Vandaag wilde ik even Milo longeren, voor de kar zetten of rijden, maar hij had een wondje achter zijn oren (zomereczeem) dus leek het me niet lekker voor hem als ik een hoofdstel omdeed. Nou, dan ging ik maar even zonder hoofdstel rijden! Ik ben er wel eens op gaan zitten zonder zadel/hoofdstel/halster etc. en dan aandrijven, dan rent hij wel maar niet echt rijden..
Hij bleef heel makkelijk los staan terwijl ik in zijn weitje het zadel erop legde en daarna teugels als een soort lus/band om zijn nek. Ik had een stok (afgebroken menzweep) die ik tegen zijn nek kon leggen om een beetje extra te sturen. Het reed alsof ik al jaren zo reed! Hij liep veel ontspannender, probeerde geen gras te eten, reageerde veel sneller op mijn hulpen. Ik kon gewoon in stap, draf en galop rijden! Er rijdt ook wel eens iemand op (beginner) die dan met stang van de kar rijdt omdat hij anders niet luistert. Nouja, heb ik diegene (en mezelf) er ook maar mooi van overtuigd dat het zo ook kan.
Als ik dit nog vaker wil doen wil ik hem eerst nog iets beter kunnen sturen op mijn zit, dus bijv. met de band om zijn nek en met een hoofdstel, en dan af en toe op het hoofdstel sturen en af en toe zonder.
Ik weet niet of een 'deel-je-ervaring-met-anderen' topic hier mag, dus maak ik er een soort discussietopic van. Wat zijn jullie ervaringen met het optomingloos rijden?