Verwarrend voor jong paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lottyy

Verwarrend voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 10:50

Ik heb een 2,5 jarige verzorgpony. Ze staat al voor de kar.. (waar ik het niet mee eens ben). Laatst is ze met de kar weggerend en het paardje dat samen met haar voor de kar stond is tegen een paal aangebotst en is nu kreupel. Ze is toen naar iemand anders gegaan die haar 'manieren heeft geleerd' en nu gaat ze naar een man die haar weer voor de kar gaat leren. Ze maakt dus op jonge leeftijd al heel veel mee.. Over een tijdje wil de eigenaresse haar ook gaan inrijden(ik weet dat ze eigenlijk nog te jong is! Verdrietig ), gewoon met bit.

Nou is het zo dat ik met mijn oude verzorgpony(die daar oook stond) parelli deed. De eigenaresse vond het goed en nam dit paardje wel voor de kar maar deed er verder niks mee.

Nu vraag ik me af of het slim is om met dit nieuwe paardje parelli te gaan doen of niet?
Ze maakt al zoveel mee en ik ben bang dat het verwarrend gaat worden..
Ik ben iig al begonnen met de friendly game en het gaat steeds beter hoewel ze nog redelijk wantrouwig is..
Wat kan ik het beste doen?

Lottyy

Re: Verwarrend voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 21:53

Niemand een tip? Verdrietig

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:04

sommige mensen kunnen zo stom doen
een dier van 2½ jaar die meteen al aan allerlei verwachtingen moet voldoen Verward
ik denk dat parelli (als je het zelf goed doet) niet verwarrend voor haar zou zijn, maar juist een stukje zekerheid kan geven

Lottyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 13:55

Ja ik ben ook erg onzeker geworden doordat ze zeggen dat je niet met een jong paard mag werken als je niet genoeg savvy hebt. Dit heb ik zeker niet.. maar is dat dat een reden om maar helemaal geen parelli met haar te doen?
Ik vind het ook verschrikkelijk dat ze zo jong al vanalles moet doen. We hebben er ook wat van gezegd tegen de eigenares maar ze zegt dat ze dat makkelijk aankan en ze echt wel rustig aan doen..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 14:50

Ik denk dat het juist goed is. NH is juist heel duidelijk voor paarden omdat het eigelijk hun eigen 'taal' is. Zo heeft de pony tenminste wat houwvast aan jou

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 15:22

Ik denk het wel. Ten eerste wat Lenneke zegt en het zelfvertrouwen zeg maar. Tis niet vergelijkbaar met het beleren voor de kar/ohz natuurlijk.

Lottyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 20:21

Ja het moeilijke is dat ik ook nog maar in de begin fase zit van parelli. Ik moet het pakket zelfs nog kopen!! Ik heb van een meisje dat al langer parelli deed 'afgekeken' en veel van haar geleerd. Zodoende kon ik met mijn vorige verzorgpony al op weg.

Ik denk dat het slimste dus is om rustig aan te beginnen.
Het is wel vervelend dat zei d'r nu in gaat rijden.. en dan even later kom ik met mijn halster aanzetten... Het is jammer dat de eigenaressse niet volgens de parellimanier in wil rijden. Ze vind het allemaal goed wat ik doe maar ze hoeft er verder niks over te weten.. zonde..

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:53

Ik vind het ook wel goed als je dat doet,
maar wat die eigenaresse doet voor de kar en nu al inrijden beetje raar.
hij hoort nu gewoon lekker in de wei spelen met andere pony's en af en toe lekkere poetsbeurt..
maarja kan je haar ook niet parelli leren misschien wil zei dat ook wel dat ze dan even wacht met inrijden...

Lottyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 15:51

nouja ze ziet me altijd oefenen en heeft er nog nooit wat over gezegd! Alleen 1x dat het zo leuk was dat ik zonder bit kon rijden.
Toen mijn vorige verzorgpony wegging kwam dus deze en toen vroeg ik of ze het goed vond als ik ook parelli met haar ging doen(in de hoop dat ze hem nog niet zou inrijden enzo..)
Zegt ze: dat is met halster rijden?
Ik zo: nee dat niet alleen ook veel grondwerk en beetje uitgelegd.
Zegt ze: is goed hoor..
Verder totaal geen interesse dus.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:54

Jammer dat ze geen interesse heeft, maar iig wel mooi dat ze het niet erg vind dat jij het wel doet met haar pony.