Boomloos rijden fijn? Bitloos rijden ook fijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pOard

Boomloos rijden fijn? Bitloos rijden ook fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 12:36

Ik heb een vraag Knipoog Is boomloos rijden fijn? Want de eigenaaresse van mijn verzorgpony heeft een proefzadel aangevraagd. Ik zou wel eens willen weten of het fijn is. Owja en een bitloos hoofdstel. Is dat fijn om mee te werke? Haha!

Thirsa_

Re: Boomloos rijden fijn? Bitloos rijden ook fijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:47

Ik rij zelf bitloos met het hoofdstel van de ruitersportshop(.com Knipoog) en die bevalt super!
Reed er zo mee weg!

ik heb ook een testzadel aangevraagd, daar kan ik dus nog niet over oordelen, maar ik ben wél heel erg benieuwd!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 17:51

Ik ben weer terug naar een boomloos zadel omdat boomloos minder geschikt was voor ons (met de nadruk op 'voor ons')
Bitloos bevalt me super. Anouar loopt heerlijk en is nooit meer drammerig. Toen we nog met bit reden wilde hij buiten soms wel eens wat harder dan ik wilde. Als ik hem dan terug probeerde te nemen door druk te geven op het bit leverde dat alleen maar spanning op. Zonder bit is dit helemaal over

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 07:53

Ik heb inmiddels 2 boomloosjes in de kast hangen waar ik zeer tevreden over ben. In het verleden heb ik hel veel bitloos gereden en nu doe ik dat nog wel eens voor de leuk. Ze loopt net zo makkelijk met bit als zonder.

Wedgwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:44

Lenneke_ schreef:
Ik ben weer terug naar een boomloos zadel omdat boomloos minder geschikt was voor ons (met de nadruk op 'voor ons')
Bitloos bevalt me super. Anouar loopt heerlijk en is nooit meer drammerig. Toen we nog met bit reden wilde hij buiten soms wel eens wat harder dan ik wilde. Als ik hem dan terug probeerde te nemen door druk te geven op het bit leverde dat alleen maar spanning op. Zonder bit is dit helemaal over

neem aan dat je het eerste ''boomloos'' wordt eigenlijk boomzadel bedoelt? Knipoog

ik ben met beide erg tevreden. zowel bit als boomloos Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:32

haha, oeps. Dat moest idd boomzadel zijn

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:53

Ik ben absoluut geen fan van boomloos en heb een vreselijk comfortabel (voor mijn paard en voor mij) boomzadel met flexibele panelen. Als je dat eenmaal gevoeld hebt...... Haha!
Bitloos rijdt ik alleen buiten, dressuur doe ik gewoon met bit. Bitloos buitenrijden (touwhalster) bevalt me op zich goed, maar ik heb wel het "bakwerk" met bit nodig om haar netjes te laten lopen en goed gegymnastiseerd te houden.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:59

Meisje21 schreef:
Ik rij zelf bitloos met het hoofdstel van de ruitersportshop(.com Knipoog) en die bevalt super!
Reed er zo mee weg!

ik heb ook een testzadel aangevraagd, daar kan ik dus nog niet over oordelen, maar ik ben wél heel erg benieuwd!

Waar en hoe kun je een testzadel aanvragen? Kost het geld? Zoja hoeveel. Laat even weten,

Mvg, Lilian

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:00

Op www.boomloosrijden.nl kan je een testzadel aanvragen. Je betaald één keer verzendkosten (als je hem naar de volgende tester stuurt)

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:25

Bitloos bevalt mij super Haha! Boomloos weet ik nog niet, heb een boomloos zadel besteld maar die is nog onderweg.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:12

Banjer en ik rijden alleen nog maar boomloos... voor ons niets anders meer... Haha!

Bitloos is okay, maar we rijden ook met bit... dat wisselen we af.. Lachen

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:15

bitloos wel, en boomloos weet ik niet.. Knipoog

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:16

't zelfde als linnie Lachen

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:43

Wij rijden ook boomloos, en het is geweldig. Moest er wel even aan wennen maar het zat al snel heerlijk. Vooral op buitenritten.
We rijden nu met een leerbitje en we gaan waarschijnlijk binnenkort over op/ afwisselen met bitloos hoofdstel.

AthenaWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 16:54

Ik rij boom- en bitloos. Ik vind het heerlijk! Lachen De stap van met boom rijden naar boomloos rijden heeft voor mij toch wel wat moeite gekocht. Maar boomloos rijden was voor de pony eigenlijk de enige oplossing.

