Voor het eerst bitloos gereden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Brennie

Voor het eerst bitloos gereden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 15:09

Ik had nooit gedacht dat ik op mijn dressuurpaard zonder bit zou gaan rijden, vond mezelf en mijn paard daar absoluut geen type voor. Maar nu moet ik wel. Bij mijn paard is een wolfstandje getrokken en nu is het wel genezen, maar ze is er nog zo gevoelig op dat ik 2 weken niet met bit mocht rijden van de DA. En omdat ik haar niet 2 weken stil wil zetten, omdat ik er net weer een maandje op zit, na 7 maanden rust, ze heeft een veulentje gekregen, dan maar een hoofdstel zonder bit. Ik schrok wel, rijden op een touwtje?! Verward Heb haar dus eerst maar even gelongeerd, voor ik de moed had om op te stappen. Heb wel 20 minuten gestapt voor ik een sukkeldrafje durfde. Ik vond het doodeng, maar morgen zal het vast beter gaan. Ik heb er in ieder geval weer op gezeten en kan lekker meepraten over bitloos rijden, zonder er een vooroordeel over te hebben. Maar ik moet wel zeggen, dat ik op dit moment toch liever kies voor de dressuur met bit. Als het na 2 weken bevalt, kan ik hem altijd nog een keer voor de lol omdoen! Haha!

Foresttravel

Re: Voor het eerst bitloos gereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:31

geeft het bit je zoveel zekerheid dan?
arme jij, wat zal je gespannen rijden dan Ach gut

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:47

Mag ik vragen hoe oud je merrie is? Rij je weleens met een lang teugeltje, ook als je het bit inhebt? Of wil je altijd contact hebben met de mond?

jasmijn22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:47

jeetje wat herkenbaar.. ik reed altijd met bit omdat ik vond dat zonder bit rijden niet kon.. wat een verademing toen ik parelli ontdekte. Ik rij nu zonder bit met een los touwtje zelfs buiten..
Een bit is een verkeerd machtsmiddel en wordt door velen helaas verkeerd gebruikt.. jammer genoeg zien ze dat zelf niet Verdrietig
Ik zeg niet dat je alles kan zonder bit want zelf parelli rijdt op een gegeven moment wel weer met bit maar dan weet je tenminste wel hoe je hem moet gebruiken..

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 15:21

Ik ben dan wel dressuurruiter, maar dat wil niet zeggen dat alle dressuurruiters hetzelfde zijn. Ik gebruik het vriendelijkste bit voor mijn paard en zit altijd ontspannen op mijn paard en het belangrijkste van het rijden vind ik ook de ontspanning van het paard, want zonder ontspanning kun je de hogere oefeningen niet vragen. Ik vind zonder bit rijden best eng, omdat ik niet anders gewend ben dan met bit te rijden. Ik wist totaal niet wat ik verwachten moest en het onbekende is altijd een beetje eng, niet dan? Mijn merrie is 5 jaar en is nog niet veel gereden, door ziekte van ons beiden en een veulen, ze zit nu tussen het niveau B en L in. Januari ga ik haar voor het eerst starten in het L1. Mijn paard is heel gevoelig en vond het daarom ook best spannend om met druk op de neus te gaan rijden. Het blijkt nu ook, na 3 x bitloos te hebben gereden, dat ze heftiger reageert op druk bij het bitloze hoofdstel dan op het bit. Het is een noodoplossing en ben daarom blij dat zoiets bestaat, maar zal er dus niet mee verdergaan, omdat ik de wedstrijden in wil, en bitloos mag je niet de dressuur in.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:29

Mijn ervaring met bitloos rijden op een dressuurpaard is zeer positief. Ik reed altijd een vrij hevig paardje, wel heel erg lief. Maar ik had wel altijd druk op het bit. Maar af en toe gingen we lekker naar buiten, met halster, twee touwtjes en zonder zadel. En moet zeggen dat dat de heerlijkste ritten waren. Je moet wel vertrouwen hebben in mekaar. En ook niet zomaar met ieder paard doen. Ik heb het langzaam aan uitgebouwd totdat ik een rondje bos kon (wel in stap). Allebei lekker relaxed, terwijl dame met volledige optoming in het bos echt niet zo makkelijk was.

Ik wil nu ook Parelli gaan doen, maar heb het geld nog niet. Dus ik begin met Grondwerk.