Zonder schuilstal buiten, binnen met slecht weer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Zonder schuilstal buiten, binnen met slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 15:56

Helaas hebben wij geen schuilstal op de stal waar Anouar staat.
Als ik het vraag mag hij van de winter denk ik wel dag en nacht buiten blijven, maar zonder mogelijkheid om te schuilen dus. Ook geen bomen.
Anders stond hij 's nachts binnen en overdag buiten.

Wat zou ik doen? Weer net als vorig jaar ('s nachts binnen) of hem 's nachts buiten laten en hem alleen binnen zetten als er heel slecht weer voorspelt wordt of bij dagen achter elkaar regen?

Hij staat nu dag en nacht buiten en ik merk dat hij veel lekkerder in z'n vel zit

xjudithx

Re: Zonder schuilstal buiten, binnen met slecht weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:00

Hij moet denk ik wel een plekkie hebben waar hij uit de wind en regen kan gaan staan als hij er behoefte aan heeft. Kan je niets in elkaar timmeren?

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:02

Ik weet het ook niet maar zolang je hem/haar neit scheert kan je hem/haar wel gewoon buiten laten staan als hij een dikke wintervacht heeft want onder de wintervacht heeft ie het lekker warm.
Maar ik zou gewoon iemand om zekerheid vragen of iemand die het ook doet.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:05

Ik zou hem gewoon buiten laten en als het ècht te beroerd wordt hem binnenzetten. Zo doen een aantal mensen bij ons op stal het ook (waaronder de stalhouder zelf). Hij heeft nl niet genoeg weides met schuilstal, dus bij die paarden wordt het op die manier opgelost. Die staan dus altijd buiten, tenzij het bijvoorbeeld echt een paar dagen continu regent (zoals afgelopen winter bij ons nogal eens het geval was Cool )

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 16:07

Iets maken is geen optie. Het land is van de pensionstal en ik geloof dat zei het officieel van natuurmonumenten is

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:09

Wij laten onze paarden ook gewoon dag en nacht buiten staan (meestal zonder schuilmogelijkheden) alleen als er echt storm is met hoosbuien en onweer enzo dan gaan ze eventjes binnen.

Maar ik heb wel een fjord en sheltlanders met dikke vachten ik weet niet hoe het met U paard zit ?! Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 16:10

Djilan schreef:
Ik zou hem gewoon buiten laten en als het ècht te beroerd wordt hem binnenzetten. Zo doen een aantal mensen bij ons op stal het ook (waaronder de stalhouder zelf). Hij heeft nl niet genoeg weides met schuilstal, dus bij die paarden wordt het op die manier opgelost. Die staan dus altijd buiten, tenzij het bijvoorbeeld echt een paar dagen continu regent (zoals afgelopen winter bij ons nogal eens het geval was Cool )

Oke. Zo wil ik het dus ook doen.
Ik hoop alleen dat er nog iemand op stal is die dit wil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:11

die van mij staat ook met een andere pony dekenloos en schuilplekloos buiten in de winter hoor! gewoon niet te grondig poetsen, liefst alleen met een zachte borstel vieze plekken eraf en niet te veel huidvet weghalen natuurlijk!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:45

Bij Rena hetzelfde verhaal , zomer dag en nacht buiten en 's winters 's nachts op stal. Ze vindt het geen ramp , maar is wel liever buiten.

Op zich zou ik haar best 's nachts buiten mogen laten , maar dan staat ze helemaal alleen en dat is ook niks.

Dan nog liever binnen.

Staat de jouwe niet alleen dan...?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 18:13

Alleen kan ie niet, dus als ik niemand kan vinden die dit ook wel gaat hij 's nachts binnen.
Maar ik denk wel dat ik iemand kan vinden

Roxxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:41

onze paarden staan altijd buiten, wij hebben geen mogelijkheid om een schuilstal of e.d neer te zetten.....

Ook in de winter staan ze dus dag en nacht buiten.
Allee met gure vrieskou en een noord oosten wind krijgen ze een deken op.

Paarden kerngezond, al 13 jaar, veearts 1x per jaar voor de enting.
Lekker buiten laten dus, nadeel voor mij is een dikke wintervacht met wedstrijden.....
Maarja het wordt ook altijd wel weer zomer... Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:50

Roxxanne schreef:
onze paarden staan altijd buiten, wij hebben geen mogelijkheid om een schuilstal of e.d neer te zetten.....

Ook in de winter staan ze dus dag en nacht buiten.
Allee met gure vrieskou en een noord oosten wind krijgen ze een deken op.

Paarden kerngezond, al 13 jaar, veearts 1x per jaar voor de enting.
Lekker buiten laten dus, nadeel voor mij is een dikke wintervacht met wedstrijden.....
Maarja het wordt ook altijd wel weer zomer... Lachen

Kijk ik wilde precies dezelfde vraag stellen.

Ik kan nu bij een collega terecht met een weilandje, maar we hebben helemaal geen escape meer naar een stal. Aan de noordkant ligt zijn tuin en huis, dus kunnen de paarden daar nog uit de wind staan.

Vorig jaar heeft Arabesk ook buiten gestaan 24/7 zonder schuilstal echt een megavacht kreeg hij. Zo mega had ik het bij hem nog niet gezien.. Hij stond toen in W'ningen om het weiland heen stonden wel bomen en bebouwing.

DE sneeuwstorm op de Veluwe heeft hij toen ook doorstaan, hij stond wel te rillen, maar is niet ziek geworden.

