisje dat de hele tijd te horen krijgt dat ze de teugels strakker moet houden en dan toch stiekem de teugels weer wat losser laat omdat de pony dan ook goed loopt maar toch in het uiterste geval een tik geeft.
Laatst reed ik op een pony die echt extreem schooierig is en toen het niks van mij kreeg gewoon agressief werd en probeerde te bijten! toen heeft hij dus een tik op de neus gehad en was het afgelopen Bloos . Vreselijk FOUT volgens de NH principes maar pony's onderling delen elkaar toch ook wel eens een knauw uit? Hoe vaak komt het niet voor dat een pony een wond heeft of kreupel is omdat er mot in de wei was? Waarom zou ik dan geen tik mogen geven? Het is echt niet mijn grootse hobby om dat te doen maar ik kan het een manegepony niet uitgebreid af gaan leren wat moet ik anders?
-@@@-jes

Antheman

Re: here I am: wel of niet, de pedagogische tik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 22:53

Ik rij echt met zweep hoor Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:44

Paarden delen onderling echt wel eens tikken uit, en soms ook nog wel meer dan dat. 'Wat bedoel je precies met 'de' NH-principes?

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:47

Als een paard jou bijt of probeert te bijten is een tik op de neus helemaal niet verkeerd hoor en heel duidelijk. Ik rij ook met een zweep en sla mijn paard vrijwel nooit, maar soms is een opvoedkundig tikje nu eenmaal de beste manier om snel te reageren en duidelijk te maken dat iets niet door de beugel kan of dat er toch echt eens een reactie moet komen op het been! En ook bij NH is fase 4 bijvoorbeeld niet een zachte aai Knipoog

FuZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 18:17

met NH principes bedoel ik dat je geen/zo min mogelijk geweld moet gebruiken en ja een zweepje gebruik ik ook maar niet omdat ik het leuk vindt.

dus een opvoedende tik kan wel maar wanneer niet en wanneer wel? Ik heb wel eens gezien at een pony vervelend was en schaamteloos een trap in de buik kreeg van iemand wat ik dus gewoon echt niet vind kunnen!
en jirka beet dus niet maar probeerde dat ik voelde in elk geval de tanden wat zouden jullie in zo'n geval doen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 18:34

Parelli heeft wel een leuk stuk daarover geschreven meende ik. Het gaat er om dat het op de juiste manier gebeurt.
Het moet geen straffen worden, het paard moet de actie niet aan jou koppelen, maar aan zijn eigen actie, bijvoorbeeld het bijten.
Als je op de juiste manier corrigeert, zal hij de consequentie van de tik verbinden aan het bijten, maar niet specifiek aan jou.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 11:15

FuZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 15:50

wat een waanzinnige lap tekst in het engels zeg! ik zit ook nog maar in de 2de hoor!
Voor hoever ik heb begrepen is wat pony's en paarden naar elkaar doen dominantie spelletjes en als jij een paard gaat slaan denkt dat paard dat je hem op wil eten Vingers aflikken Vork (terwijl ik vegetariër ben! Verdrietig )

dus als jirka weer begint te bijten moet ik mijn hand bewegen zodat mijn hand tegen zijn mond aan botst zonder naar hem te kijken zodat jirka bedenkt dat die hand die tegen de mond aan botst niet prettig is en dat misschien wel komt doordat hij mij probeert te bijten?

heb trouwens bedenk ik mij nu ook wel eens gelezen dat Monty Roberts dan steeds wanneer een paard probeert te bijten heel zachtjes tegen een been aan tik met zijn voet waardoor het paar afgeleid raakt en op een gegeven moment meteen naar zijn voet kijkt als hij wil bijten Clown
ik vind jirka daar alleen een beetje te slim voor Tong uitsteken

-xxx-jes

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 21:05

ik snap wel wat je bedoelt, en ik ben het met je eens: ik deel ook wel eens een corrigende tik uit, dat is toch in het echt ook zo?
En trouwens, ik geef een tik he, ik sla hem tog niet helemaal in elkaar?
Een tik betekent voor mij dat een paard moet weten: oei, dat moet ik niet doen.
Ik doe hem egt geen pijn ofzo, het is een waarschuwing!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 21:09

als mijn paard mij zou bijten kreeg hij direct een tik terug.
Even een momentje niets en dan weer een aai over de bol.
Zo van: je gedrag mag niet maar jij bent verder oke.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:18

tis wel een lap tekst inderdaad en ik denk dat je m nog een keer moet lezen om daadwerkelijk te begrijpen wat er staat Lachen
maar het is wel heel leerzaam!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:20

Welkom! Go jij! Go jij! ennuh van NH heb ik geen verstand Haha!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:22

NH wil heus niet zeggen dat we alleen knuffelen met de paarden hoor Lachen de mijne zou ook een tik krijgen als hij me probeert te bijten of te opdringerig naar snoepjes komt schooien...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:07

Zo zacht als het kan, zo hard als het moet. Dus een tik op zijn tijd is niet verkeerd.

Helemaal als je niet de enige bent die met een paard omgaat - zoals in jouw geval met manegepaarden, is het haast niet te voorkomen dat een paard je uitprobeerd en zijn grenzen gaat verkennen. Op het moment dat jij een eigen paard hebt en de enige bent die met hem omgaat, zal het verkennen van grenzen op den duur minder worden, en als hij het wel doet hoeft de correctie niet zo sterk uit te vallen, omdat het paard duidelijk weet waar hij met jou aan toe is.

FuZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 22:33

ik ben inderdaad wel in het nadeel doordat ik op manegepony's rijdt. heb dus zoals de messten zeggen dat ze zouden doen tik op de neus gegeven ff momentje wachten en dan ff aaien maar wat moet je ook anders als zo'n pony je zo beteutert aankijkt? Bloos
Ik denk dat ik de volgende keer dat ik op jirka moet rijden ga proberen om steeds als ze probeert te bijten tegen de mond aan komt dat het vervelend wordt en hij hopelijk ophoudt.
-@@@-jes
anne

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:04

Op zo'n manege zou ik echt niet meer komen! Je bent het zelf al niet met de instructeur eens, dus kun je ook niets van hem leren. Je leert alleen als je achter wat de instructeur doet staat. (rare zin)

Paarden kijken vaak ook heel beteuterd als ze ten onrechte gestraft worden. Niet iedereen ziet dat. Ik hoop dat jij het verschil ziet tussen de verschillende manieren beteuterd kijken. Kinderen kijken ook beteuterd als ze op hun fouten gewezen worden. Die van mij kijkt heel beteuterd als m'n stalgenoot de stal van haar paard aan het uitmesten is. Ze wordt heel snel jaloers als zij minder aandacht krijgt dan de andere paarden.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 17:12

Oud topic. Lachen