hoe 'natural" is ontwormen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

silkie

hoe 'natural" is ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 11:12

Ik ben benieuwd hoe naturals denken over ontwormen.
ontwormen jullie volgens een vaststaand schema (preventief)?
of alleen bij een infectie, of helemaal niet?

Mijn 24 jaar oude haf, die bij mijn ouders op de boerderij staat, heeft volgens mij in haar hele leven nog nooit een wormenspuit gehad, toch lijkt ze nergens last van te hebben.
Mijn eigen haffies worden volgens een vast schema ontwormd. Maar het voelt toch niet zo goed om klakkeloos als maar weer zo'n hele spuit chemische troep in dat paard te duwen. We overwegen om nu te gaan ontwormen op basis van wormeitelling. Heeft iemand daar ervaring mee?
Wat doen jullie verder aan wormpreventie?(poep ruimen, blootleggen, mestkevers etc?). Wij hebben een relatief klein perceel zodat omweiden enzo bijna onmogelijk is.

smurf1988

Re: hoe 'natural" is ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:14

Ontwormen in niet natural maar ik doe het altijd! Ik heb er geen zin in dat mijn paard straks onder de wormen zit

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:21

Ik hou mijn paarden niet natural, dus kan je geen natural antwoord geven Tong uitsteken

Maar as je moeite hebt met regelmatig ontwormen, kun je ook mestmonsters laten nemen en op wormbesmetting laten controleren, indien er wel teveel wormeneieren zijn kun je dan pas gaan ontwormen.
Het probleem is wel dat, als je eenmaal een wormbesmetting in je paard hebt, het land ook besmet is en daar ben je dan niet zo snel vanaf, het land moet dan een jaar rust hebben, en dat is zo te horen bij jullie niet mogelijk.

Ik zou dus gewoon regelmatig ontwormen, verder de mest uit de wei halen (indien mogelijk)

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:43

Je zou ook kunnen ontwormen met Verm-X www.verm-x.nl. Doe ik ook en bevalt me goed Ja

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:45

Ik haal dagelijks de mest uit de wei en ik laat de mest controleren door www.wormbestrijding.nl en als het niet nodig is ontworm ik ook niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:49

Staan er eigenlijk ook nog paarden van andere eigenaren op het land? Hoe word daarbij ontwormd? Er hoeft er maar eentje tussen te zitten waar de ontworming niet regelmatige verloopt en je zit met de gebakken peren (en met een besmet land)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 11:52

schaapjuh schreef:
Je zou ook kunnen ontwormen met Verm-X www.verm-x.nl. Doe ik ook en bevalt me goed Ja

Vraag ik mij af hoe dit werkt, of dit bewezen is en wat je bedoeld met goed bevallen, laat je je paarden controleren?

Als paarden jaar in jaar uit op dezelfde weides worden gehouden en in groepen lopen kun je niet over natural spreken en zul je dus moeten ontwormen, helemaal met jonge paarden in de buurt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 12:01

Er word ook weleens gezegd dat knoflook een paard beschermd tegen wormen...en toch heb ik gehoord van paarden die ondanks knoflook een wormbesmetting hadden....

Kijk, ieder paard heeft wormen, ook na een ontworming neem je nooit alles mee. Wat er met ontwormen wordt gedaan is het aantal wormen verminderen. En dan kun je maar beter zorgen dat dat het echt gebeurd, dan te vertrouwen op kruidenmengsels....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 14:31

Toen mijn ponies samen liepen op een schone weide, dus geen andere dieren erop, ook niet voor hun weidegang of na hun weidegang, ontwormde ik ze niet. Ik ruimde dagelijks de mest op.

Ze lopen nu in een kudde, dus het is onmogelijk om ze niet te ontwormen.

Knoflook tegen de wormen voeren is echt een fabeltje.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 14:52

Knoflook verminderd het aantal wormeieren, maar neemt niet alles weg Knipoog
Daarnaast kan een hoge dosis knoflook weer nadelige affecten hebben, dus kan je beter gewoon ontwormen Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 14:53

Ontwormen is absoluut niet natural. Ontwormpasta is echt troep.
Maar ik geef het wel. Het risico op een wormbesmetting en vooral de gevolgen is mij te groot.

Dat paarden in de natuur wormen bestrijden door het eten van bepaalde planten kan wel waar zijn, maar wilde paarden kennen geen overbevolking. Gedomesticeerde paarden leven vaak in vrij grote groepen voor het oppervlakte van de wei (de groepen zijn vaak wel kleiner dan in het wild, maar de ruimte die ze hebben is veeeeel kleiner) waardoor ze heel veel op dezelfde plek eten. Wat de kans op wormen weer vergroot.

Knoflook is ook nog eens ongezond voor paarden. Niet als je het heel af en toe geeft, maar wel als je het preventief geeft kan het (ernstige) bloedarmoede veroorzaken. Het gevaar van bloedarmoede is weer dat het niet duidelijk zichtbaar is, behalve dat sommige paarden iets lustelozer worden (ook niet allemaal)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:21

Ik ontworm ook met chemische middelen. Ik ben mij bewust dat het voor de natuur schadelijk is, maar ... aangezien ik op een pensionstal sta en ik het beheer daar niet heb en niet alle paarden in 1x worden ontwormd, durf ik het niet aan om op natuurlijke basis te ontwormen. De gruwelijke plaatjes van wormen in het maagdarmkanaal bezorgen mij de kriebels en ik zou niet willen dat mijn paard schade van ze ondervindt.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 16:02

