Goede boeken over grondwerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tjaldur

Goede boeken over grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 20:11

Na 13 jaar op een manege te hebben gereden heb ik in januari dan eindelijk 2 bijrijdijslanders gevonden. Ik merkte dat deze 2 ontzettend dominant zijn en af en toe echt een loopje met mij nemen (heel veel bokken, weigeren, trappen enz). Ik heb toen advies gevraagd op bokt wat ik het beste kon doen om meer respect te krijgen van 'mijn' paardjes. Ik kreeg toen vooral het advies om veel grondwerk te doen.
Nu ben ik de laatste weken bezig met longeren en dat gaat helemaal goed. De merrie doet het los en aan de lijn, met en zonder prikwei. Ik heb ook geen zweep nodig, want ze luistert gewoon goed. Ik vraag me af wat ik nog meer met ze kan doen behalve longeren. En zijn er bijvoorbeeld nog meer oefeningen die ik kan doen tijdens het longeren?
Tot slot: zijn er ook goede boeken over grondwerk?

Ipsilonka

Re: Goede boeken over grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 00:58

Vanaf morgen kun je op de site van emiel voest ( www.emielvoest.nl ) Het nieuwe boek bestellen. Handleiding grondwerk Haha!

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 01:22

Wandelen. en dan niet aan een stuk door maar langzaam en hard, stilstaan en rennen en dan moet de ijslander goed meelopen en stoppen als jij stopt. bij te traag even een tikje of een klein beetje opjagen, bij te snel even terug zetten en zijn plaats laten weten. Je kan ook spelletjes doen: een paar balkjes op de grond neerleggen en het paard opzij duwen en dan mag hij ook niet over het balkje. Je kan ook een soort doolhofje maken van balkjes waar je dan links of rechts gaat en het paard je moet volgen en niet over de balkjes mag lopen.
Verder zijn er stalmanieren: het paard mag je niet zomaar van je plaats drukken, dan respecteerd hij je niet. als ze dat doen moet je ze duidelijk hun plaats wijzen en dat is wel dicht bij je, maar wel met respect voor jou "aura" (weet even niet hoe het heet, die ruimte die je graag voor jezelf wilt houden) laten schuren (jeuk) moet je ook niet doen, dat doen paarden alleen bij lager in rang staande paarden of tegen bomen ed.

Boeken over grondwerk... even denken: natuurlijk emiel voest, misschien een longeerboekje van Lammert haanstra? Pat Parelli en Monty Roberts zijn ook veel bezig met grondwerk. je kan ze wel krijgen bij divoza en andere boekenwebwinkels of paardenwebwinkels. (kijk eens op www.paardentips.com)

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:24

Grondwerk met Paarden, van Inge Teblick
Natuurlijk paardrijden, Klaus F Hempfling
Clickertraining voor paarden, ben de schrijver even krijt

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:25

Duncan schreef:
Grondwerk met Paarden, van Inge Teblick

en die heb ik te koop (2e hands dus)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:16

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:21

Nagelbijten / Gniffelen wou ik net zeggen Cassidy Knipoog

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:00

www.mensenpaard.nl Een boek dat je gratis kunt downloaden. Waarom ik dit zo'n onmisbaar boek vind? Het verandert de hele visie op paarden. Het leert je zelf verder kijken dan de oefeningetjes in het boek. De oefeningen hebben nut, je bouwt wat op.. Als ik topinstructrice was, zou ik al mijn leerlingen verplichten eerst dit boek door te lezen. En iedereen, die een paard probeert in te rijden of problemen heeft met het rijden, verplichten het hele boek door te werken in de praktijk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 02:02

dat gratis boek is heel aardig als je nog niet zeker weet of je het leuk gaat vinden en het boek van Inge Teblick is de goedkoopste en beste oplossing (consumentenbond 'beste koop; Haha! ) als je concreet met dingen aan de slag wil.

Hempfling is lastig leesbaar en draagt ook niet echt conrete oefeningen aan. Pat Parelli is heel concreet en heel schools en werkt echt met 'lessen', nadeel is dat t heel duur is.