De pony loopt niet gevoelig. Toen het kort was, zag je slijtage op de witte lijn en straal. Ik heb gehoord dat de straal werkt als schokdemping, maar is het pijnlijk voor een pony als de straal zelf ook een beetje slijt? De hoeven waren eerst dus even lang als de straal zodat de witte lijn de grond raakte. Nu is het randje een paar mm.
Zijn hoeven slijten ook niet gelijk. De achterhoeven slijten sneller dan de voorhoeven en ook die slijten niet gelijk. Toen hij nog ijzers had, was één kant van het ijzer (volgens mij de binnenkant) meer gesleten dan de andere tak. Ik zou dit liever helemaal oplossen dan alleen anders bekappen omdat scheve slijtage=het paard is ergens niet helemaal recht en dat los je denk ik niet op met een ander beslag. Nu hij zonder ijzers loopt zie ik geen verschil in slijtage van dat het aan de ene kant van de hoef meer gesleten is als de andere. Alleen dus dat achter sneller slijt dan voor.
Een natuurlijk bekapper lijkt mij wel wat, ik heb vroeger ook pony's gehouden zonder ijzers, en zelf bijgevijld en dat ging heel goed. Milo heeft nu na het rijden wel eens losse stukjes aan de hoef, die haal ik er zelf af met een hoefbekapmes en daarna vijl ik het een beetje bij. Ik begin niet zomaar te hakken in de hoef maar waarvan ik weet dat het onnodig is of dat hij er last van heeft, dat haal ik er af, zo nodig.
Hij heeft ook wel eens kneuzingen aan de hoeven (blauwe/rode hoeven) Hij heeft hele lichte hoeven, dus dat valt snel op. Nu hij ijzerloos heeft is dat wel een stuk minder.
Ik ben ondertussen op hoefnatuurlijk aan het lezen, bedankt voor de link! Ik lees hier al het antwoord op mijn vraag:
Wordt het paard niet gevoelig als hij op de straal moet lopen?
Het paard slijt de lengte van de straal over het algemeen vanzelf naar de juiste lengte af. Gevoeligheid van de straal kan voorkomen wanneer de hielen van het paard in een keer drastisch lager worden gezet en de straal ver uitsteekt, maar in dat geval kun je er bijvoorbeeld ook voor kiezen om de hielen tijdelijk iets hoger te laten.
De eigenaar van de paarden is compleet niet bekend met natuurlijk bekappen etc. Niet dat hij er wat op tegen heeft als ik af en toe zonder bit of zonder hoofdstel rijd. Maar hij heeft gewoon een traditionele bekapper. Toevallig bokkers uit West-Friesland die daar een natuurlijk bekapper weten? Ik zal het er morgen zeker met de eigenaar van de paarden en de stal over hebben. Ik wordt enthousiaster hoe meer ik van de site lees! Ik houdt jullie op de hoogte.