Cassidy schreef:
Staan er eigenlijk ook nog paarden van andere eigenaren op het land? Hoe word daarbij ontwormd? Er hoeft er maar eentje tussen te zitten waar de ontworming niet regelmatige verloopt en je zit met de gebakken peren (en met een besmet land)

er is net eentje weg geweest om in te laten rijden. Volgens de mensen daar ontwormd en ook meteen toen ze hier weer aankwam. Maar nu we alle drie op ons "standaard" schema weer ontwormd hebben blijken er toch spoelwormen in te zitten

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 16:04

cornelie schreef:
Ik haal dagelijks de mest uit de wei en ik laat de mest controleren door www.wormbestrijding.nl en als het niet nodig is ontworm ik ook niet.

ik denk er ook over om onze wormbestrijding met hun advies te gaan doen. Hoe is je ervaring ermee? ontworm je ook daadwerkrlijk minder vaak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:59

Volgens de gezondheidsdienst heeft alleen een mestonderzoek weinig zin en zou je behalve een mestmonster ook bloed moeten onderzoeken om daadwerkelijke besmetting aan te tonen. Ik heb het mijn veearts gevraagd en wat rondgemaild, maar als je netjes poep ruimt, een goed ontwormplan hebt(hoeft echt niet iedere 6 weken) en vaak genoeg omweid naar schone weides hoef je je geen zorgen te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 07:39

Tis zeker niet natural nee, tis een hoop chemische troep.
Maar een paard met een buik vol wormen zodanig dattie er ziek van wordt vind ik nou ook niet zo. Clown
Gezien ze met andere paarden staat en koeien op een groot land, is mest opruimen - iedereen op stal vind het onzin - ook geen doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:55

Wormbesmetting kan dodelijk zijn, behalve dat hij er op dat moment ziek van wordt kan de schade die de wormen hebben aangericht zo graverend zijn dat het paard er uiteindelijk aan doodgaat....

Beter chemisch ontwormen dan een dood paard omdat het zo nodig Natural moest. Hoewel...dood paard is ook erg Natural...Lips are sealed

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 12:33

Cassidy schreef:
Wormbesmetting kan dodelijk zijn, behalve dat hij er op dat moment ziek van wordt kan de schade die de wormen hebben aangericht zo graverend zijn dat het paard er uiteindelijk aan doodgaat....

Beter chemisch ontwormen dan een dood paard omdat het zo nodig Natural moest. Hoewel...dood paard is ook erg Natural...Lips are sealed

Sorry hoor, maar ik denk dat niemand een dood paard wil.

Ik zeg ook niet dat ik niet meer wil ontwormen. Tot nu toe worden onze paarden altijd netjes volgens een schema van de dierenarts ontwormd, ondanks dat dus nu toch een besmetting.

Ik probeer alleen uit te zoeken of er andere methodes zijn om wormbesmetting te voorkomen en wil zeker geen dood paard.
Als je met de methode van wormeitelling minder vaak hoeft te ontwormen op een verantwoorde manier, lijkt me dat alleen maar beter. Minder chemische rotzooi voor je paard en ook minder kans op resistentieontwikkeling (zodat uiteindelijk niet alle paarden dood gaan aan een wormbesmetting die we niet meer kunnen behandelen!)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:53

Mijn paard ondervind geen lichamelijk of geestelijke last van een wormenspuit, van een wormbesmetting wel. Daarom ga ik voor save en stop ik er gewoon om de 8 weken een wormenspuit in. Eén keer peer jaar een equimax tegen lintwormen en voor de rest wissel ik per jaar af

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 21:50

Ik ontworm ook chemisch. Wil zeker geen zieke paarden. Ook mesten wij elke dag de wei en de paddock helemaal uit.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 10:08

Lenneke_ schreef:
Eén keer peer jaar een equimax tegen lintwormen en voor de rest wissel ik per jaar af

Belangrijk is dat je niet op de merknaam let, maar op de werkzame stof.
Ik ontworm ook chemisch. De ponies worden tegelijk ontwormd met mijn paard en we halen de mest weg.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 11:17

Cassidy schreef:
Er word ook weleens gezegd dat knoflook een paard beschermd tegen wormen...en toch heb ik gehoord van paarden die ondanks knoflook een wormbesmetting hadden....

Kijk, ieder paard heeft wormen, ook na een ontworming neem je nooit alles mee. Wat er met ontwormen wordt gedaan is het aantal wormen verminderen. En dan kun je maar beter zorgen dat dat het echt gebeurd, dan te vertrouwen op kruidenmengsels....

Ben ik helemaal met je eens Ja

Allerlei zgn. 'natuurlijke' middelen zijn gewoon niet effectief genoeg.

Een goed weidebeleid, regelmatig uitmesten en verweiden in combi met ontwormen met goede pasta's, lijkt mij het meest effectief.

Cassidy schreef:

@ Cassidy, ik vind je laatste opmerking een beetje vervelend, eerlijk gezegd.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 30-09-06 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 11:25

Wendy schreef:
Lenneke_ schreef:
Eén keer peer jaar een equimax tegen lintwormen en voor de rest wissel ik per jaar af

Belangrijk is dat je niet op de merknaam let, maar op de werkzame stof.
Ik ontworm ook chemisch. De ponies worden tegelijk ontwormd met mijn paard en we halen de mest weg.

Equimax is voor zover ik weet de enige die werkt tegen lintworm.
Verder wissel ik idd de stoffen af, niet de merken. Ik geef een jaar lang equeworm P, volgende jaar equiworm F, jaar daarop een op basis van ivermectine en dan begint het weer van voor af aan.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 11:27

Cassidy: Waar slaat die opmerking nou weer op. Alsof wij onze paarden dood willen hebben Rolleyes
Sorry hoor, maar zulke opmerkingen kunnen imo gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 11:36

Cassidy schreef:

Nagelbijten / Gniffelen
Gezellige opmerking weer. Alsof we onze paarden dood willen hebben..
Sjonge Lips are sealed