Voor alle geinteresseerden in de 'natural way'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Voor alle geinteresseerden in de 'natural way'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 12:22

Kortom stel hier je vragen over het hoe en waarom van het bit, boom, deken, stal, biks en ijzerloos.

Lees eerst een aantal websites die genoemd worden inde sticky

viewtopic.php?f=99&t=480878

als je dan nog vragen hebt, stel ze dan hier

Moniek

Re: Voor alle geinteresseerden in de 'natural way'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:28

ok....leuk
is het bijvoorbeeld al echt bewezen dat ijzers de hoef kapot maken?
Kijk voor ijzers maak ik me het meeste zorgen als die echt schade kunnen aanbrengen.
Maar je paard scheren en een deken opdoen?...wat kan dat te betekenen hebben op langer termijn?
weet niet of die vragen hier juist staan hoor.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:37

Hi moniek,

Ja helaas wel , hier een praktijkgeval.
Maike moest van mij vierkant op ijzers , omdat hij scheve achterbenen heeft. En alleen achter op ijzers staat zo raar.
Ik had de een na beste hoefsmid van het land , en hij heeft Maike 5 jaar lang keurig op ijzers gezet.
Na het lezen van Pn. dacht ik , ik waag de gok en haal hem van de ijzers af. Achterhoeven , geen probleem , waarvan ik dus gedacht had dat die scheef af zouden slijten en ervoor zouden zorgen dat zijn knieeen op slot zouden gaan.Zijn voorbenen zijn nu het probleem geworden. Daar loopt hij heel gevoelig op , al sinds begin van de zomer. Ook daar heeft de stroming van natuurlijk bekappen een oplossing voor , maar dan wel in dat genre , dus geen ijzers , maar hoefschoenen...
Zijn straalkussen is niet optimaal , en dat is het probleem ,wat ontstaan is door de ijzers. Want hij droeg niet met zijn straal , waardoor er atrofie van het straalkussen is opgetreden , snappie?

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:39

ja snap het hel goed.
maar ligt dat niet aan de manier waarop hij is beslagen?
want er zijn tal van manieren.
verder erg vervelend voor je paard.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:42

En over de dekens , en het scheren .
Je ondermijnt het natuurlijk afweer systeem.
Een paard krijgt een wintervacht omdat het swinters kouder is dan zomers , en hij dus een dikkere jas nodig heeft. Als je die eraf scheert , om wat voor reden dan ook , ga je tegen de natuur van het paard in.
Als je leest op pn onder het kopje dekens , dan zie je daar een duidelijke uitleg over waarom wij denken dat een paard wel degelijk zonder dekens kan , ook als je een sporter bent...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:47

Moniek schreef:
ja snap het hel goed.
maar ligt dat niet aan de manier waarop hij is beslagen?
want er zijn tal van manieren.
verder erg vervelend voor je paard.

Mijn hoefsmid was Remond Spiering. Dat is echt een hele bekende binnen de hoefsmeden wereld!
Mijn paard heeft platvoeten voor. Hoe goed Remond ook zijn best deed , hij heeft de hoeven nooit holler kunnen krijgen. Hij was daar altijd erg mee bezig.
Ze worden zeeeer langzaam nu echt wat holler. Dat het zo langzaam gaat komt omdat Maike te weinig loopt om snel betere hoeven te ontwikkelen.

Ik moet je eerlijk vertellen dat ik nu best wel veel van hoeven weet , maar dat ik die kennis in de tijd van de ijzers niet had , en het graag allemaal aan de expert overliet...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 13:15

Moniek schreef:
ok....leuk
is het bijvoorbeeld al echt bewezen dat ijzers de hoef kapot maken?
Kijk voor ijzers maak ik me het meeste zorgen als die echt schade kunnen aanbrengen.
Maar je paard scheren en een deken opdoen?...wat kan dat te betekenen hebben op langer termijn?
weet niet of die vragen hier juist staan hoor.

dekens zijn niet direct schadelijk, wel ongemakkelijk

wat ijzers met hoeven doen kan je nalezen op paardnatuurlijk en in de boeken van Strasser. Ook beschrijft zij het ongemak voor een paard m.b.t. dekens.

