hoofd omlaag

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Natascha

hoofd omlaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 16:01

voordat ik met mijn paard met de wat "zwaardere" oefeningen begin met grondwerk laat ik hem altijd eerst eventjes loslopen in de longeercirkel zodat hij goed op "bedrijfstemperatuur" komt. Hij is een lui type dus loopt altijd op zijn gemakkie wat rond te sloffen en zal zich niet drukker maken dan nodig is. Hij loopt dus ook al snel met de kop laag te smakken. Nou stond er gisteren een niet NH iemand mee te kijken en die zei me dat hij stijf was. Ja, dat weet ik daarom zijn we ook bezig met loswerken zei ik nog domweg. Later kwam ze met de verklaring dat een paard zijn hoofd omlaag doet om zijn rug te ontlasten omdat hij rugpijn heeft. Laten we daar nou eens een meningsverschil hebben of ben ik nou in de bonen? Een paard doet zijn hoofd toch omlaag en begint te smakken als hij ontspannen is tijdens het loswerken?

timokyana

Re: hoofd omlaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:02

ik dacht dat een paard juist zijn hoofd om hoog doet om zijn rug weg te drukken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:51

Je paard is ontspannen en ziet op dat moment geen gevaar. Een paard wat zich veilig voelt heeft zijn hoofd altijd laag/graast. Een paard dat in paniek raakt en op het punt staat om weg te springen heeft zijn hoofd hoog om alles te kunnen zien, oren gespitst en een en al spanning, klaar om de benen te nemen.

Een ander verhaal wordt het als het loswerken te veel gaat lijken op een join-up. Maar ook in dat geval kun je op dat moment niet zeggen of je paard last heeft van de rug of niet.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 17:44

Hoofd laag houden duidt niet op stijf, in principe is hoofd laag goed. Maar het is wel mogelijk dat hij met het hoofd laag stijf beweegt. En dat stijf bewegen kan op allerlei plaatsen zitten, bijvoorbeeld de schouder, de rug, de achterhand, etc. In principe moet een soepel lopend paard een soort gelijkmatige golfbeweging maken door het lichaam, zeg maar over de bovenlijn. (lastig om zo uit te leggen, hoor) Ik zou zeggen, kijk zelf nog eens heel kritisch en laat eventueel iemand, waarvan je vertrouwen hebt dat ze weten waar het over gaat, meekijken.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:59

Hoofd laag houden is idd teken van ontspanning, hoofd hoog houden is onrust/ opwinding. Dat heeft niets met stijf te maken volgens mij, tenzij je zelf iets opmerkt in zijn hele bewegen.

jessy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:04

er was vanmorgen op animal planet (horse tails) een stukje oven monty roberts en die was dat paard ook aan het loswerken, dat paard deed zijn hoofd naar beneden en hij zei dat dat een goed teken was omdat het paard dan ontspannen en "onderdanig" was als een paard ontspant dan kun je vaak ook de spieren helemaal zien drillen op de rug, dan laten ze helemaal los

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:22

smakken en hoofd omlaag zijn inderdaad de laatste seinen van een join-up. om daarna het paard naar je toe te laten komen. denk alleen niet dat dat hier het geval is.
ik weet ook niet hoe actief jij staat. als jij met het paard bezig bent. maar vaak regaeert eht paard op jou lichaamshouding. dus sta niet ingezakt maar hoofd omhoog, borst vooruit. zeker passen nemen. en soepel en vlot bewegen. je zou verschil moeten merken,.. zo niet dan reageert het paard niet op je, wat ik me haast net voor kan stellen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:52

jessy1989 schreef:
er was vanmorgen op animal planet (horse tails) een stukje oven monty roberts en die was dat paard ook aan het loswerken, dat paard deed zijn hoofd naar beneden en hij zei dat dat een goed teken was omdat het paard dan ontspannen en "onderdanig" was als een paard ontspant dan kun je vaak ook de spieren helemaal zien drillen op de rug, dan laten ze helemaal los

Dat was dan waarschijnlijk geen loswerken, dat was een join-up. Weet niet welke uitzending dat was, maar kans is groot dat het hier ging om een jong paard dat ingereden moest worden. Nu is de kans dat daar een paard met rugblessure bijzit gerust aanwezig, maar minder waarschijnlijk dan bij een paard waar wel al op gereden is en mee gewerkt wordt.

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:49

Hoofd omlaag wordt voornamelijk gezien als ontspanning, maar dat het kan ook wel degelijk een vorm van onbalans zijn! Ik heb me hier al een paar keer lelijk in vergist Clown

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 12:18

Bij onbalans zie je vaak de hals en het hoofd lichtjes op en neer knikken, en vallen ze dikwijls op 1 been meer dan op de andere.

gekketeckel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 12:38

hoofd laag is volgens mij ontspannen en onhoog is volgens mij gespannen Verward