om de dag met en zonder bit rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_

om de dag met en zonder bit rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 23:52

Ik heb samen met een vriendin een pony, ik wil graag zonder bit gaan rijden, maar zij wil de dressuur kant op en wil met bit blijven rijden.. Kan dit, als hij de ene dag met bit wordt gereden en dan weer zonder? of is dit te verwarrend voor een paard?

prompter

Re: om de dag met en zonder bit rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 00:03

Ik rij mijn paard regelmatig met en zonder bit. Met bit om meer dressuurmatig te rijden, zonder bit als ik simpelweg rechtuit kilometers wil maken. Mijn paard heeft daar geen enkele moeite mee Lachen.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 12:18

Hier hetzelfde, dressuur met bit, buitenrit zonder bit. Geen enkel probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 17:10

Het kan in principe wel, ja..

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 21:52

Je kan ook dressuur doen zonder bit hoor..
Dan kan je alles zonder bit doen.
Om en om kan wel,maar waarom gaat zij niet ook oefenen zonder bit? Pling

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 09:35

nee ik weet wel dat dressuur ook kan zonder bit hoor maar zij wil op een gegeven moment als onze draver er klaar voor is wedstrijden gaan rijden en dat mag alleen nog maar met bit.. zij wil met bit blijven rijden omdat ze dus wel wedstrijden wilt gaan rijden en ze heeft net een nieuw, aardig duur hoofdstel gekregen van haar moeder (met bit) en ze vindt het 'zielig' voor haar moeder als ze dat dan niet gebruikt, maar ik denk dat dat gewoon een smoesje is omdat ze liever met bit rijdt omdat ze denkt dat ze dan meer controle heeft over hem..

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-06 09:36

tinkerloos jij hebt trouwens echt een leuke avatar! Haha!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 12:10

Haha! Dank je wel.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 21:05

ik doe het precies andersom, ik rij soms zonder bit dressuur maar ik moet echt altijd naar buiten met bit anders dan kom ik niet meer levend thuis ...

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 21:37

Tinkerloos schreef:
Je kan ook dressuur doen zonder bit hoor..
Dan kan je alles zonder bit doen.

Maar waarom zou je? Mijn paard is heel tevreden met haar bitje, hapt het zo op als ik het voor haar neus hou. Buitenrijden doe ik op touwhalster en dat is absoluut niet geschikt (voor ons) om mee te dressuren en ik heb niet de behoefte om op zoek te gaan naar een bitloze optoming waarmee ik beide kan.
Zolang je fatsoenlijk omgaat met je teugelhulpen is het dan alleen persoonlijke smaak van paard en mens hoe je de communicatie vorm geeft.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 08:32

Dressuur zonder bit zal inderdaad best mogelijk zijn, maar dat ligt niet binnen mijn mogelijkheden. En zolang ik dat niet beheers, doen we het maar met bit. Mijn instructeur (very natural) heeft ook het liefst dat ik met bit rij, omdat ik dan toch veel fijnere hulpen kan geven.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 08:49

ik rij sowieso 1x per week zonder bit, tijdens buitenritten doe ik wel een bit in, omdat ik anders niet heel over kom met mijn heethoofd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:11

Toen ik nog met bit reed, nam mijn paard het bit ook altijd braaf aan als ik 'm haar voor hield. Destijds had ik niet het gevoel dat ze een uitgesproken hekel aan het bit had.
En tòch is er een wezenlijk verschil sinds we bitloos rijden. Verschil in ontspanning, hulpen, samenwerking, elkaar aanvoelen e.d.. Dressuurmatig is er (dus) ook een enorme vooruitgang.
Ik heb ervaren dat een bit geen middel is voor fijnere hulpen, maar juist een blokkade. Hoe wij nù rijden (bitloos), is vele malen "verfijnder". Want het gaat niet meer zozeer om "technische hulpen", maar om heel subtiele signalen en subtiele samenwerking.

Een 'heethoofd' in het bos zou bitloos weleens heel goed niet zo'n heethoofd meer kunnen zijn. Veel mensen hebben ervaren dat ook in het bos het paard veel meer ontspannen is zonder bit, minder tot niet meer hyper is en je ook veel meer één bent.
Wel kan ik me voorstellen dat er een stukje angst zit en je niet bitloos het bos in durft. Toen ik nog met bit reed, leek me dat ook best spannend en twijfelde ik in het begin of ik dat wel zou durven. Maar je kunt er dus wel naartoe werken, samen met je paard.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:47

JoviBan schreef:
Toen ik nog met bit reed, nam mijn paard het bit ook altijd braaf aan als ik 'm haar voor hield. Destijds had ik niet het gevoel dat ze een uitgesproken hekel aan het bit had.
En tòch is er een wezenlijk verschil sinds we bitloos rijden. Verschil in ontspanning, hulpen, samenwerking, elkaar aanvoelen e.d.. Dressuurmatig is er (dus) ook een enorme vooruitgang.
Ik heb ervaren dat een bit geen middel is voor fijnere hulpen, maar juist een blokkade. Hoe wij nù rijden (bitloos), is vele malen "verfijnder". Want het gaat niet meer zozeer om "technische hulpen", maar om heel subtiele signalen en subtiele samenwerking..