Ik had een mooie site met een samenvatting daarover, ware het niet dat die al maanden plat ligt Zij zijn groot en ik is klein!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:19

heb je een link?
zodat ik dat rustig door kan lezen?
of een site?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:28

He jammer Ara dat die van jou op zun gat ligt! Had ik ook wel eens willen lezen!!

Moniek ; www.paardnatuurlijk.nl
Daar staat zoveel op , ben je nog wel even mee bezig! Haha!
Maar probeer het open minded te lezen , en pik eruit wat je aanspreekt.

Laat ons maar ff weten wat je ervan vind , oke?!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 13:28

eh mag dat wel die site linken hier?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:33

Zie mijn onderschrift Haha!

Had ook kunnen staan , ben blond en weet niet beter....

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:06

Interessant topic, ik denk dat een hoop normals wel nieuwsgierig zijn hiernaar. Mijn vraag: Boomloos? waarom? Is de boom in het zadel zo ongemakkelijk voor een paard? Nog nooit iets van gemerkt namelijk bij de paarden die ik rijd/reed.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:15

Ok. Hier ben ik misschien de ervaringsdeskundige. Ik heb een merrie die onder een boomzadel niet goed loopt en onder een boomloos zadel of een BBP wel. Ik heb verschillende boomzadels geprobeerd en onder het ene liep ze beter dan onder het andere, maar onder geen enkel boomzadel liep ze zoals ze KAN lopen. Met haar dus verplicht boomloos gegaan en nu rijd ik de jonkies ook boomloos.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:30

Dat geeft nog niet specifiek antwoord op de vraag die _Ella_ stelt. Die ik ook stel bij deze. Lachen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:38

Mijn paard heeft ongelijke schouders en waarschijnlijk (ze kan niet praten, dus zeker weten is moeilijk) duwt een rigide boomconstructie te veel op de dikkere schouder. Ze gaat dan "krabbelen" van voren. Ik rijd overigens western en daar is de pijn van een niet passende boom heel makkelijk te verklaren. Deze drukt of knijpt dan op de schoft of op de rug of beide waarbij het tussenstuk juist geen druk mee verdeelt ("bridging").

Een zadel moet precies langs de ruggengraat liggen en mooi om de schoft en schouders passen, anders belemmert het het paard in zijn/haar bewegingen. Bovendien veranderen paarden vaak van vorm (dikker, dunner, meer spieren, minder spieren) waardoor een voorheen passend zadel stiekem helemaal niet passend meer is met alle gevolgen (pijn) van dien. Met de Bob Marshall letterlijk geen centje pijn, ook niet bij de jonkies.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:42

Een goed passende boom is niet oncomfortabel voor een paard, het probleem is het vinden van die goed passende boom en bij engelse zadels moeten de kussens dan ook nog correct gevuld zijn, dus een goede zadelmaker is ook nog nodig. En dat is waarschijnlijk waar het bij veel boomloosfans mis is gegaan.
Bij boomloos geldt net zo goed dat niet passend oncomfortabel is voor het paard, dus pasvorm moet kloppen. Een willekeurig boomloos zadel past niet op elk paard en sommige paarden willen niets weten van boomloos, passend of niet. Andere paarden reageren er wel heel goed op, dus daar is het dan prettig voor.
Het vervelende van die ene site is dat er heel sterk gegeneraliseerd wordt. Niet alle paarden zijn hetzelfde en de mogelijkheden van de eigenaren zijn ook niet allemaal hetzelfde, dus je zult altijd per combinatie een optimum moeten zoeken.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:48

Even van de site van Sport Saddle (Bob Marshall) geleend, ter illustratie:

De Bob Marshall (ik spreek even in deze termen, omdat ik hier ervaring mee heb) is gebaseerd op deze theorie:
Afbeelding
Het zadel buigt mee met het lichaam van het paard

Een conventioneel (western)zadel doet dat niet:
Afbeelding
waardoor de "bars" (het skelet waarop het zadel gebouwd is) in de schouder kunnen duwen of op de nieren.

