beenbescherming

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RoosG

beenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 15:39

hoi hoi,
ja ik heb weer een vraag.
omdat ik zo 'naturel'mogelijk wil zijn ben ik benieuwt of jullie ook beenbeschermers gebruiken voor het paard.
zo ja, welke?
zo neej, waarom niet??
bedankt Roos

CeesRinko

Re: beenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:44

eerder gebruikte ik ALTIJD peesbeschermers, als ik dat niet deed was m'n paard de volgende dag kreupel..
nu ben ik 0ok alles zo nartuurlijk mogelijk gaan doen.. en heb ik les in accademische rijkunst met combinatie met natural horsemanschip...
en toen hebben we m'n paard opnieuw leren lopen (goed z'n achterbeen gebruiken) enzo... Lachen
en vanaf nu heb ik die dingen n0oit meer nodig gehad..
zelfs nie met springen.. Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 17:10

Ik gebruik helemaal geen beenbeschermers, ook niet in de trailer.
Eerder reed ik alleen maar met beenbeschermers. Als ik het niet deed lagen ze benen meteen open.
Nu bekap ik hem ook zelf en sindsdien loopt hij veel beter en trapt hij z'n eigen benen niet meer open.
Ik vind beenbeschermers totaal onnodig. Voor steun hoef je het niet te doen, ten eerste kunnen paarden prima zonder extra steun en ten tweede maak je de benen veel weker. Aan een schaafwondje gaan ze echt niet dood, dus daar hoef je het ook niet voor te doen.
Loopt je paard toch z'n eigen benen open, kijk dan eerst eens naar z'n hoeven en manier van lopen

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 21:07

Ik gebruik ook geen beenbescherming. Hooguit af en toe met springen dat ik peesbeschermers omdoe.
Maar Auk strijkt niet en tikt zichzelf niet aan, dus waarom zou ik ze dan omdoen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 21:43

Ook hier geen beenbeschermers. Vroeger hooguit als ik ging springen met een paard. Anders zijn ze ook echt niet nodig

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 22:30

ik heb niet eens van die dingen Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 22:43

Ik ook niet trouwens Haha!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 22:46

Ik gebruik ze alleen met buiten rijden. Aangezien hij in zijn enthousiasme weleens een been vergeet (of als ik om me heen zit te staren) of al struikelt over een dwarsliggende zandkorrel Tong uitsteken Ene keer heeft ie er geen last van en de volgende dag wel, dus hij krijgt dan wel beenbescherming om.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 22:50

ik heb wle beenbescherming en het zo ook nodig want mijn paardje strijkt van achter en heel haar benen liggen open als ik het niet doe Boos! voor valt wel mee maar heb ik ze ook aan Lachen dus voor mij altijdbescherming Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 23:19

Ik heb alleen springschoenen; Had ik destijds voor het land, omdat ze tot 2 keer tot met een achterlijke gaapwond op der kroonrand kwam aanzetten. Nu al geen last meer van, geen springschoentjes dus.
Ook geen transportbeschermers. Ook geen bandages. Ook geen Peesbeschermers/Strijklappen. Misschien ooit, maar enkel als ze ook echt nut hebben.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 07:56

kelcy schreef:
ik heb wle beenbescherming en het zo ook nodig want mijn paardje strijkt van achter en heel haar benen liggen open als ik het niet doe Boos! voor valt wel mee maar heb ik ze ook aan Lachen dus voor mij altijdbescherming Tong uitsteken

Als je je paard je eens anders bekapt/laat bekappen?

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 11:17

de smit heeft er al naar gekeken maar hij heeft een afwijkende beenstand en hij kan niet (veel) doen om het strijken te voorkomen
dus beenbescherming gewenst Lachen zal het ook zeker blijven doen als het beter is voor me paard :p

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:05

Niet gelijk alles weggooien Cool peesbeschermers zijn nog wel handig om reflecterend materiaal op te kleven als je 's nachts de weg op gaat.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:43

Ik reed eerst altijd met peesbeschermers en strijklappen. Toen niet meer, en toen kreeg Santos weer last van haar pees. Dit jaar weer met rijden en nog steeds zonder bescherming. Dus als ik weer op haar kan rijden krijgt ze wel bescherming om. Santos is trouwens als veulen eens in het prikkeldraad gekomen, dus het komt niet door een loopafwijking ofzo. Knipoog

