Ik weet niet hoe jij het precies geleerd hebt natuurlijk, maar ik gebruik ze allebei, terwijl het eigelijk heel anders is.
De join up gebruik ik echt alleen als het NIET gaat met een paard, niet werkwillig, als ie zich echt tegen je keert. Bij mn eigen paard was het zo dat ze niks anders deed als heel hard er vandoor gaan (is een draver) helemaal in paniek en ze was dan ook niet meer te stoppen. Hierbij was de join-up de perfecte methode om haar naar mij te laten luisteren. Nou moet ik zeggen dat ik dan niet echt agressieve bewegingen ofzo maak, maar ik geef aan wat ik van haar wil door middel van mn handen. Stilstaan en niet bewegen is stilstaan, mee rondraaien is stap, met 2 handen op en neer bewegen is draf en een grote zwaai is galop.
De join-up gebruik ik alleen als het echt nodig is, bij paarden waar niks mee te beginnen is op de lieve manier. Ik werk NIET met zwepen en ik sla er niks uit, ik probeer het met een join-up, wat tot nu toe altijd gewerkt heeft. (dat ik deze methode gebruik hoef ik geen commentaar op, ik weet waar ik mee bezig ben en wat het doet met een paard)
Met loswerken heb ik dezelfde hulpen en ik gebruik mijn stem erbij. Dit omdat ik vaak met jonge paarden werk, en dat later makkelijk is met inrijden als ze de stemhulpen ook kennen. Dit doe ik ipv longeren, gewoon los in de bak, als het paard wat verder is gebruik ik hetzelfde maar dan met longeerlijn.
Het lijkt dus idd wel op elkaar, maar bij het loswerken dwing ik ze niet naar me toe te komen, ik laat ze eerst stilstaan en dan zeg ik kom maar. Ik vind niet dat een join up nodig is bij een paard wat goed luisterd en braaf is, dat is natuurlijk relatief, zeker bij een jong paard, schrikken etc mag best, maar uithalen, stijgeren voor je neus en blijvend over je heen lopen zonder dat de rustige methodes werken, DAN pas gebruik ik de join up.
Moet zeggen dat ik het loswerken gebruik en vervolgens wel verder werk met oefeningetjes als stilstaan, braaf meelopen, achteruit, overal aaien etc. beetje het parelli idee.