Bitloos hoofdstel om in te rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Faniek

Bitloos hoofdstel om in te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 14:20

Ik maak hier toch nog een topic over aan, omdat ik lees dat er nu wel zoveel bitloze hoofdstellen zijn meer dan ik ooit had verwacht. Ik zag namelijk het subforum Naturals vandaag pas.
Ik heb vorige week donderdag 2 dames op bezoek gehad die bitloos en boomloos rijden. Eerst geloofde ik nooit zo in bitloos, maar nu was ik om. Ik heb mijn 3 jarige merrie er rustig mee gereden (ik lees ik heb in een maand tijd 4 keer op haar gezeten dus ben uiterst voorzichtig met haar). En ik heb zelfs mijn merrie die een trauma heeft aan ruiter en zadel bitloos gereden dit was nog wel iets wat ik nooit verwacht had.
Het is dus de bedoeling dat ik zowel de 3 jarige er mee ga rijden (ik rij t/m dec. stap en draf oefenen heel rustig en daarna krijgt ze half jaar rust en pak haar met 4 en half op) en de 6 jarige merrie met een trauma.
Nu hadden hun het bitloze hoofdstel mee die ook op singlefooter staat:
Afbeelding

Ik vond het zelf erg fijn zeker, omdat je er nog een bit aan kan doen aangezien de 3 jarige hier wel straks aan moet wennen ivm voor de kar.
Maar zijn er hier ook voor en nadelen aan? Zijn er mensen die nog wat anders aanraden?
Verder wil ik graag over op barefoot deze moet ik dan nog kopen. Waarschijnlijk word het een cheyenne zijn er nog tips die jullie mee kunnen geven? Ik las dat voor maat 1 broekmaat 36 - 40 werd aangeraden en ik heb 36/38, maar ik heb op een maat 2 gezeten en dat zat ook goed in principe wat is het grote verschil?

Zo dat waren weer wat vragen van een nog leek Haha!

_Cindy

Re: Bitloos hoofdstel om in te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 15:19

Het hoofdstel op het plaatje lijkt mij een heel fijn hoofdstel. Op www.paardnatuurlijk.nl is een test gedaan met de verschillende bitloze hoofdstellen.

Ik heb zelf nooit boomloos gereden maar me wel eens in Barefoot verdiept. Bij maat 1 zitten je beugels geloof ik verder naar achter en het zadel is kleiner.

Ik vind je aanpak van inrijden heel goed klinken! Veel succes met je paard en hopelijk zijn er nog meer mensen die je tips kunnen geven.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 16:11

Over het bitloze hoofdstel kan ik niks zeggen, maar voor het zadel is het ook belangrijk dat je kijkt naar het paard. Ik heb maat 36, en heb een maat 1 cheyenne van Barefoot. Ik heb de maat 1 gekozen omdat ik ermee rijd op mijn pony, met een niet zo lange rug (het is een e-pony). Dit is mij toen door barefoot aangeraden, omdat ik toch op beide zadels goed kon zitten kwa maat. Ik heb dus voor de kleinste maat gekozen ivm mijn pony.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 16:39

Bitloos rijden doe ik ook niet, een barefoot zadel heb ik wel.
Ik heb maat twee in t zadel, en ik heb maatje 36 in mn broeken.. Ik vind het wel fijn als ik wat ruimer zit, en ik vind het ook wel handig dat andere (bredere) mensen ook gewoon erop kunnen rijden. Bij de maat 1 hoor ik nog wel eens dat je net iets meer tegen het harde gedeelte op zit, en dat kun je dan weer oplossen door er zachte kussenvulling in te doen ofzo, maar ik heb zelf gewoon de grotere maat genomen. Ook voor als ik nog wat ga groeien in de breedte Lachen

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 17:36

ik rij bitloos met crossbridle en boomloos(barefoot)maat 1 en ik vind het niet fijn als je zo ruim zit als je maar een heel klein kontje hebt.voor je paard maakt het niet zoveel uit scheelt maar een paar cm niet zoveel.Het is niet zo dat de beugels verder naar achteren zitten is gewoon hetzelfde.Bitloos vindt ik helemaal geweldig en mijn paard ook.meeste paarden reageren er beter op dan met bit.

tiffany_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 23:47

Ik heb best lang met het hoofdtsel van het plaatje gereden. Het is een fijn hoofdstel wat de hulpen redelijk duidelijk doorgeeft. Toch is het heel zacht. Het snoert wel wat aan onder de kin als je de teugels aantrekt, maar het kan nooit heel veel schade aanrichten bij een paard. (als je er gewoon normaal mee omgaat.) Je kunt ook wel met constante druk rijden met dit hoofdstel. Toch ben ik nu zelf overgestapt op een touwhoofdstel. Hiermee kan je iets fijnere hulpen geven.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 11:41

ik heb voor winston een maat 2 zadel (foto's met mijn buurmeisje erop zie profiel)
ik zelf heb broekmaat 36, maar ben nogal lang! (ong. 1.80)
het zit zeker wel goed! ik denk dat als ik maat 1 zou hebben, het niet helemaal uitkomt met mijn bovenbenen.

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 11:47

Ik heb een barefoot maat 1. Ben redelijk lang (1.80) maar het gaat gewoon goed hoor!
Het hoofdstel heb ik geen ervaring mee, maar ik dacht dat dit soort systemen niet erg goed uit de test kwamen (http://www.paardnatuurlijk.nl)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:10

Ik heb zelf een cook (look-alike) hoofdstel om mijn jonge paarden in te rijden. Hele fijne dingen. En mijn paarden worden ook boomloos ingereden. Als je op zoek bent naar een Barefoot ceyenne dan heb ik nog een bruine maat 2 in de verkoop. Haha!
Laatst bijgewerkt door Cookies op 03-09-06 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 15:13

Ik heb geen ervaring met paarden inrijden, maar ik merk bij Anouar dat de sidepull het duidelijkst inwerkt. Dus ook echt druk op de plaatsen waar ik druk wil hebben en niet op andere plaatsen. Dat lijkt me zeker belangrijk bij het beleren van jonge paarden.
Ik heb ook een crosslink (model cook), daarmee komt en druk achter de oren, aan beide kanten, druk op de wang, druk aan de zijkant van de neus en druk voorop de neus. Als ik dressuur rij met dat hoofdstel snapt Anouar er geen drol meer van en gaat hij heel snel kantelen en over de buitenschouder weg lopen.
Met de sidepull komt er alleen druk aan de zijkant en voorkant of alleen de voorkant van de neus en altijd aan de kant waar ik druk wil hebben, niet aan allebei de kanten.

Maar elk paard en elke ruiter is verschillend.