Even heel in het kort Knipoog. Meer is te vinden op http://www.sportsaddle.com/noflash/lear ... saddle.htm

Ik beweer overigens niet dat boomloos de enige weg naar comfort is en ook niet dat een boomloos zadel op ieder paard past. Mijn BM past bijvoorbeeld absoluut niet op de Arabier van jeddah. De Startrekk past weer niet op mijn ronde ruin.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:50

@ Mac, Waratje; Bedankt. Ja Dat is al duidelijker. Ik rijd zelf met een boomzadel, en ook met bit, ookal zou ik het beiden anders willen. Het paard is van mijn ouders [ die betalen hem zeg maar Knipoog maar doen er verder niet op rijden ofzo ] en die [ vooral mijn moeder ] vinden het een raar idee en willen er nog niet zo goed mee instemmen. Langzaam maar zeker probeer ik ze over te halen.. Moeilijk hoor. Lachen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:52

_Ella_ schreef:
Interessant topic, ik denk dat een hoop normals wel nieuwsgierig zijn hiernaar. Mijn vraag: Boomloos? waarom? Is de boom in het zadel zo ongemakkelijk voor een paard? Nog nooit iets van gemerkt namelijk bij de paarden die ik rijd/reed.
Ik reed mijn paard al sinds ik haar had met een zadel met boom.
Nooit drukplekken,geen gevoelige rug ofzo.
Ik reed vrolijk,en zij liep en deed wat ik haar vroeg.
Tot ik op stal een meisje met een boomloos zadel zag,en ik vond het wel een mooie.(ik wist toen ik hem voor het eerst zag niet dat ie boomloos was)
Ik ben er over gaan vragen,en het idee facineerde me wel,
en toen zei ze dat ik een gratis test zadel voor een hele week kon aanvragen.
Dat heb ik dus ook gedaan.
Ik had mijn zadel dus een ruime week ter beschikking,en heb er ook die hele week gebruik van gemaakt.
Ik voelde mijn paard onder me bewegen,en ze liep ruimer!
Normaal met het zadel met boom,liep ze veel krampachtiger,maar dat merkte is dus pas toen ze liep zoals het hoort!!
Pas toen merkte ik het verschil!
Nog een mooi voorbeeld:
We rijden alleen buiten,en soms liggen er op de ruiterpaden flinke plassen.
Met het zadel met boom,galopeerde ze gewoon dwars door de plas,en ik dacht altijd dat ze dat gewoon leuk vond..
Maar met het boomloze zadel,sprong ze er zomaar overheen ipv. er door heen te gaan!
Dat was voor mij een duidelijk teken,dat ze nu niet belemmerd werd in haar bewegingen en nu dus geen ongemak meer had als ze moest strekken of springen!

Dus een boomzadel hoeft niet per see drukplekken te geven,het kan ook de beweging belemmeren,
en dan heel subtiel,zodat je er niet veel van merkt.
Je paard zal met een boomloos zadel geen druk op de schouderbladen voelen,en daardoor vrijer en ruimer lopen!

En even voor de duidelijk heid:ik beweer niet dat een boomloos zadel voor elk paard geschikt is,daar kom je alleen achter door het zelf ook te proberen! Pling

Een goedpassend boomzadel is in mijn ogen niet te vinden.
Wel kan het passen in stilstand,maar zodra het paard gaat lopen en bewegen past de boom al niet meer...
Dat is logisch toch?
Waarschijnlijk denken de meeste mensden er nooit over na,maar als ze dat wel zouden doen,dan kwamen ze tot dezelfde conclusie.
Je kan een passende ijzeren schoen aantrekken,maar als je gaat lopen is die pasvorm ver te zoeken...

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:55

@ Tinkerloos; Ik denk dus ook, omdat mijn paard vrij korte passen neemt en als hij los loopt veel ruimer beweegt, dat boomloos fijn zou zijn bij ons als combinatie en bij hem als paard. Het is trouwens wel zo dat hij op het moment onder behandeling staat bij een osteopaat en sinds de eerste behandeling ook al véél beter loopt.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 18:05

Tinkerloos schreef:
Dus een boomzadel hoeft niet per see drukplekken te geven,het kan ook de beweging belemmeren,
en dan heel subtiel,zodat je er niet veel van merkt.
Je paard zal met een boomloos zadel geen druk op de schouderbladen voelen,en daardoor vrijer en ruimer lopen!

