Een Natural paard met vliegendeken.. ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liex

Een Natural paard met vliegendeken.. ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 10:28

Mijn pony is 'redelijk' natural. Ik rijd bitloos, ze wordt natuurlijk bekapt en staat (bijna) altijd buiten. Boomloos is nog een wens Knipoog
Maar als ze dus buitenstaat heeft ze enorm veel last van de dazen.
Ze wordt helemaal lek geprikt. Ze komt dan heel vaak naar het hek toe rennen omdat ze naar binnen wil door de dazen. Dus heb ik een vliegendeken bij haar op, en sinds dat heeft ze er bijna geen last meer van.

Wat zouden jullie doen? Deken op of af laten? Tsja, vroeger hadden ze ook geen vliegendekens... Clown

Achterom

Re: Een Natural paard met vliegendeken.. ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:16

Nee, maar vroeger konden de paarden naar plekken lopen zonder dazen.
Als hij er echt last van heeft zou ik de deken gewoon oplaten.
Mijn paard heeft geen vliegendeken op, omdat er bij ons in de wei niet veel dazen zijn en hij ook niet overdreven veel last van heeft.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:25

Deken op!

Lekprikken is echt niet fijn hoor.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:28

Ik zou de deken oplaten ( ben dan ook geen "natural")
Maar als je graag alles "natural" wil doen, deken af, want een deken is nou niet bepaald natuurlijk,of ze nou wel of niet lekgestoken worden..

staldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:30

je kan der ook 's nachts buiten doen en overdag binnen, dat doen wij nu met onze paardjes! gaat echt prima, en het is echt een opluchting voor ze!

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:32

Bij alles wat je met je paard doet, staat het welzijn van het paard toch voorop??? Als je zijn welzijn kunt verbeteren, dan moet je daar toch niet over twijfelen?

Dus als die deken jouw paard verlichting brengt, lijkt het me logisch dat je die op doet...

In de winter geef je je paard toch ook bijvoeding, of laat je hem op een "dode" wei gewoon honger lijden? "Natural" is volgens mij bedoeld om op een paardvriendelijkere manier met je paard om te gaan, niet om het maar aan de natuur over te laten...

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:44

even offtopic dan; Als je een paard dan dus op ijzers zet, met bit rijdt, en al die dingen meer ben je dus niet paardvriendelijk.. Beetje flauwekul dus.. Vork

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:51

roxiie schreef:
even offtopic dan; Als je een paard dan dus op ijzers zet, met bit rijdt, en al die dingen meer ben je dus niet paardvriendelijk.. Beetje flauwekul dus.. Vork

Wát een onzin zeg.

Lees Snuffelhues nog maar eens door. Die begrijpt het tenminste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:53

roxiie schreef:

Zoals snuffelhues zegt: het welzijn van het paard staat voorop. Wordt je paard geplaagd door steekbeesten en wordt hij er helemaal tureluurs van, dan bevorder je zijn welzijn door hem een vliegendeken op te doen.

Wat ijzers, bitten en paardvriendelijkheid betreft: kijk even op welk subforum je zit. Pling

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:01

snuffelhues schreef:
Bij alles wat je met je paard doet, staat het welzijn van het paard toch voorop??? Als je zijn welzijn kunt verbeteren, dan moet je daar toch niet over twijfelen

Afgod

Als je paard veel last heeft van vliegen dan zou ik als een speer een vliegendeken op doen....

Ik heb hier een shetlander met ernstige zomerjeuk....dan zou ik hem dus moeten laten lijden omdat er in de natuur geen dekens zijn????
ECHT NIET!!!die staat ingepakt in een eczeemdeken en word behandeld met (dat dan weer wel Haha! ) natuurlijke middelen.
Maar mocht er ooit een zwaar chemisch middel tegen jeuk zijn....dan ben ik de eerste die het aanschaft Bloos

Mijn paarden worden zo paardvriendelijk mogelijk gehouden zover als het voor mij mogelijk is en aangezien ze thuis staan en er zelf over kan beslissen kom ik daar een heel eind mee o.a 24/7 buiten in het bos en/of op de wei,sober voer,zelf getrimde hoeven,mengelmoes NH in omgang,bitloos enz.

Maar als "natural" zou betekenen dat ik het welzijn van mijn paard minder in acht zou nemen omdat ik de "natuur" zijn gang zou moeten laten gaan...Dan heb ik helemaal niets met "natural"(zou mijzelf zowieso nooit een "natural persoon" noemen ivm hokjesgeest)

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:02

roxiie schreef:

Gaaaap
Dan ben je idd niet paardvriendelijk bezig Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:04

CarS schreef:
Maar als "natural" zou betekenen dat ik het welzijn van mijn paard minder in acht zou nemen omdat ik de "natuur" zijn gang zou moeten laten gaan...Dan heb ik helemaal niets met "natural"(zou mijzelf zowieso nooit een "natural persoon" noemen ivm hokjesgeest)

Precies!
En "het welzijn van je paard minder in acht nemen" dat is 'natural' dus ook niet. Integendeel zelfs. Knipoog

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:05

Ik heb mij in mijn vorige post niet willen uitspreken over het wel of niet van ijzers, bit etc... Het ging mij gewoon over het gebruik van dekens voor een "natural" paard.
Ik heb dus niks tegen bit en ijzers gezegd, ik rij zelf met bit en ijzers... Lachen
Maar ook ik probeer mijn paard zoveel mogelijk "paard" te laten zijn: 24/24 op de wei etc. Dat neemt niet weg dat ik biijvoorbeeld wel een vliegenmasker gebruik als er teveel vliegen zijn...
Zolang het paard er baat bij heeft lijkt het mij gewoon logisch om dat te gebruiken...

