welke cursus is leuk met een jaarling?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

linlovesyou

welke cursus is leuk met een jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 23:54

Hallo,

Mijn jaarling is nu anderhalf. Ik vraag me eigenlijk af of er al methodes zijn, die je op deze leeftijd kan volgen? Of moet hij daar nog wat ouder voor zijn?
Ik heb wel wat diverse boeken gelezen, maar veel meer algemeen. Ik ga dan ook nog helemaal niks echt 'doen'.
Maar wat ik me dus af vroeg, wat is de leeftijd dat je zou kunnen beginnen?
Ik wil eigenlijk niet zelf gaan aanklooien, liever eerst iets leren op een cursus en daarna het zelf verder uitbreiden.

Maar er is zoooveeeel... Wat raden jullie me aan met een jaarling?

Cassidy

Re: welke cursus is leuk met een jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 00:01

Lekker op het land gooien en baby laten zijn....als de basis er in zit, is het goed.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:42

Ik doe af en toe wat Parelli games met mijn jaarling (trouwens, de hele dagelijkse manier van omgang gaat a la Parelli), maar toch raad ik het af om met zo'n jong paard te beginnen als je er zelf nog weinig ervaring in hebt. Ga eerst met een ouder paard aan de slag. Pas als je daar "handig" in bent, kun je je aan een jong paard wagen Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:06

Emiel Voest beschrijft in zijn boek Freestyle fase II een paar leuke dingen om te doen met je veulen, enter of twenter.
Idd niet te veel en niet te lang doen, en ook 'vakantie' geven, maar dat staat er allemaal wel in.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:31

Niet teveel doen idd maar er zijn best dingen die je spelenderwijs kunt doen. Gewoon af en toe wat oefeningetjes, wandelen, laten wennen aan verkeer, dat soort dingen. Trailerladen kun je ook oefenen.

Ik zit zelf in de westernwereld en daar heb je In Hand Trail clinics (en wedstrijdjes) waar jaarlingen ook aan mee mogen doen. Da's ook een leuke oefening. Op vreemd terrein over balkjes, door een hekje, over een bruggetje, dat soort dingen. Spelenderwijs bezig zijn met dingen die hij/zij in zijn/haar latere leven ook tegen gaat komen.

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 23:40

Hij loop ook gewoon op het land, en is nog lekker baby aan het spelen, maar ik vroeg me gwoon af of er al dingen waren die ik kon doen met hem. En ja, ik heb geen ervaring verder ermee, dus aanklooien lijkt me niet handig dus vandaar de vraag of er een cursus was waar het spelenderwijs ook kon leren.
Ik ga wel even oefenen op mijn merrie,is wel een goed idee.

XBlossemX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 10:59

Vanaf welke leeftijd kun je het beste beginnen met parelli dan?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:04

3 jaar.

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 12:11

lekker op het land gooien en baby zijn lijkt mij niet zo geschikt.... Een jaarling is heel leergierig en leert daardoor ook snel, en daar moet je lekker gebruik van maken! maar wel op een speelse manier. Probeer het eens met e 7-games van Parelli Haha!