Ik ga het nu ook gewoon proberen.

Het enige waar ik mee zit is dat overbezorgde mensen de DB gaan bellen Boos! daar zit ik NIET op te wachten.

Roxxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:57

Gebeurd niet zo gauw hoor, als je paard er goed doorvoed bij staat, is er niks aan de hand, ook in de wintervacht glimt een gezond paard gewoon hoor!!

Als paarden rillen is niet erg, het rillen bij de mens heeft geen functie meer... dit wil niet zeggen dat dit dan bij het paard ook geen functie heeft. Als een paard rilt heeft ie het vaak binnen een kwartier weer warm.

Die van mij rillen vaak aan het eind van de zomer als het wat kouder word en het weer wat herfst neigingen heeft Lachen
Dit rillen stimuleerd ze alleen maar om een dikke vacht aan te maken, en inderdaad.... Ik heb ze echt nooit ziek. zelf geen snotneusje.
Nu zijn mijn paarden wel doorgewinterd, paarden die jaren op stal hebben gestaan moeten uiteraard wel even wennen. Dus wel even in de gaten houden.

5 jaar geleden had ik een New Forest die al 15 jaar binnen stond en ook in de zomer met 2 dekens buiten.....
Toen ik haar kocht ging ze geleidelijk naar buiten, en de laatse jaren dat ik haar had stond ook zij dag en nacht buiten. Lachen

Succes

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 16:17

Anouar heeft vorig jaar voor het eerst geen dekens op gehad. Hij stond toen overdag buiten. Hij heeft het nooit koud gehad.
Dit jaar is natuurlijk nog makkelijker omdat hij nu alweer wat meer gewend is

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 16:22

zolang je hem nu maar absoluut NIET binnenhaalt gaat hij echt een goeie vacht aanmaken

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 16:23

Als het mogelijk is gaat hij niet meer naar binnen.
Maar hij staat natuurlijk wel op een pensionstal

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 16:37

Heerlijk als je paard altijd buiten kan zijn! Met aanhoudend slecht weer kan je hem toch altijd even binnen zetten?
Ik heb geluk, Warenko krijgt een uitloop aan zijn stal! Kan hij zelf even beslissen wat hij doet, binnen of buiten.
Ik weet alleen niet, hoe ik het met de dekens ga doen. Hij is 20 (in januari 21) en hij heeft artrose, dus warmte is heilzaam voor hem. Zou ik de waterdichte winterdeken gewoon opdoen? Wie heeft tips??

Roxxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:04

Tja er zijn uitzonderingen, als je paard artrose heeft zou k hem wel een waterdichte deken op doen. Wij hebben een ijslander lopen van 30, ook zij staat nog dag en nacht zomer en winter buiten. Ze is dit altijd gewend , (is een ijslander dus extra sterk) en mankeert niks.

Ik had wel graag een schuilstal willen hebben, maar wij mogen niks neerzetten...... Boos!
Terwijl er een kilometer verderop een hengstenhouderij gebouwd wordt Boos!

Roxxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:05

Ze kunnen wel in een noodstal hoor met ziekte of heel nat weer hoor.....
Maar daar ligt vrijwel altijd hooi in... Lachen

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 09:13

Ik zou kijken wat je paard zelf wil. Die van ons staan met regen of als het koud is altijd al te wachten bij het hek om naar binnen te gaan. Dus als Anouar dan zielig bij het hek staat te wachten zou ik hem wel naar binnen doen.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 10:42

Mijn pony staat ook zoveel mogelijk buiten. Ze gaat alleen wel aan het hek staan als ze naar binnen wil, dus dan zet ik haar ook maar binnen.
Ze heeft wel bomen om onder te schuilen, dat scheelt.

Mischien gaat Anouar ook wel aan het hek staan als hij naar binnen wil.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 10:59

Klinkt al een goede oplossing gewoon binnen halen met echt slecht weer. Nu duimen dat je iemand vind die zijn/haar paard ook meer buiten wil hebben. Wel een toffe pensionhouder dat het iig mag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 16:04

Wij hebben ook geen schuilstal/bomen en ik moet zeggen dat ik aan mijn paard merk dat ze véél lekkerder in der vel zit als ze buiten staat, binnen krijgt ze meteen rare ontstoken ogen, staat ze te kuchen, buiten is ze ondanks het weer beter af.
Mijn stalgenootje wil helaas haar paarden wél binnen en als ze alleen staat wordt het ook niks, staat ze alleen maar uren bij het hek te wachten en rond te springen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 21:23

Ik heb het nog niet gevraagd hoor. Maar 's winters staan ze overdag op een afgezet stuk wei. Daar mogen ze ook vast 's nachts.

Anouar raakt nu al in paniek als ik hem binnen zet om te poetsen en twee stappen naar buiten doe. Alsof ik hem daar wil laten.
Terwijl hij vorig jaar gewoon weigerde naar buiten te gaan.
Paarden zijn gewoonte dieren, zo blijkt maar weer Haha!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:04

denk dat het wel kan hoor, Flower heeft vorige winter tot december op een open weiland gestaan, met geen boom of struik in de buurt, alleen maar uitgestrekte kale akkers er om heen.
Helaas moesten ze eind december perse er vanaf; als het aan ons had gelegen hadden ze daar best kunnen blijven staan.
Als ze maar niet alleen staan en genoeg te eten hebben moet het kunnen.