Bitloos rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

missje

Bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-06 15:58

Kan iemand mij iets vertellen over bitloos rijden, moet je daar vroeg mee beginnen of kan je op elk moment overstappen???

Groetjes Fränk

dorientjuh

Re: Bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:48

Hoi!
Op het forum 'naturals' kun je hier meer over vinden. Je kunt elk moment overstappen, zolang je je paard maar van tevoren goed voorbereid door grondwerk met hem te doen, en hem te leren wijken voor druk en het veiligst is ook dat je de one rein stop aanleert (staat op www.paardnatuurlijk.nl hoe je die aanleert).

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 16:54

Je kunt altijd wel overstappen, maar bedenk wel dat bitloos lang niet altijd vriendelijk voor het paard hoeft te zijn.
en een bit is net zo wreed als de hand die het gebruikt...............
Je hebt ook bepaalde hoofdstellen waar je EN een bit in kunt doen En op de neusriem kunt rijden; dan kun je b.v. eerst even MET bit en dan ZONDER rijden, net zoals je het het liefst hebt. ( www. goedhard.nl )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:32

kom eens langs onder 'van nature'

missje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 19:33

Ik kom zeker even kijken hoor,
Wij hebben twee paarden maar waarschijnlijk blijven die met een bit rijden, maar we krijgen in dec een veulen en daar wil ik heel graag bit loos mee gaan rijden.
Kan ik al oefenen met een trouwhalster misschien????

Groetjes Fränk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:17

--> NA

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:22

De one rein stop vind ik niet noodzakelijk voor bitloos rijden. Dat zou immers ook impliceren dat het bit een rem is, en dat is ie niet.
Belangrijk is dat je in verbinding staat met je paard, en dat hij aanvoelt en begrijpt wat je van hem vraagt en hier goed op kan reageren. (Maar ik dit gaat imo ook op wanneer je met bit rijdt.)

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:52

je kan meteen beginnen.
hij zal int begin wat minder reageren.
maar komt vanzelf wel goed.
zijn ff andere signalen,

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:55

Ik ben gewoon in een keer overgestapt, helemaal geen problemen mee gehad. Mijn pony vindt het ook leuker zo, zonder bit.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:56

je kan natuurlijk meteen overstappen maar ik zou eerst in de bak oefenen voordat je op straat gaat rijden Tong uitsteken

schaopli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 21:19

Bitloos onder de man doe ik wel (bak/bos).
Bitloos voor de wagen weer niet (in de bak wel af en toe, op straat zeker niet).

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 21:29

Ik heb ook onlangs gewoon bitloos gereden, wel in de bak nog. Is totaal geen probleem op voorwaarde dat je je paard al voorheen reed met weinig druk in de mond en met je zit en benen. Probeer het het en je zult zien!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 08:22

missje schreef:
Kan ik al oefenen met een trouwhalster misschien????
Groetjes Fränk
Ik zou gaan oefenen met een touwhalster. Haha!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 23:27

Vanwege een getrokken kies ben ik gisteren voor het eerst bitloos gaan rijden. Het viel mij erg mee hoe mijn haflinger erop reageerde. Bij achterwaarts moest ik iets meer druk geven. Verder merkte ik eigenlijk geen verschil. Nageven was ook geen probleem. Als het zo blijft gaan blijven we denk ik lekker bitloos rijden. Vandaag een rondje door het dorp gedaan (bitloos). Voor de winkelstraat toch maar een zijstraat ingegaan omdat ik het best wel spanndend vond. Ik weet hoe ze op het bit reageert als ze er vandoor gaat, maar bitloos heb ik geen idee.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 23:35

IK ben een half jaar geleden overgestapt op bitloos rijden. Even een half uurtje in de bak en daarna de bossen in. No problemo. Ze loopt er prima onder en wat zo fijn is dat ze bij lange tochten kan grazen zonder zo'n stuk metaal in d'r mond.

Ik vind trouwens dat mensen die zonder bit rijden niet per se natural zijn dus had dit topic liever onder bijv. VMR/harnachement gezien. Bereik je meer mensen mee.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:26

Ik ben iemand die echt met bit rijdt. Maar omdat mijn paard last had van haar gebit, door het trekken van een wolfstandje, moest ik gedwongen 2 weken bitloos rijden. Ik heb een bitloos hoofdstel waarbij je druk uitoefent op de neus en de eerste keer vond ik het eng en heb haar dus eerst gelongeerd, maar omdat ze goed reageert op mijn zit en been, was het goed te doen en na een week kon ik ook gewoon wijken. Wel vond ik het jammer dat ik er niet mee bovenin kon rijden, omdat ik vind dat je toch minder contact hebt dan met een bit. Maar je kunt er gerust tot en met L niveau mee rijden. Ik vind het trouwens niet minder storend voor een paard dan een bit, ik rij met het dikste bit en ik rij haar met licht contact en op mijn been en zit, terwijl je met een bitloos hoofdstel soms onbewust teveel druk kan uitoefenen doordat het touw toch gaat snijden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:28

ook ik ben gewoon overgestapt naar het zonder bit rijden. ik rijd met een doodnormaal halster.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 11:33

Brennie schreef:
, terwijl je met een bitloos hoofdstel soms onbewust teveel druk kan uitoefenen doordat het touw toch gaat snijden.

Hoe bedoel je dit? Welk touw gaat snijden?