Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Boutje schreef:Ik heb er twee gemaakt en op verschillende paarden uitgetest.
Twee ervaren en goed doorgereden paarden en een pony kon ik er zo mee wegrijden, gevoel teugels idem dressuur. Gewoon alsof er niks aan de hand was.
Een van die paarden liep er trouwens veel ontpannener mee dan met een bit, die wordt nu altijd zo gereden (buitenritten, eigenaar doet niks anders).
Een ander, moeilijker, paard panikeerde omdat hij zich te erg opgesloten voelde bij de zijwaartse druk tegen de wang (ok, niet beoordeelbaar of het ding al of neit goed werkt) en op mijn jonge arabier is het hopeloos voor mij. Ik wil met teugelkontakt rijden en ik wil met 1 hand, desnoods groot, kunnen nageven en dan verschuift de boel thv de neus.
Nu zegt Egon zelf wel dat het voor meer gevorderde paarden en ruiters bedoeld is, in dat opzicht ben ik volledig akkoord. Voor een jong paard dat je bitloos wil rijden toch leiver een touwhalster voor mij.
Als je meer op zijn westerns, met losse teugel rijdt, kan ik me voorstellen dat het nog meer gaat schuiven maar ik ben niet thuis in western rijden dus ik weeet het niet zeker.
Als je je paard met bit kan rijden met zacht en gelijk kontakt op beide teugels kan het geen probleem geven denk ik. Maar om een paard op te leiden, zich helpen recht te stellen en gewoon teugelhulpen aan te leren voldoet het niet, dan beter een bit of een touwhalster.

)