Misschien dat jij toch bewuster bent geworden met je hulpen? Die subtiele signalen en samenwerking hebben wij ook met bit steeds meer, dat is een groeiproces dat je met z'n tweeen doorloopt (tenminste zou moeten doorlopen). Maar wat ik zeg, je moet altijd per combinatie kijken wat goed werkt en ik zie geen reden om voor de dressuur een ander hoofdstel te gaan zoeken.

JoviBan schreef:
Een 'heethoofd' in het bos zou bitloos weleens heel goed niet zo'n heethoofd meer kunnen zijn. Veel mensen hebben ervaren dat ook in het bos het paard veel meer ontspannen is zonder bit, minder tot niet meer hyper is en je ook veel meer één bent.

Mee eens, bitloos kan soms veel beter werken op een heethoofd, de rem via de neus is vaak beter dan die via de lagen (uiteraard horen daar ook nog zithulpen bij, maar daar gaat het nu niet over).

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:50

Fijn dat jij bitloos correct kan rijden Joviban, maar zoals ik al schreef, ik heb het talent daar kennelijk niet voor en "behelp" me dus met bit, en mijn paard is daar (na 4 jaar bitloos) toch een stukkie beter door gaan lopen. Recreatieritjes zijn nog steeds bitloos.

Ik zal van mijn instructeur wel horen wanneer ik weer bitloos alles kan denk ik, maar voorlopig is dat nog niet aan de orde, en kies ik voor "correct" ipv bitloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:57

Waratje schreef:
Misschien dat jij toch bewuster bent geworden met je hulpen? Die subtiele signalen en samenwerking hebben wij ook met bit steeds meer, dat is een groeiproces dat je met z'n tweeen doorloopt (tenminste zou moeten doorlopen). Maar wat ik zeg, je moet altijd per combinatie kijken wat goed werkt en ik zie geen reden om voor de dressuur een ander hoofdstel te gaan zoeken.

Ja, dat is zeker zo. Ik ben bitloos begonnen met de Libra en die dwingt je als het ware om heel subtiel te "werken". Dat vond ik een enorme uitdaging en wilde ik heel graag mee verder.
Ik geniet ook enorm van hoe we nu samen rijden en sta soms nog weleens versteld hoor, hoe subliem mijn paard op mij reageert. Zelfs met halsring, iets wat we ook steeds vaker doen.

pirelli_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:40

JoviBan schreef:
Ik heb ervaren dat een bit geen middel is voor fijnere hulpen, maar juist een blokkade. Hoe wij nù rijden (bitloos), is vele malen "verfijnder". Want het gaat niet meer zozeer om "technische hulpen", maar om heel subtiele signalen en subtiele samenwerking.

Wel kan ik me voorstellen dat er een stukje angst zit en je niet bitloos het bos in durft. Toen ik nog met bit reed, leek me dat ook best spannend en twijfelde ik in het begin of ik dat wel zou durven. Maar je kunt er dus wel naartoe werken, samen met je paard.

Hoi,

ik rijd ook af en toe met mijn touwhalster buiten, maar dan echt alleen als het mooi weer is, zonnejte schijnt etc. want dan weet ik zeker dat hij relaxed is.
Ik rijd normaal met een basic scharen, western bit. Altijd met lange teugel, maar ik wil eigenlijk gewoon dat bit weg laten. Op het moment kan ik helemaal niet veel rijden, omdat hij 2 weken geleden een behandeling van een ostiopaat heeft gehad en nu weer op nieuw moet leren bewegen met iemand op zn rug. Is dit niet het moment om voorgoed het bit weg te doen?
Ik vind het onwijs spannend, omdat ik toch minder controle over hem heb zonder bit, maar omdat ik ook al weer bijna een jaar met een boomloos zadel rij, heb ik dus het gevoel dat ik sowieso beter naar hem toe ben gaan rijden en heb ik dus het gevoel dat dit ook gewoon MOET kunnen!
Wat denk jij?

