natuurlijk bekappen en lichte standafwijkingen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

germie

natuurlijk bekappen en lichte standafwijkingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 18:38

Hoe gaat natuurlijk bekappen om met standafwijkingen zoals frans en toontredend? Corrigeer je wel of niet? De ene gewone hoefsmid zegt wel corrigeren, de andere zegt niet corrigeren want het paard loopt gewoon prettiger zonder correctie. Hoe denken natuurlijk bekappers hier over?
Er zijn zelfs hoefsmeden die ijzers adviseren bij standafwijkingen. Is het dan echt noodzakelijk om ijzers te nemen, of kan blootvoets net zo goed? Met een ijzer en een goede hoefsmid kun je heel wat standafwijkingen behoorlijk verdoezelen (lippen niet helemaal in het midden, e.d.). Maar je lost het probleem niet op. Mijn ervaringen met ijzers en standcorrecties is dat deze bijna niet tot helemaal niet helpen. Alleen bij veulens kun je resultaat behalen. Kun je wel resultaten behalen met natuurlijk bekappen?

Lenneke_

Re: natuurlijk bekappen en lichte standafwijkingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 20:17

Ik zie vaak dat hoefsmeden nog willen corrigeren bij een volwassen paard. Imo vraag je dan om slijtage en overbelasting van de pezen en gewrichten.

Is corrigeren wel altijd noodzakelijk of alleen voor het plaatje?
Misschien een stomme vergelijking, maar mijn benen zijn ook niet de mooiste en zijn niet perfect van vorm, maar ik heb er geen last van en kan prima functioneren, tenzij ik model wil worden.

Darabij komt dat veel beenafwijkingen juist komen door te weinig of niet goed bekappen. Zeker bij jonge paarden. Hoeveel jaarlingen zie je niet op slechte voeten? Veulenhoefjes zijn bij de geboorte helemaal samengeknepen (om de baarmoeder te beschermen?) Ze openen als het veulen op harde ondergrond gaat lopen. Maar in nederland worden ze of de eerste paar dagen op stal gehouden of gaan de (zachte) wei in. Ze komen nauwelijks op harde bodem.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 20:44

ik heb een extreem toontredend paard dat door de smid vreoger gewoonweg recht werd gezet met ijzers, daardoor ging hij allemaal rare diengen doen zoals achter lopen strijken en struikelen e.d.
Sinds ik hem naturlijk laat bekappen (1 x per maand komt er een AANHCP-er, dus ik doe het NIET zelf, hooguit een haaltje wegvijlen) is hij nog steeds toontredend maar hij loopt stukken beter, hij strijkt niet meer, struikelt niet meer, het enige is dat hij maait met z'n voorbenen en z'n voorhoeven scheef wegzet.

Ik bekap hem dus uitdrukkelijk niet zelf, maar laat het geheel aan de vakman over.

Mijn paard wordt niet bereden, komt zelden de wei uit, ik doe alleen grondwerk met hem, in de wei, staat uiteraard wel 24/7 op de wei

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 11:33

germie schreef:
Hoe gaat natuurlijk bekappen om met standafwijkingen zoals frans en toontredend? Corrigeer je wel of niet? De ene gewone hoefsmid zegt wel corrigeren, de andere zegt niet corrigeren want het paard loopt gewoon prettiger zonder correctie. Hoe denken natuurlijk bekappers hier over?
Er zijn zelfs hoefsmeden die ijzers adviseren bij standafwijkingen. Is het dan echt noodzakelijk om ijzers te nemen, of kan blootvoets net zo goed? Met een ijzer en een goede hoefsmid kun je heel wat standafwijkingen behoorlijk verdoezelen (lippen niet helemaal in het midden, e.d.). Maar je lost het probleem niet op. Mijn ervaringen met ijzers en standcorrecties is dat deze bijna niet tot helemaal niet helpen. Alleen bij veulens kun je resultaat behalen. Kun je wel resultaten behalen met natuurlijk bekappen?

Ik corrigeer niet, terwijl mijn paard allesbehalve recht op de achterbenen staat. En toch is er zo veel verbeterd met NB. Voordat ik namelijk begon met zelf bekappen streek ze bijna onderling beide achterhoeven, door een minimaal verschil ertussen. Nu zit er zo veel ruimte tussen, dat ik in ieder geval niet meer bang ben dat ze zich gaat strijken. Mijn visie is dat door het regelmatig bekappen, de voet die stand aanneemt welke voor het paard het meest comfortabel is, zodat het uit de voeten kan. Wat afwijkt, zal belasting op de rest van de gewrichten geven, maar eenmaal afwijkend, dat kun je toch niet meer recht breien.