nog meer mensen hier die rijden als honza blaha?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bispax

nog meer mensen hier die rijden als honza blaha?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 05:38

zijn er nog meer mensen die rijden als honza ?

sinds kort ben ik het zelf gaan uit proberen rijden met 2 stokjes enne het ging super ...

Afbeelding

Afbeelding

wil graag ervaringen delen dus wie rijd er nog meer zo?

prompter

Re: nog meer mensen hier die rijden als honza blaha?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 09:45

Als ik zo rij, dan rij ik maar met 1 carrot stick, twee vind ik niet nodig. En ik hoef niet zo nodig als Honza te rijden Knipoog.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 09:49

Tja, ik heb hier nog nooit van gehoord, wel apart hoor Haha!
Maar op de foto´s gebruik je het stokje, maar op die filmpjes zie ik je alleen maar de manen vast hebben...

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 09:50

Ik heb Honza Blaha gezien op de NH-dag in Arnhem. Ik vind het fantastisch hoe hij met zijn paarden rijdt! Ik ben begonnen met grondwerk, maar of ik ooit zo kan rijden........??

Jij bent al een stuk verder dan ik, succes ermee!!

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 13:25

@promptertje tuurlijk hoef je niet het zelfde te doen maar ik vind zelf 2 gemakkelijker als je veel doet wenden (anders moet ik steeds het stokje aan de andere hand nemen bij hand veranderen

@Cyntje op de filmpjes gebruik ik ook de stokjes hoor alleen heel slecht te zien

@Tijgertje86 alles heeft tijd nodig , in feite ben ik 6 jaar met hem bezig , axel is van probleem paardje naar super paardje geworden

doe veel grondwerk daar bouw je veel vertrouwen op dat weer goed is als je zo wilt gaan rijden

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:36

Ik heb afgelopen zomer 3 weken les gehad van Honza (in Tsjechie) en moest daar ook altijd met 2 stokjes rijden, naast mijn teugels. Honza laat mensen trouwens NIET met stokjes zonder teugels rijden.
Het rijden met 2 stokjes is wel erg handig, zo hoef je niet van hand te wisselen enzo.
Nadeel van Honza's manier van rijden met de stokjes is dat het erg veel als fase 4 ingezet wordt (lees: veel slaan op de schouders)

En als je alleen met stokjes rijdt, zonder teugels dus, moet je echt wel goed zijn om je paard goed te gymnastiseren. Zomaar wat rondhobbelen en 2 stokjes gebruiken om te sturen en stoppen is namelijk niet zo moeilijk, maar je paard echt GOED rijden zonder teugels is een hele kunst.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 16:19

@callippo ik kan natuurlijk tips gebruiken , hoe gymnastiseer je een paard GOED ? ik heb nu een jaar met een neck-rope gereden zoals in de bak maar ook buiten en dat bevalt me super ..axel reageerd goed op stem en zit daarom een stapje verder rijden net als honza , op de foto`s was m`n 2de x , ik kon mooie wendingen maken , slaom tussen de pionen alleen ik tik niet op z`n schouder ik wijs met de buitste stokje de weg en met de binnen been druk ik hem om en met de buitenbeen hou ik hem tegen en zo loopt hij mooi in een stelling

maar tips zijn zeker welkom Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 19:15

callippo schreef:
Honza laat mensen trouwens NIET met stokjes zonder teugels rijden.

Interessant. Wat is zijn gedachte hier achter?

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:07

bispax schreef:
@callippo ik kan natuurlijk tips gebruiken , hoe gymnastiseer je een paard GOED ?

neem goede les Lachen

honza is een aanrader om je paard fijne hulpen aan te leren om mee verder te gymnastiseren, voor gymnastiseerwerk zelf kun je bijvoorbeeld terecht bij Wim Vonck (www.horsefeelings.nl) of bij KC hier van bokt, ben ik ook ERG tevreden over.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:15

Jovarna schreef:
callippo schreef:
Honza laat mensen trouwens NIET met stokjes zonder teugels rijden.

