Hoe beginnen met freestyle?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tjaldur

Hoe beginnen met freestyle?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 14:10

Het lijkt me heel leuk om freestyle te rijden met mijn bijrijdijslander. Ik rij ook vaak zonder zadel en alles gaat gewoon supergoed. Vandaag dacht ik: laat ik haar eens uitstappen zonder hoofdstel. Toen ik er weer opzat raakte ze een beetje in paniek en ging steeds harder lopen. Ze reageerde ook niet meer op stemhulpen, waar ze anders heel gevoelig voor is. Toen ze aan wilde galoperen ben ik er snel weer afgesprongen.
Hoe maak ik een goed begin met freestyle, zodat mijn paard ook begrijpt wat ik wil?

8nnemiek

Re: Hoe beginnen met freestyle?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:06

Het is nooit slecht om eens wat boeken te lezen Lachen De titels weet ik zo uit mn hoofd niet, maar daar staat het allemaal heel uitgebreid beschreven.
Rij je normaal met bit? Dan zou je eens zonder bit, op een (touw)halstertje kunnen rijden.
Gaat dat goed, dan maak je de teugels los, maar het halster laat je om. Eventueel met een touw om de hals. Het zadel ook gewoon op laten zodat je wat steviger zit.
Je moet je paard leren rijden op alleen je zit. En vooral de rem moet er dan goed op zitten..

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 17:47

Ja, ik vind het raar dat ze zo vreemd reageerde, want ik rij haar altijd alleen met mijn zit en dat doet ze altijd heel goed. Ik heb het straks geprobeerd met alleen een halster. Ik zal het de volgende keer eens doen met haar hoofdstel maar dan zonder bit.
Had ook al de tip gekregen om eens een freestyle cursus te doen. Die ben ik nu aan het zoeken Haha!

NikkiNik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:50

Kijk eens op emielvoest.nl
Succes met je freestyle cursus, het is echt een geweldige manier om met je paard om te gaan!!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:50

Voor zowel een cursus als boeken is Emiel Voest natuurlijk een aanrader!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:54

Er zijn diverse leuke boeken over NH methode (freestyle Knipoog ) en daar zou ik er inderdaad een paar van gaan lezen als ik jou was. Bijv. de boeken van Emiel Voest en er is een boekje dat heet het paard als partner daarin staat meerdere NH methoden uitgelegd in het kort en het boek natural horsemanship van Pat Parelli.

Misschien ook wat grondwerk oppakken zodat je het rijden zonder zadel een hoofdstel wat beter kunt voorbereiden. En een cursus volgen is inderdaad ook een goed idee OK dan!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 23:56

Voor je paard is het natuurlijk ook vreemd zo opeens! Ik doe aan freestyle van Emiel Voest. Ik doe vooral grond werk en voor de afwisseling rij ik met een soort halster van hem. Ik kan niet zo even jou vertellen hoe je ermee moet beginnen, lastig op te schrijven. Kan je hooguit PMen. Maar ik zou zeker een boek of cursus van hem dan doen. Het is allemaal vrij logisch voor ze, maar nieuw en dus wennen en dus uitproberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 10:37

Ik kan je het boek "Het paard als partner" aanbevelen om eens te lezen. Geeft duidelijk uitleg over 6 verschillende visies op Natural Horsemanship, en er staan leuke en goede oefeningen in om eens e.e.a. te proberen.

skimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 11:14

PROBEER HET EEN BEETJE SPELENDERWIJS AAN TE PAKKEN GEWOON WAT RUSTIG OPBOUWEN HET IS NIET ALLEEN HET FREYSLYLE RIJDEN BEGIN BIJ HET BEGIN DE DVD VAN EMIEL VOEST IS ERG LEERZAAM OP TE KIJKEN HET BEGINT MET GRONDWERK OM JE PAARD VERTROUWEN TE GEVEN BALKJES LOPEN OVER EEN WIPPETJE OVER WAT ZIJL EN KIJK HOE JE PAARD REAGEERT DAN GAAT HET VERDER MET HET LOSWERKEN IN EEN CIRKEL WAARBIJ JE JE PAARD MET HULPEN DIE VOOR HEM EIGENLIJK AL BEKEND ZIJN VANUIT DE NATUUR DUS JE GEEFT EIGENLIJK EEN PAARDENHULP OM ZE TE LATTEN STOPPEN EN WEER VERTREKKEN EN DAARNA KOMT HET FREYSLYLE RIJDEN OOK GEWOON WEER OP EEN SPEELSE MANIER OPBOUWEN EN EMIEL VOEST DOET ALTIJD EEN LUS OM DE HALS VAN HET PAARD HEB JE TOCH IETS OM JE PAARD MEE TE CONTROLLEREN MAAR BEKIJK DE DVD MAAR ECHT SUPER LEERZAAM EN LEUK VOOR JE PAARD DOE JE WEER EENS WAT ANDERS

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 11:15

Ik verplaats het even naar NA

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 12:39

Meteen zonder hoofdstel...overslaan van de basis is dus echt verkeerd, maar dat had je al begrepen...
Ik zou idd ook eens even wat boeken lezen, wat DVD's bekijken en her en der een clinic of demonstratie volgen. Loop niet te hard van stapel, take the time it takes, so it takes less time....

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-06 13:53

Okee, ik zal die boeken eens opzoeken, want het lijkt me echt wel leuk! Grondwerk doen we idd ook al wel veel. Ze raakte in paniek toen ik zonder hoofdstel opstapte. Dat laat ik dus voortaan wel uit mijn hoofd. Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 14:03

Halstertje om in het vervolg? Of hoofdtel afdoen als je er eenmaal op zit...Clown

Nee, zonder dolle, zorg dat de basis goed zit, voordat je met dit soort dingen begint. Een paard dat in paniek raakt heeft zo wel een minder positieve ervaring te pakken.