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 12:26

Oke dan laat ik hem mooi op Lachen

Nu ik er beter over nadenk, kwam ik inderdaad over alsof ik mijn pony aan de natuur over wilde laten Clown Maar natuurlijk staat het welzijn voorop! Ik dacht, 'natural'.. alles zo natuurlijk als het mogelijk is. Tsja, en daar hebben ze geen vliegendekens. Maar inderdaad, als mijn pony er baat bij heeft, waarom niet?! Lachen
Als ik nou beter had nagedacht... maarja. Zo'n topic is ook weer interessant Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:40

Al die vervelende beesten is een gevolg van de overbevolking.
Helaas is het niet haalbaar om paarden zoveel ruimte te geven als ze van nature nodig zouden hebben, dus dan maar een deken op.

Ik ga altijd voor eerst de oorzaak wegnemen, maar als dat echt niet mogelijk is bedenk ik toch een andere oplossing

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 07:29

Al zouden hier allemaal ernstig gehersenspoelde mensen zitten die precies een boekje "naturals" volgden , en iedereen zegt dat die deken echt niet kan omdat paarden in de natuur ook geen deken hebben , wat kan jou dat dan schelen wat "hoort" ?

Paard geeft duidelijk aan dat de vliegendeken zeer welkom is , je moet nooit uitgaan van wat anderen willen , maar kijken naar je eigen situatie en wat het best is voor degenen die er echt mee te maken hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 07:49

Bertuss schreef:
Mijn pony is 'redelijk' natural. Ik rijd bitloos, ze wordt natuurlijk bekapt en staat (bijna) altijd buiten. Boomloos is nog een wens Knipoog
Maar als ze dus buitenstaat heeft ze enorm veel last van de dazen.
Ze wordt helemaal lek geprikt. Ze komt dan heel vaak naar het hek toe rennen omdat ze naar binnen wil door de dazen. Dus heb ik een vliegendeken bij haar op, en sinds dat heeft ze er bijna geen last meer van.

Wat zouden jullie doen? Deken op of af laten? Tsja, vroeger hadden ze ook geen vliegendekens... Clown

haha, wat een vraag, wat denk je zelf?? Wil je je paard kwellen omdat je tegen je principes een vliegendeken op moet doen?? Of moet ze maar naar binnen en dat is weer niet natural?

Dat je daar over nadenkt, is toch duidelijk lijkt mij? Je paard geeft het nl zelf aan.

Dat je lekker bitloos, boomloos whatever doet, heeft je pony geen last van, met of zonder maakt hem niet uit hoor, maar dat je hem in een wolk van bloedzuigende vliegmachines neerzet en je afvraagt of er een bucas op moet, kan er bij mij niet in hoor.

Jah vroegah op de steppe hadden ze waarschijnlijk ook geen dazen. Sigaar

Ik kan mij behoorlijk opwinden over het feit dat een eigenaar zich druk maakt als een paard een deken op krijgt omdat hij het koud heeft, omdat hij last van bloedprikkers heeft, omdat de eigenaar bang is voor hoesten, sje kijk naar je paard zou ik zeggen ipv perse natural willen zijn in voor en tegenspoed. Ik vind het nl behoorlijke dierenmishandeling om te staan kijken naar je paard als ze je ziet en in paniek naar het hek rent om binnen gehaald te worden om van die kwelbeesten af te kunnen komen.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 10:18

ik denk dat het vooral Natural is om eerlijk (met nadruk op eerlijk) naar de behoeften van je paard te kijken!
Als je paard echt lek gestoken wordt zou ik ook een deken op doen...
maar let op wat eerlijk is! eerlijk in de zin van het beste voor je paard!
offtopic
Citaat:
Dat je lekker bitloos, boomloos whatever doet, heeft je pony geen last van, met of zonder maakt hem niet uit hoor,

Er zijn heel veel ponies en paarden die echt wel last hebben van bijvoorbeeld een bit of een slecht boomzadel... maar aangezien men dan gewoon een sperriem om de mond bind en een martingaal tegen het bokken naar het zadel zal niemand het snel zien!
ik zeg niet dat dat voor iedere ruiter geldt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:55

Dat ze er last van hebben is de fout van de eigenaar, een niet passend bit, slecht, niet passend, versleten zadel. Heeft niks met het tuig te maken.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 10:32

@Bertuss: deken op natuurlijk.

@dekoezegtboe: een martingaal gaat bokken niet tegen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 14:12

SVP graag gewoon dit topic ontopic discussiëren over die vliegendeken op natural paard, ipv de andere randzaken gaan bespreken. Daar zijn legio andere topics voor Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 11:17

Roxii; Lees nogmaals eens op welk subforum je zit.
Echt, dat soort opmerkingen zijn zó doelloos. Daar gaat het hier ook niet over. Gaaaap

Maar in ieder geval; Lekker die deken op hoor! Zoals al gezegd; Welzijn staat voorop. Tis soms idd niet leuk meer met die vliegen en dazen..

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 14:15

ik zou het gewoon doen.. Mijn 'natural' pony krijgt deze herfst/winter ook een dun regendek op, omdat ze zichzelf niet meer warm krijgt als ze eenmaal nat is.....