Ervaring met bitloos touwhoofdstel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NoomsJJ

Ervaring met bitloos touwhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 22:16

Boutje

Re: Ervaring met bitloos touwhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 21:24

Ik heb er twee gemaakt en op verschillende paarden uitgetest.
Twee ervaren en goed doorgereden paarden en een pony kon ik er zo mee wegrijden, gevoel teugels idem dressuur. Gewoon alsof er niks aan de hand was.
Een van die paarden liep er trouwens veel ontpannener mee dan met een bit, die wordt nu altijd zo gereden (buitenritten, eigenaar doet niks anders).
Een ander, moeilijker, paard panikeerde omdat hij zich te erg opgesloten voelde bij de zijwaartse druk tegen de wang (ok, niet beoordeelbaar of het ding al of neit goed werkt) en op mijn jonge arabier is het hopeloos voor mij. Ik wil met teugelkontakt rijden en ik wil met 1 hand, desnoods groot, kunnen nageven en dan verschuift de boel thv de neus.
Nu zegt Egon zelf wel dat het voor meer gevorderde paarden en ruiters bedoeld is, in dat opzicht ben ik volledig akkoord. Voor een jong paard dat je bitloos wil rijden toch leiver een touwhalster voor mij.
Als je meer op zijn westerns, met losse teugel rijdt, kan ik me voorstellen dat het nog meer gaat schuiven maar ik ben niet thuis in western rijden dus ik weeet het niet zeker.

Als je je paard met bit kan rijden met zacht en gelijk kontakt op beide teugels kan het geen probleem geven denk ik. Maar om een paard op te leiden, zich helpen recht te stellen en gewoon teugelhulpen aan te leren voldoet het niet, dan beter een bit of een touwhalster.

NoomsJJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 16:45

Boutje schreef:
Ik heb er twee gemaakt en op verschillende paarden uitgetest.
Twee ervaren en goed doorgereden paarden en een pony kon ik er zo mee wegrijden, gevoel teugels idem dressuur. Gewoon alsof er niks aan de hand was.
Een van die paarden liep er trouwens veel ontpannener mee dan met een bit, die wordt nu altijd zo gereden (buitenritten, eigenaar doet niks anders).
Een ander, moeilijker, paard panikeerde omdat hij zich te erg opgesloten voelde bij de zijwaartse druk tegen de wang (ok, niet beoordeelbaar of het ding al of neit goed werkt) en op mijn jonge arabier is het hopeloos voor mij. Ik wil met teugelkontakt rijden en ik wil met 1 hand, desnoods groot, kunnen nageven en dan verschuift de boel thv de neus.
Nu zegt Egon zelf wel dat het voor meer gevorderde paarden en ruiters bedoeld is, in dat opzicht ben ik volledig akkoord. Voor een jong paard dat je bitloos wil rijden toch leiver een touwhalster voor mij.
Als je meer op zijn westerns, met losse teugel rijdt, kan ik me voorstellen dat het nog meer gaat schuiven maar ik ben niet thuis in western rijden dus ik weeet het niet zeker.

Als je je paard met bit kan rijden met zacht en gelijk kontakt op beide teugels kan het geen probleem geven denk ik. Maar om een paard op te leiden, zich helpen recht te stellen en gewoon teugelhulpen aan te leren voldoet het niet, dan beter een bit of een touwhalster.

Oke, bedankt voor de ractie.. idd alles gaat schuiven.. ik ga voor de cross rope bridle Knipoog

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 13:22

Ik had zo een cross rope bridl , maar ik heb deed um heel
soms in het weiland om en ging ik er 3 ronjes op stappen.
Het bevalt mij niet echt... zo een touwding.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 13:29

cross rope bridle bevalt me erg goed Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 09:48

ik heb er ook 1. bevalt prima:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:13

Als het goed is heeft JoviBan ervaring met dit hoofdstel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:43

Klopt, ik heb er twee gehad. Knipoog
Wat wil je weten?

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:29

Ik heb er zelf ook een (die van de site die de TS neerzet), mijn merrie reageert er super op! Hij blijft netjes zitten. Ook met weinig teugelcontact. Ik rij dan geen western, maar wel vaak met vrij losse teugel (heb een beetje mijn eigen mixje kwa rijden, net zoals ik geen normal en geen natural ben in de omgang/huisvesting van mijn paard Lachen )

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 15:32

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:08

De ts bedoeld een libra rope hoofdstel.
Dat heb ik ook een tijd gehad,maar het schoof werkelijk alle kanten op..
(rot ding)
De cross-rope was veel beter,en bleef ook op zijn plek zitten.
De eerste 4 foto's zijn de Libra:
http://www.mijnalbum.nl/Album=4BBFBPMG

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 21:27

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 21:45

Leuke foto Berdientje!
Rijd je ook dressuurmatig met de libra?
Met bosritten konden wij namelijk prima met de libra uit de voeten, maar dressuurmatig niet.

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 22:06

Ik rij idd vooral lekker buiten. Ik heb 'm nog niet zo lang, en tot nu toe gaat dressuurmatig ermee rijden nog niet echt lekker, maar misschien komt dat nog als we er beide aan gewend zijn. Heb sinds ik hem heb misschien 2 of 3 keer écht dressuurmatig gereden. Zal het binnenkort nog eens proberen, kijken hoe het nu gaat.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:43

ik heb vandaag een cros rope bridle geknoopt en ze reageerde er goed op! Dus ik ga denk even een goede aanschaffen Haha!