AdB versus NH

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

AdB versus NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 17:36

Niets dan lof over AdB hoor, daar niet van, maar door de ogen van een NH-er viel mij in onderstaand filmpje toch het eea op

http://www.paardenrecht.be/paardenrecht ... reupel.htm

Het paard loopt zonder zadel redelijk rad en met zadel stokkreupel.

Wat mij opvalt is dat zolang het meisje met het paard rondloopt het paard continu met zijn staart zwaait en veel met zijn hoofd schudt. Het zou kunnen zijn dat dit vliegen zijn, maar dan zou het meisje daar toch ook wel iets van moeten merken, haar zie ik geen vliegen wegjagen.

Op het moment dat het paard opgezadeld wordt zie ik enorme protesten, het paard gaat achteruit.

Behalve verkeerd rijden denk ik dat er meer aan de hand is en dat er met een boomloos of beterpassend boomzadel en NH ook een heleboel bereikt kan worden.

ikke

Re: AdB versus NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:42

Hhhmm, een passend zadel en gewoon fatsoenlijk rijden (het paard treed nauwelijks onder) lost dit probleem waarschijnlijk op als sneeuw voor de zon. Heeft niks met wat dan ook uit te staan, gewoon je gezonde boerenverstand gebruiken. (oh nee, dat is er niet meer.......)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:47

ik denk dat het schudden en zwiepen vliegen zijn Haha!

maar duidelijk is dat paard liever niet het zadel opkrijgt, maar wat het ook kan zijn is dat ze veel grondwerk met hem doet... en als zij naar achteren loopt dat hij dan eigenlijk zoals geleerd ook naar achteren loopt..... Ze stond er ietwat ongelukkig voor zegmaar. Een beleefd paard zal naar achteren gaan als je zo voor het dier staat Haha!

Die spikkel die ik vorige maand in training had, die had dit ook...... allemaal spanning in het lichaam. De eerste keer dat ik erop zat echt stok en stok kreupel lopen in stap, aan de hand en alleen het zadel op niks aan de hand (alhoewel ze had het aan de longeerlijn ook wel)

Ik moet zeggen dat het redelijk weg was na twee weken, tenzij er iets spannends gebeurde (vreemd terrein, springen dat soort dingen) dan ging ze weer stokkreupel lopen.

Bij haar was het duidelijk, gewoon heel, heel veel spanning in het lijf. Na een galopje was ze het altijd helemaal kwijt.

Toen ze begin deze maand door een nieuwe eigenaar opgehaald werd was het wel zo goed als weg gelukkig Haha! nog wel wat taktfoutjes hier en daar maar niet meer stokkreupel lopen.

Het zadel was voor dit paard op maat gemaakt, daar is niet op bezuinigd zegmaar Haha!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:57

Misschien dat het zadel een pijnlijke rugspier prikkelt, waardoor het paard toch niet goed loopt? (want alle spieren zijn onderling verbonden)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:02

KiWiKo schreef:
Het zadel was voor dit paard op maat gemaakt, daar is niet op bezuinigd zegmaar Haha!

Wat niet per definitie wil zeggen dat het ook goed ligt... Als het door een onkundige zadelmaker op maat gemaakt is, of door een kundige die zijn dag niet had hoeft het niet goed te liggen. Ik zeg niet dat het niet goed ligt, maar dat het geen garantie is dat het goed ligt (wat wel zou moeten natuurlijk als het door een prof gedaan is).

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:07

mss een domme vraag..
maar wat is AdB?? Bloos

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:08

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:09

grappig filmpje Haha!
wat mij opvalt is dat dit dier zonder zadel de rug ook behoorlijk strak houd, bovendien zie ik meteen dat rechtsvoor en linksachter niet echt goed meekomen, rectsvoor is verkort en linksachter blijft achter in de beweging..

apart dat ie zo sterk op dat zadel reageerd zeg, Knipoog
lijkt me trouwens een probleem achter in de rug,ter hoogte van de lendenen?