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 17:51

ok dus het licht gewoon aan de stand van de benen??
want ik ga springen binnen kort en ik vroeg me af of dit 1 wel natuurlijk is en 2 dit wel nodig is.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:59

Ik gebruik altijd beenbeschermers!
Op wedstrijd rijdt ik natuurlijk zonder, omdat het moet.
Hij heeft nog nooit een been open gehaald. Ik wil zijn pezen en kogels gewoon goed beschermen als ik oefeningen met hem rijdt en spring. hij kan zich tijdens een rare stap/ sprong aantikken en dat wil ik voorkomen.
Rijden op een paard is zo ie zo niet natuurlijk en springen voor een paard al helemaal niet. Ik vind dat als je een paard gaat gebruiken om mee te rijden dat je hem moet beschermen tegen evt. letsel.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 22:18

LisaB schreef:
Rijden op een paard is zo ie zo niet natuurlijk

Ja, die kennen we intussen wel Gaaaap
Niemand hier zal zeggen dat het wél natuurlijk is, maar omdat je op je paard rijdt, wil dat niet zeggen dat je 'm verder niet in z'n natuurlijke behoeftes kan voorzien!

LisaB schreef:
en springen voor een paard al helemaal niet

Nee? In het wild komen ze ook wel eens 'hindernissen' tegen in de vorm van boomstammen, stenen e.d.
En ik heb het idee dat een paard daar (als het op de hielen gezeten wordt bijv.) niet omheen gaat lopen Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:17

Anouar springt in de wei niet zelf over hindernisjes (niet dat die er zijn hoor, maar hij zou het denk ik niet doen) Maar hij maakt wel de meeste vreemde sprongen. Soms doet hij zo raar, al springend en bokkend in volle galop door de gladde modder dat ik m'n hart vast hou.
Als hij dat zonder kleerscheuren kan doen kan hij ook wel over ongelijk terrein lopen en hindernisjes springen zonder van alles op te lopen.
Schaafwondjes zit ik echt niet mee. Hij heeft meer wondjes op z'n lijf (door het spelen en stoeien met andere paarden) dan op z'n benen. Dus als hij daar niet tegen zou kunnen was hij er allang niet meer geweest.

tiffany_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:43

Toen ik mijn paard kreeg vertelde zijn vorige eigenaar me dat ik hem niet mocht rijden zonder peesjes, hij zou zijn benen openrijden, kreupel worden en weet ik wat nog meer.
Ik ben ze een keer vergeten om te doen, ik merkte dat mijn paard opeens veel vrijer liep. Verder was er weinig verschil Haha!
Sindsdien doe ik geen beenbescherming meer om Haha!

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 11:23

mm bij een van onze paarden zou het wel moetten denk ik, want hij heeft heel gevoellige benen. en aangezien hij ze pees al eens heeft gescheurt wil ik dat wel voorkomen.
ik denk dat ik het dan ook wel bij Tyron(ander paard) ga doen dan.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:49

tinkerXXlufX schreef:
mm bij een van onze paarden zou het wel moetten denk ik, want hij heeft heel gevoellige benen. en aangezien hij ze pees al eens heeft gescheurt wil ik dat wel voorkomen.
ik denk dat ik het dan ook wel bij Tyron(ander paard) ga doen dan.

Heeft Tyron ze nodig dan? Strijkt hij? Tikt hij zichzelf aan?
Zolang ze niet nodig zijn, zal ik ze niet gebruiken. Benen zonder bescherming zullen minder warm worden dan benen die ingepakt zijn.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 16:54

nou neej hij heeft ze niet echt nodig, en nu ik er over na denk tikt hij zijn eigen benen ook niet aan, hij loopt gewoon goed.
maar bij dat andere paard doe ik het denk ik wel want hij is nogal gevoelig en loopt ja nogal onbenullig.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:56

Als je zelf aan aangeeft dat hij ze niet nodig heeft, zal ik ze ook vooral niet omdoen Knipoog

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 17:01

ok

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:05

Auky schreef:
Benen zonder bescherming zullen minder warm worden dan benen die ingepakt zijn.

Idd, dat is wel zo maar met uitstappen kan je ze ook af doen. Lachen