Interessant. Wat is zijn gedachte hier achter?

Pff, zijn 'gedachte erachter' heb ik niet letterlijk gehoord, maar in de les werkten we aan flexion en controle over achterhand, schouder en hoofd. En als je dat vanaf het begin met stokjes zou willen doen, moet je OF enorm veel talent hebben OF je stokjes dusdanig gebruiken dat het niet leuk is voor je paard.

Teugels heb je dus gewoon nodig, stokjes komen daarna, of tijdens het 'spelen' (dus meer freestyle rijden)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 22:16

Ik rijd regelmatig helemaal zonder hoofdstel en zonder stick. Lachen Ook erg leuk, en het paard doet het goed. Met een stick gaat het zelfs minder goed. Ik denk dat ik dan te weinig mijn zit correct gebruik.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 13:37

bispax schreef:
@callippo ik kan natuurlijk tips gebruiken , hoe gymnastiseer je een paard GOED ? ik heb nu een jaar met een neck-rope gereden zoals in de bak maar ook buiten en dat bevalt me super ..axel reageerd goed op stem en zit daarom een stapje verder rijden net als honza , op de foto`s was m`n 2de x , ik kon mooie wendingen maken , slaom tussen de pionen alleen ik tik niet op z`n schouder ik wijs met de buitste stokje de weg en met de binnen been druk ik hem om en met de buitenbeen hou ik hem tegen en zo loopt hij mooi in een stelling

Goed gymnastiseren begint bij ontspannen ruggebruik, dus voorwaarts neerwaarts rijden zodat de rug gaat opbollen. Verder veel buigingsoefeningen, waarbij je zorgt dat de buiging ook gelijkmatig door het hele lijf gaat, gecombineerd met krachttraining voor de achterhand. Met andere woorden: neem hier heel goede les voor, Wim Vonck zou inderdaad heel geschikt hier voor zijn, Petra Rosler ook.
Persoonlijk houdt ik niet van zonder zadel rijden, het is tenslotte bedoelt als adapter tussen ruiter en paard en zorgt ervoor dat het voor beiden comfortabel werken is. Dat gebonk (ja, ook Honza bonkt) op de blote rug vindt ik persoonlijk best paardONvriendelijk.

Lina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:32

Ik heb dat nog nooit met die stokken gezien. Alleen een keer bij een foto van een ezel in egypte die voor de kar liep (dit is niet beledigend bedoeld hoor) Maar ik rijd wel af en toe zo maar daarvoor gebruik ik mijn benen en zithulpen geen stokken.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:37

Ik heb me verder helemaal niet verdiept hierin hoor....maar toen ik dit las moest ik gelijk denken aan mijn reis door Egypte alwaar oude mannetjes op bloedsnelheid op hun ezeltjes voorbij kwamen rossen, zonder enige vorm van tuig en slechts een stokje om te sturen... Nagelbijten / Gniffelen

Maar dat zul je hier vast niet bedoelen... Knipoog

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:09

ziet er heel leuk uit Lachen

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:19

Ik kende het ook niet. Wist voordat ik het in dit topic zag ook niet dat het een bestaand iets is.

Ik rijdt wel eens zonder teugels maar met zadel en een stok (zweep) in mn hand. Als een soort extra verduidelikingetje (hoe schrijf je dat Tong uitsteken ) Milo reageert er goed op als ik hem daarmee aanraak. Als hij niet goed genoeg reageert zet ik er ietsje meer druk op. Nooit haal ik als het niet lukt de zweep van de hals om daarna te slaan. Problemen met gymnastiseren zie ik er niet in omdat het maar heel af en toe is en een beetje spelen, wat proberen etc. Ik heb er dan soms wel of een riem om de hals, of 1 teugel bij.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 15:40

Hé, wat grappig. Ik rij ook wel eens zo. Maar dan met één stokje (zweepje) die ik van links naar rechts doe.
In m'n profiel staat een foto hoe we zo springen