Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Tinkerloos schreef:Je kan ook dressuur doen zonder bit hoor..
Dan kan je alles zonder bit doen.
JoviBan schreef:Toen ik nog met bit reed, nam mijn paard het bit ook altijd braaf aan als ik 'm haar voor hield. Destijds had ik niet het gevoel dat ze een uitgesproken hekel aan het bit had.
En tòch is er een wezenlijk verschil sinds we bitloos rijden. Verschil in ontspanning, hulpen, samenwerking, elkaar aanvoelen e.d.. Dressuurmatig is er (dus) ook een enorme vooruitgang.
Ik heb ervaren dat een bit geen middel is voor fijnere hulpen, maar juist een blokkade. Hoe wij nù rijden (bitloos), is vele malen "verfijnder". Want het gaat niet meer zozeer om "technische hulpen", maar om heel subtiele signalen en subtiele samenwerking..
JoviBan schreef:Een 'heethoofd' in het bos zou bitloos weleens heel goed niet zo'n heethoofd meer kunnen zijn. Veel mensen hebben ervaren dat ook in het bos het paard veel meer ontspannen is zonder bit, minder tot niet meer hyper is en je ook veel meer één bent.
Waratje schreef:Misschien dat jij toch bewuster bent geworden met je hulpen? Die subtiele signalen en samenwerking hebben wij ook met bit steeds meer, dat is een groeiproces dat je met z'n tweeen doorloopt (tenminste zou moeten doorlopen). Maar wat ik zeg, je moet altijd per combinatie kijken wat goed werkt en ik zie geen reden om voor de dressuur een ander hoofdstel te gaan zoeken.
JoviBan schreef:Toen ik nog met bit reed, nam mijn paard het bit ook altijd braaf aan als ik 'm haar voor hield. Destijds had ik niet het gevoel dat ze een uitgesproken hekel aan het bit had.
En tòch is er een wezenlijk verschil sinds we bitloos rijden. Verschil in ontspanning, hulpen, samenwerking, elkaar aanvoelen e.d.. Dressuurmatig is er (dus) ook een enorme vooruitgang.
Ik heb ervaren dat een bit geen middel is voor fijnere hulpen, maar juist een blokkade. Hoe wij nù rijden (bitloos), is vele malen "verfijnder". Want het gaat niet meer zozeer om "technische hulpen", maar om heel subtiele signalen en subtiele samenwerking.
Een 'heethoofd' in het bos zou bitloos weleens heel goed niet zo'n heethoofd meer kunnen zijn. Veel mensen hebben ervaren dat ook in het bos het paard veel meer ontspannen is zonder bit, minder tot niet meer hyper is en je ook veel meer één bent.
Wel kan ik me voorstellen dat er een stukje angst zit en je niet bitloos het bos in durft. Toen ik nog met bit reed, leek me dat ook best spannend en twijfelde ik in het begin of ik dat wel zou durven. Maar je kunt er dus wel naartoe werken, samen met je paard.
pirelli_girl schreef:Hoi,
ik rijd ook af en toe met mijn touwhalster buiten, maar dan echt alleen als het mooi weer is, zonnejte schijnt etc. want dan weet ik zeker dat hij relaxed is.
Ik rijd normaal met een basic scharen, western bit. Altijd met lange teugel, maar ik wil eigenlijk gewoon dat bit weg laten. Op het moment kan ik helemaal niet veel rijden, omdat hij 2 weken geleden een behandeling van een ostiopaat heeft gehad en nu weer op nieuw moet leren bewegen met iemand op zn rug. Is dit niet het moment om voorgoed het bit weg te doen?
Ik vind het onwijs spannend, omdat ik toch minder controle over hem heb zonder bit, maar omdat ik ook al weer bijna een jaar met een boomloos zadel rij, heb ik dus het gevoel dat ik sowieso beter naar hem toe ben gaan rijden en heb ik dus het gevoel dat dit ook gewoon MOET kunnen!
Wat denk jij?
Ik ben nu in Zwitserland, dus kan niet meteen antwoord geven, maar ik kijk wel uit naar![]()
Groetjes Jeadiz