mustang-roll

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ladymagic

mustang-roll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 00:22

Ik ben me aan het verdiepen in het natuurlijk bekappen,
Bij mij op stal zijn verschillende mensen erg verdeeld over de mustang-roll.
Strasser schijnt er erg tegen te zijn maar sites als bijvoorbeeld hoefnatuurlijk.nl juist weer niet.
Op internet of bokt heb ik nog geen goed onderbouwde verhalen kunnen vinden waarom juist wel of juist niet een mustang-roll. Het argument dat wilde paarden het hebben is niet voldoende voor mij.
Ik kan hier weinig over vinden op het internet. En zoeken op bokt leverde ook weinig op (nu kan ik ook niet zo goed overweg met de zoekfunctie hier Bloos )
Dus mijn vraag: waarom "hebben" jullie paarden nou juist wel of niet een mustang-roll?

Achterom

Re: mustang-roll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 07:53

Wel. Waarom? Omdat het paard dan beter kan afrollen (zelfde idee als bijvoorbeeld breakover hoefbeslag).

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 12:57

ik haal bij de kleintjes een flink stuk van de neus af, zodat ze makkelijker afrollen
weet niet of het specifiek een mustangrol is, maar ze liepen wel meteen een stuk ruimer/makkelijker Ja

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 14:43

Ik ben voor een mustangroll. Ten eerste voor het makkelijker kunnen afwikkelen (hoe verder het afwikkelpunt naar achteren ligt hoe minder kracht op de pezen en het hoefkatrol) en ten twee tegen het scheuren, iets wat rond is scheurt veel minder snel.
Anouar maakt tijdens het lopen zelf een mustangroll, alleen niet aan de zijkant. Ik vijl dan de hele hoefwand gelijk met het stukje aan de voorkant dat zelf slijt

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 15:58

Mag ik vragen wat het is? Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 16:02

Een afronding in de hoefwand

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 16:06

Ook een voorstander van de mustangroll: dat het vanzelf al die vorm aanneemt, zegt al wat, maar is niet het hoofdargument.
De vorm is ook steviger, een bol kan veel meer hebben dan een plat voorwerp. Pete Ramey maakt in zijn boek een simpele vergelijking: pak een bezemsteel met een bol uiteinde en ga met dat bolle uiteinde op de grond slaan totdat de hele bezemsteel weggesleten is. Pak er nu een met een platte bovenkant en doe hetzelfde. Binnen de kortste keren komen er scheuren in de steel en hij zal een stuk sneller afslijten.

Wat ook meespeelt: Als je de hoeven zonder mustangroll laat, komt er veel meer druk op de hoefwand en de witte lijn te staan. Dat zou ik met een tekeningetje moeten laten zien. Als ik niet duidelijk ben, leg ik het wel uit, maar ik denk dat je het wel snapt.

En het afrolpunt ligt met een mustangroll gunstiger.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 17:09

Bedankt voor jullie reacties allemaal!
Maar waarom kan hij beter afrollen dan, ik dacht dat het diepliggende deel van de msutang-roll de grond nauwelijks raakte?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:19

Een mustangroll brengt het afwikkelpunt verder naar achteren. Hoe verder het afwikkelpunt naar achteren ligt hoe minder kracht de pees moet zetten tijdens het afwikkelen en hierdoor blijft ook het hoefkatrol gespaard (waar de pees overheen loopt. Heel veel paarden hebben hefkatrolontsteking en peesproblemen)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:41

En daarbij: een rond voorwerp rolt makkelijker dan bijvoorbeeld een driehoekig voorwerp.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 22:01

Ook dat

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 11:41

Bedankt allemaal voor jullie reacties!
Ik ga alles eens goed doorlezen wat jullie gezegd hebben want het blijft toch allemaal een beetje hocus spocus taal nog voor me Haha! .

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:36

ik rond eigenlijk de hele hoefwand af, ook voornamelijk tegen het brokkelen. er zijn veel variaties in mustangrollen, ik kan me indenken dat de één het extremer inzet dan de ander. hebben jullie daar ook foto's van?
en ik merk ook dat ik ze voor meer afrond dan achter, ik volg de natuurlijke slijtages zoals ze nu zijn een beetje, maar ik weet eigenlijk niet of dat juist is.

Afbeelding
de foto is gemaakt voor de bijgewekte scheur maar misschien is het zo wat te zien hoe ik ze afrond.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:48

Ik denk dat de grootte van de afronding te maken heeft met de dikte van de hoefwand. Bij Anouar is de hoefwand een cm dik, dan heb je automatisch een grotere afronding als wanneer de hoefwand een halve cm dik is.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 22:30

ja dan kan je er meer afhalen inderdaad. dat kan bij gam ook maar of dat nodig is weet ik dan weer niet Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 07:18

Ik maak de afronding tot in de ongepigmenteerde hoefwand.
Ik wil het afwikkelpunt zover mogelijk naar achteren brengen (minder kracht op de pezen en hoefkatrol enzo) Dus maak ik de afronding zo ver mogelijk naar achteren. Bij zo'n dikke hoefwand wordt dat dus een flinke mustang roll

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:13

heb je er niet een foto van, ben wel benieuwd Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 22:22

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 00:50

ja ik krijg er wel een idee van, maar jij doet dus ook rondom ongeveer hetzelfde zo te zien?
ziet er mooi uit Ja

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:28

Mijn bekapper (Fred Kammer) maakt bij mijn paard ook een mustang rol. Bij Des scheelt het idd ook behoorlijk in het scheuren idd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:29

Mijn paarden worden door een gewone hoefsmid bekapt en die rond de hoefwand ook af, dat doet volgens mij iedere hoefsmid.
Het afwikkelpunt naar achteren brengen doe je volgens mij met een opzet of hoe het ook heet, dat de toon een stukje 'korter' wordt. Volgens mij halen jullie dat door elkaar.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 14:25

Een goede mustangroll brengt het afwikkelpunt ook naar achteren. Een opzet doet dit nog wat meer.