Helaas krijg ik nog regelmatig negatieve commentaar over beide... Gaaaap

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 14:26

ik doe het beide en zeer tevreden. de stap van boom naar boomloos was makkelijk voor mij omdat mijn boomzadel niet goed lag en ik hem verkocht en toen 3 maanden om een schapenvacht heb gereden. ik heb ook leren rijden zonder zadel dus heb een goede zit waardoor boomloos rijden super was.

bitloos doe ik sinds een paar maanden en rijd eigenlijk half bit en half bitloos. ik wissel om want mijn pony heeft af en toe een heropvoeding nodig en dan vind ik het toch fijn om even lekker hard een x te werken met bit. ook voor buitenritten doe ik met bit omdat ik langs een enorme drukke verkeerdsweg ga en ik het nog niet aandurf daar zonder bit langs te rijden. maar als ik naar een natuurgebied ga zonder verkeerd dan altijd bitloos Haha! ook voor lekkere losse ritjes in de bak zonder bit Haha! dus echt tevreden met alles Lachen

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 17:36

Mijn paard krijgt nooit meer een bit in haar mond en mijn boomloze zadel ligt mijn naam te roepen vanonder de kerstboom... Haha!

Amberr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:23

k had ook een testzadel gebruikt en beviel me prima, dus heb gelijk boomloos zadel gekocht. rijdt heerlijk Haha! . hoewel ik ook nog steeds wel met boomzadel rijdt op me andere paardj. en zonder bit bevalt me ook prima, mij paardj lijkt dr alleen maar betr op te reageren, dan met bit.
in de bak rijdt k ook wel met bit, maar zekr buiten rijd k lekkr zonder Haha!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:24

ik rij in de bak en buiten bitloos.. nu nog met boomzadel maar krijg deze week eindelijk barefoot cheyenne testzadel binnen Go jij! Go jij! en ik denk dat ik daarna wel de overstap maak naar boomloos, heb er zoveel positieve reacties over gehoord! Haha!

Laura1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:26

Ik vind een boomlooszadel echt niet lekker zitten.. Verder heb ik nooit met een bitlooshoofdstel gereden.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:39

Ik heb mijn boomloos zadel net een paar week, heb even 2 minuutjes moeten wennen maar nu zit hij echt zaaalig Haha!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:15

ik rij bit en boomloos.... oor bitloos heb ik gekozen omdat in toos dr maat alleen maar stangen verkrijgbaar zijn( 17,5 cm) en ik dat niet wilde.. zo ben ik begonnen en wil nu niet anders meer, ze is zoveel relaxter als met een bit(stang). ik rij haar nu op een touwhalster.
sinds september heb ik een barefoot cheyenne, welke ik erg lekker vind zitten, moet er wel bij vertellen dat ik alleen aan rustige bosritten doe en niet echt dressuur of iets

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:51

ik heb gister voor het eerst met bosal gereden... dat ging erg goed... dus Banjer en ik gaan langzaam aan overschakelen naar definitief bitloos... Lachen (langzaam aan omdat een bosal toch anders werkt dan een touwhalster, en ik dat nog moet leren.. in het begin rijd ik dus alleen met bosal onder begeleiding van mijn instructrice...)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:34

Ik heb een Cheyenne en er komt bij mij geen boomzadel meer. Ik vind het heerlijk en mijn zit is enorm verbeterd. Het zadel is er overigens gekomen voor mijn paard en niet voor mijn eigen gerief. Zodra ik merk dat dit voor mijn paard niet goed is, ga ik verder kijken maar dan probeer ik het wèl alsnog eerst boomloos.

Wat betreft het bitloos heb ik wel een vraagje aan de kenners. Ik rijd wel eens met alleen een halstertouw om de nek van mijn paard in de bak, dit gaat prima. Ik kan alle figuren rijden en hij reageert prima op mijn been. Zodra we uit de bak zijn echter, drijft meneer zijn eigen zin door. Ik heb ook wel eens buiten gereden met een cross rope bridle maar als meneer links wil en ik rechts dan heb ik toch de grootste moeite hem ervan te overtuigen dat ik bepaal wat er gebeurt Haha!. hebben jullie nog goeie tips want ik wil niet iedere keer zo scherp moeten 'trekken' omdat hij buiten minder goed op mijn been reageert.

Dan nog een tweede vraagje. Het is voor mijn paard en het welzijn van zijn rug (op aanraden van de osteo) erg belangijk dat ik hem laag en rond rijd en dat hij daardoor zijn bovenlijn goed gebruikt. Nu weet ik uiteraard dat de motor van achteren zit en dat het vooal belangrijk is dat mijn paard actief is voordat hij nagefelijk kan lopen. Ik heb een hele zachte hand maar het lijkt me toch wel moeilijk om met helemaal niks mijn paard mooi ontspannen te laten lopen (en hem dus wèl te laten 'dragen' ipv te 'transporteren').