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:10

Antione de Both, dit is een manier van rijden die een man uit belgie gebruikt en wat vooral om rechtrichten gaat. (toch?)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 14:00

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:02

@ Arabesk; pas jij maar op met een overmatig gebruik van smilies voor je het weten zijn we samen de klos! Haha!

Maar serieus, mag ik niet zo'n bericht plaatsen als iemand vraagt wat AdB is? Geloof dat ik toch de regels nog maar weer es goed moet doorlezen!?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:03

Waarom staat er 'vs' in de titel? Dit suggereerd dat het een tegen het ander is... Verward
Kan het niet en/en zijn?
Dus 'en' rechtrichten en bijv. boomloos?

Overigens, als ik het goed heb (heb de link niet gezien) gaat het om het paard van Silden hier op bokt, je kan het haar ook vragen Ja

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:59

de manier van AdB die helpt wel. idd miss kan het nog beter worden gedaan. Maarjah het gaat hier in dat filmpje daar niet om

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-06 21:17

Cer schreef:
Waarom staat er 'vs' in de titel? Dit suggereerd dat het een tegen het ander is... Verward
Kan het niet en/en zijn?
Dus 'en' rechtrichten en bijv. boomloos?

zeker 'en en' kan ook

ik kon zo snel geen betere titel verzinnen Clown

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 11:42

Dit is inderdaad het paard van silden. Zij is trouwens ook een leerling van antoinne, en is op dit moment bezig om een eigen trainings/pensioenstal op te richten, genaamd Nakita´s East end Stables. Zij traint dus paarden op de AdB manier (en dat gaat super).

Dit paard op het filmpje, is nadat ze ermee aan de gang is gegaan, gewoon rad gaan lopen.

Wil je meer weten Pb haar dan maar.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 15:43

Ja ik ken dit paard ook en silden (oftewel Nakita ook). Ik les bij haar en het is ook een vriendin van mij. Het paard is inderdaad na het aan de slag gaan gewoon weer rad gaan lopen. Net zoals Spot al zei

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 15:48

Kan het filmpje hier niet zien, maar erger me een beetje aan het feit dat er bij een niet helemaal rad lopend paard meteen maar weer naar dat zadel gewezen wordt...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 21:32

Moet je toch t filmpje ff kijken... Knipoog

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:22

OOk als je het filmpje kijkt, zie je dat het niet aan het zadel zelf ligt, maar aan het feit dat het weer op zijn rug gelegd wordt.

En er is zoveel spanning in dat lijf gereden, daardoor zit zijn hele rug vast en dat heeft weer invloed op de rest van zijn lijf. Dus daardoor gebuikt hij zijn rug niet, treedt de achterhand er niet goed onder enz.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 15:30

ik denk ook eerder dat hij het zadel associeert met rijden

vraag me af wat hij deed als je alleen een sjabrak op zijn rug legde

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 16:47

Ze leggen toch eerst die sjabrak er op? Dan doet ie niet echt wat.... Hij begint pas met weglopen als je met het zadel komt...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-06 17:01

ik had graag nog een rondje gezien met sjabrak op

en wat zou er gebeuren met een ruiter erop en dan zonder zadel

ik vind het wel een heel frappant filmpje Ja

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:15

Nee, maar dan nog had ie niet goed gelopen hoor. Stijf paard is stijf paard. Ginger heeft dat toch ook gehad? Die wilde me er net meer op laten stappen. Iedere keer als ik op wilde stappen draaide ze haar hoofd naar me toe (en dus haar rug van me weg...) Maar die protesteerde ook al bij het zadel...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 14:20

ik zeg ook niet dat het niet zo is, maar ik vroeg me gewoon af waar voor het paard de 'grens' is om zo te gaan kreupelen, een dekensingel, sjabrak

wat gaat er allemaal in zo'n paardenkoppie om he

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:27

Precies Haha! Haha! wat gaat er allemaal in zo een koppie om...... en ik kan je verklappen dat het best lastig is om dat soort problemen op te lossen bij een paard. Maar met een stuk rust, regelmaat en makkelijke omgang, zowel onder het zadel als aan de hand..... kom je wel een heel eind.