Ik ben nu in Zwitserland, dus kan niet meteen antwoord geven, maar ik kijk wel uit naar Knipoog

Groetjes Jeadiz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 12:44

pirelli_girl schreef:
Hoi,

ik rijd ook af en toe met mijn touwhalster buiten, maar dan echt alleen als het mooi weer is, zonnejte schijnt etc. want dan weet ik zeker dat hij relaxed is.
Ik rijd normaal met een basic scharen, western bit. Altijd met lange teugel, maar ik wil eigenlijk gewoon dat bit weg laten. Op het moment kan ik helemaal niet veel rijden, omdat hij 2 weken geleden een behandeling van een ostiopaat heeft gehad en nu weer op nieuw moet leren bewegen met iemand op zn rug. Is dit niet het moment om voorgoed het bit weg te doen?
Ik vind het onwijs spannend, omdat ik toch minder controle over hem heb zonder bit, maar omdat ik ook al weer bijna een jaar met een boomloos zadel rij, heb ik dus het gevoel dat ik sowieso beter naar hem toe ben gaan rijden en heb ik dus het gevoel dat dit ook gewoon MOET kunnen!
Wat denk jij?

Ik ben nu in Zwitserland, dus kan niet meteen antwoord geven, maar ik kijk wel uit naar Knipoog

Groetjes Jeadiz

Ik denk dat ieder moment wel een goed moment kan zijn om bitloos verder te gaan. Dus ja, waarom niet nu, nu jullie weer opnieuw gaan leren bewegen samen.

"Controle" heb je in principe nooit (paard is altijd sterker) en zelf heb ik ook een hekel aan dat woord. Ik wil geen controle, maar samenwerken. En het 'werkt'! Knipoog

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:09

Ik wissel ook af.. meestal rij ik buiten bitloos (touwhalster).
Toen ik nog dressuurmatig reed, reed ik haar wel met bit in de bak.. maar we rijden nu alleen nog maar buiten.

Als ik in een groep ga buitenrijden (strandrit bijvoorbeeld) dan kan ze vrij heftig worden en haar aandacht op mij een beetje kwijtraken, dan gebruik ik wel een bit of een bitloos hoofdstel met wat meer inwerking (sidepull bijvoorbeeld) voor onze eigen veiligheid Haha!

Voor de wagen staat ze met een liverpool en dat wil ik ook zo houden.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 13:35

het bitloos rijden gaat erg goed, hij luistert net zo goed als met bit en loopt meer ontspannen, hij briest ook veel vaker dan met bit Haha!

gister buitenrit gemaakt maar ik durfde het nog niet aan om bitloos te gaan rijden daarom heb ik toch nog maar het gewone hoofdstel met bit genomen, vond mn dravertje wat minder prettig had ik het idee..

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:59

wij reden eerst een pony altijd met halster maar toen was ze echt te heet, nu hebben we toch maar een hoofdstel met bit geprobeerd en ze ontspant echt veel beter.
dus een bit is niet altijd slechter.
Ze kan er lekker op kouwen en vindt het echt niet erg. En met halster ging het juist helemaal niet ontspannen.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:51

ik doe het eigenlijk ook zo. ene x met bit de andere x zonder en het werkt goed

Sandra_HC4L

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:10

ik zou ook wel met mijn paard(draver) bitloos willen rijden.
maar ze is nu al niet te houden met buitenritten, vooral als je gaat galopperen. maar mischien kan ik het eerst proberen in de bak Haha!..
zijn er speciale bitloze hoofdstellen?
hoe duur zijn die en mischien iemand een site/ foto?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:27

Verkijk je er niet op wat een bit allemaal veroorzaakt. Ik had ook nooit gedacht dat ik gewoon bitloos met mijn paard kon rijden, en al helemaal niet galloperen want hij ging altijd heel hard en ongecontroleerd. Ik heb het bit er uitgehaald, en plotseling kon mijn paard perfect verzameld galloperen Verward
Het dribbelen op buitenritten was plotseling over, en dat kwam niet omdat ik er relaxter opzat. Ik zat zwaar te stressen, vond het dood eng dus mijn paard had redenen genoeg om zelf ook gespannen te zijn. Maar hij was voor zijn doen veel rustiger. Later toen ik zelf ook ging ontspannen werd hij nog rustiger.
Ik rij ook dresuur matig zonder bit. Dat wil heel goed, ik heb hem nu zelf zo ver dat ik met een hals ring kan rijden. Net zoals als Joviban zij, het bit was voor onze samenwerking een blokkade.

Sandra_HC4L

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:32

ik ga het dan toch maar proberen!, eerst maar eens in een kleine bak. dan kijken we wel verder Tong uitsteken