Een goedpassend boomzadel is in mijn ogen niet te vinden.
Wel kan het passen in stilstand,maar zodra het paard gaat lopen en bewegen past de boom al niet meer...
Dat is logisch toch?
Waarschijnlijk denken de meeste mensden er nooit over na,maar als ze dat wel zouden doen,dan kwamen ze tot dezelfde conclusie.
Je kan een passende ijzeren schoen aantrekken,maar als je gaat lopen is die pasvorm ver te zoeken...

Een zadel hoort niet op de schouderbladen te liggen, gewoon NIET, dat is dus de belangrijkste fout die mensen maken met de "pasvorm" van boomzadels. Ieder zadel heeft het schouderblad in gekantelde vorm vrij te laten, dan heeft het paard een vrije beweging.
Enne, flexibele panelen onder dat boomzadel maken het helemaal af Vingers aflikken
Wat betreft westernzadels vrees ik dat de meesten maar matig tot slecht passen, ze zijn meestal te lang en ook nog eens erg stijf, daar ze niet voorzien zijn van kussens die nog iets kunnen inveren (daar heb je die goede zadelmaker weer voor nodig). Ik heb redelijk wat ervaring opgedaan in het beter gaan lopen van mijn paard met het veranderen van het zadel en heb ook een redelijk scala aan stijlen erop gehad. Mijn huidige zadel levert mijn paard zoveel bewegingsvrijheid dat ik haar weer moet beperken in haar beweging omdat het niet uit te rijden is (da's dus boomzadel met flex-panelen) Haha!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 19:45

_Ella_ schreef:

Ik heb veel gelezen over boomloos , boomzadels met en zonder flexibele boom , en zadelloos.
Mijn droom zadel gaat denk ik een flexpanelzadel worden. Ik rij te slecht. De belasting voor elk paard zijn rug zou te groot zijn. Ik weeg namelijk 90 kilo[pfffff]
Ik weet niet of boomloos nou echt een hot item is bij de naturals...

Tuurlijk ga ik flink les nemen in bijvoorbeeld centered riding , maar er zal een paard op deze wereld het slachtoffer worden van mijn onkunde. Laat het dan maar mijn eigen paard zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 20:00

_Ella_ schreef:

Tja, waarom boomloos. Ik denk voor mensen die ervaring hebben met een slecht passend boomzadel en alle ellende van dien, maar ik kan niet voor anderen spreken. Knipoog

Zelf rijd ik met een Engels dressuurzadel, met boom dus. Maar ik ben er wel heel stellig in dat een zadel perfect moet passen, en dat geldt ook voor een boomlooszadel.
En die zadels zijn echt wel te vinden; niet zo 1,2,3 in de winkel en niet via marktplaats, maar in samenwerking met een goede, ambachtelijke zadelmaker (en de straks toekomstige master saddle fitter consultants Tong uitsteken ) zijn er zeker perfect passende zadels te vinden (passen, laten beoordelen, mee rijden, op de kleinste signalen van je paard letten, op proef rijden etc).

Tot slot sluit ik me nog even aan bij Waratje: een zadel mag niet op de schouderbladen liggen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 20:06

Ik merkte ook nooit wat aan mijn paard.
Liep als een zonnetje hoor..
Maar het verschil merkte ik pas toen ik die boomloze ging testen.
Toen voelde ik pas wat een verschil er in de beweging van mijn paard zat.

Je hoeft niet persee problemen met je huidige boomzadel te hebben om over te gaan op boomloos.
Ik had er ook geen probleem mee.
Maar,een boomloos zadel is zoveel..vrijer..en je paard gaat er echt ruimer door lopen.
Ik zou willen zeggen tegen de mensen die nog nooit met een boomloos zadel gereden hebben: probeer het gratis test zadel eens een weekje uit,en voel zelf het verschil. Pling

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 20:54

Dat ga ik tzt ook echt wel een keertje doen!!!Ik ben wel erg nieuwschierig naar boomloos rijden. Ik reed vroeger meestal zonder zadel en heb later een equestor gekocht. Dan praat ik over 5 jaar geleden ongeveer.
Ik moet nog drie jaar wachten voordat ik mijn paardje kan belasten met mijn gewicht.Al het goede komt langzaam...