Toen de fokker hem kwam brengen zei hij dat ik beter het halster om kon laten omdat hij nogal schuw is. Ik dacht dat dat wel mee zou vallen aangezien mijn paardje 3 weken bij een NH trainer heeft gestaan (extra service van de fokker die nog niets met het paardje had gedaan) en hij daar was veranderd in een heel mak en volgzaam paardje (had hem na een week opgezocht en wist niet wat ik zag

Als ik nu de wei in kom, komen de andere 3 meteen naar me toe om te kroelen, maar hij komt of helemaal niet (is te druk met grazen en naar andere dingen aan het kijken dus niet echt geinteresserd) en als hij uiteindelijk wel komt kan ik hem wel even aaien en snuffelt hij ook, maar is al snel niet meer geinteresseerd en loopt weg. Als ik een stap verder in zijn richting zet vlucht hij weg.
Gewoon op hem aflopen en hem aaien lukt niet want zodra ik een beetje bij hem in de buurt ben loopt of rent hij weg.
Ik heb veel gelezen over NH en ook een boek "van veulen tot rijpaard" die de methode van Monty Roberts behandeld, en het gaat dan om het verdienen van respect.
Echter alles gaat nu onder de voorwaarden van mijn paardje, als hij geen zin heeft om te komen komt hij niet, als hij niet meer geaaid wilt worden loopt hij weg en naar hem toe lopen accepteerd hij al helemaal niet.
Terwijl hij in die 3 weken bij de trainer heel veel geleerd heeft, zoals voetjes geven, onder de sproeier, netjes aan de lijn lopen, trailer in en af (dus totaal geen probleem geweest bij het brengen naar mij, hij liep er op zijn dooie gemak uit en had amper gezweet). Maar nu een halster om doen zit er nog even niet in, aangezien hij schrok op het moment dat ik het halster af deed en hem over zijn oortjes af deed. Terwijl hij dit elke dag meegemaakt heeft bij de trainer.
Vertrouwd hij mij niet of heeft hij geen respect voor mij? Moet ik het rustig aanpakken en het contact onder zijn voorwaarden laten verlopen, dus steeds als hij komt even kroelen en dit steeds verder uitbouwen en hem opnieuw aan het halster te laten wennen of is er sprake van gebrek aan respect en moet ik het over een andere boeg gooien?
Ter info: het is het grootste en oudste paardje van de kudde, hij is de leider maar staat vaak alleen op een afstand van de rest.