La méthode la cense

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bijke

La méthode la cense

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 09:18

Omdat ik een abonnement op een Frans paardentijdschrift heb, ben ik bij deze methode terecht gekomen.

www.lacense.com

Ik vroeg me af of iemand hier al ervaring mee heeft, want het lijkt mij wel interessant.

prompter

Re: La méthode la cense

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 10:55

IMO is dat gewoon Parelli, voorheen waren ze ook 100% Parelli maar ze zijn nu onder een eigen naam verder gegaan. Ze zullen er best wat eigen elementen aan toegevoegd hebben, maar de basis is PNH.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 00:53

Is idd het voormalige Parelli Center in Frankrijk. Na Birger Gieseke zijn ze toch ook Frankrijk kwijt. Wat is er aan de hand met Parelli Europa?

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 07:25

Ik vond het ook al erg lijken op Parelli... Maar toch heeft het iets anders, maari k weet niet juist wat... Het lijkt mij eenvoudiger uit te voeren als je hun video ziet, maar waarschijnlijk is dat niet zo...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:42

Wat ik van de video heb gezien lijkt het aardig op de methode van Clinton Anderson.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 12:52

Daar ga ik dan eens wat meer informatie over opzoeken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:37

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:53

Prijzen zijn toch in Australische Dollars? Die staan erg laag. Maar wat moet ik me voorstellen bij een setje DVD's (3 uur 11 minuten) over het kluisteren van paarden Nors opkijken ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:01

De prijzen op de site zijn in US Dollars.

En wat je je moet voorstellen onder kluisteren? Precies zoals het er staat. Als je je paard voorzichtig aan kluisters went heb je daar in Amerika of ook in Australie alleen maar profijt van. Als je paard daar midden op de prairie de benen neemt, heb je een serieus probleem.

Maar als je dat niet wilt meenemen, is dat je goed recht hoor. Ik denk alleen dat het laten wennen van een paard aan het feit dat zijn been weleens vast kan komen te zitten, en voorkomt dat hij in het geval van helemaal in paniek raakt, een heleboel blessures kan voorkomen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:12

Dat voorkomen van blessures bij vastzitten doe ik zonder kluisters, a la Parelli, is gewoon een vorm van wijken voor druk. Clinton is iets te "neem de korste weg" voor mij, net als Birger dat was/is...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:15

Geen ervaring met Birger. En als je de methode Parelli meeneemt, (wijken voor druk) en er als ultieme test op het eind de kluisters omdoet, what's the point?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:18

Waarom zou ik hier in hemelsnaam kluisters nodig hebben? Het is gewoon mijn methode niet, that's all Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:22

Nee, jij hebt geen kluisters nodig, maar menigeen in Amerika of Australie wel. En het feit dat Anderson sneller doorgaat naar fase 4 maakt de hele methode nog niet paardonvriendelijk. Anderson gebruikt geen quick fixes, mocht je die indruk hebben.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:27

Oh nee, die indruk had ik niet! Ik vind hem gewoon iets te veel "tsjakka", voor sommige paarden ongetwijfeld heel nuttig of zelfs noodzaak, maar mijn oude merrie is heel gevoelig en verliest snel haar vertrouwen bij zo'n aanpak. Misschien moet ik dus eigenlijk zeggen dat dit niet zo goed bij mijn paard past, ipv bij mij Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:44

Ik kan me niet voorstellen dat - mits goed toegepast - zijn methode niet ook voor jouw merrie zou werken. Dus ik denk eerder dat het jouw methode niet is, ipv die van je merrie. Net als bij Parelli moet je goed naar het paard blijven kijken, werk je in fases. Als tjakka niet nodig is bij je paard, zul je dat ook bij Anderson niet hoeven te gebruiken.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:31

Ik heb nog geen DVD's gezien van Anderson, maar heb er een beetje hetzelfde gevoel bij als Promptertje. Het lijkt mij heel erg 'oud L2' zegmaar. (en Birger is wel een ultieme 'oud L2' promotor Knipoog )