Problemen bitloos beleren haflinger

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Swift

Problemen bitloos beleren haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 11:55

Ik ben mijn haflinger bitloos aan het beleren, ik gebruik een cross-rope bridle.
Ik moet nog veel mijn handen gebruiken om mijn been en gewichtshulpen te ondersteunen, eerst ging dit heel goed maar gister luisterde hij nergens meer naar en bleef hij steeds bij het hek staan en als ik hem er weg had ging hij er meteen weer naar toe. Ik heb toen wel net zo lang doorgezet tot hij een rondje normaal heeft gestapt en ben er toen meteen afgestapt. Maar ik moest best wel veel duwen en trekken om hem zover te krijgen... en dat was eigenlijk niet mijn bedoeling. Ik heb het trouwens ook gepobeert met loslaten, maar dan blijft hij mooi bij het hek en geef ik hem dus eigenlijk zijn zin, en dat wil ik ook niet...
Mijn vraag is dus hoe ik dit op een goede manier op kan lossen. Het grondwerk gaat prima, hij wijkt dan erg goed voor druk.

Morrie

Re: Problemen bitloos beleren haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:31

volgens welke methode doe je grondwerk?

Als je volgens parelli werkt, kan je gewoon het level 1 pakket doorwerken, in het rijgedeelte leer je hoe je je fases door moet gaan om je paard in beweging te krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:36

Ergens zit er iets niet goed in jullie relatie en communicatie.

Ga eens zonder zadel of met barebackpad rijden. Voel eens wat je aan 't doen bent en voel waar je paardje op reageert.
Word zelf lichter, zodat je paardje ook lichter kan worden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:35

Waarschijnlijk ben je een stapje te snel gegaan. Even terug naar de basis en zoeken waarom het op de CBR niet goed gaat.

Roxxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:32

Ben het met bovenstaande reactie eens, je had ook een andere reactie kunnen verwachten van je paard, ipv juist stil te gaa staan , had ie er ook vandoor kunnen schieten enz...

Wees blij met deze reactie en doe een paar stappen terug.
Haflingers (koudbloeden) zijn binnenvetters en zijn soms erg moeilijk in te schatten.

succes

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:41

Jovarna schreef:
Ergens zit er iets niet goed in jullie relatie en communicatie.

Aan de relatie ligt het niet zo zeer, maar aan de communicatie wel.

@TS: Ik zou gewoon lekker even alleen grond werk doen. Dat rijden komt wel. En elke keer dat ze een stapje verder zet, beloon je haar weer uitbundig.

Roxxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:49

hoe oud is je haf? en hoe vaak hebje er ong opgereden??

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 09:57

Sorry, ik ben net op vakantie geweest, had dit nog willen melden voordat ik wegging maar toen lag de server van bokt eraf...
Mijn haflinger is nu 3, ik 'rij' er ongeveer 1 a 2 keer per week een kwartiertje op, dat stappen we aleen maar, meestal langs de weg (lekker rechtuit). Ik heb er nu ongeveer 10 keer op gezeten. De rest van de tijd ben ik bezig met grondwerk en dat gaat erg goed.
Ik verwacht natuurlijk nog geen wonderen onder het zadel, maar ik vind het wel prettig om een beetje te kunnen sturen...

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:45

Heb je ook al met lange lijnen gewerkt? Dat kan namelijk het paard meer duidelijk maken wat je bedoelt met de teugelhulpen terwijl je gewoon in het zicht bent voor hem. Naarmate dat steeds beter gaat kun je zelf steeds meer uit het zicht verdwijnen (achter hem gaan lopen) en is hij je daarna minder "kwijt" als je er op zit.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:47

Ga in ieder geval voor je gaat rijden eerst de grondwerkoefeningen herhalen. Pas als die goed gaan, stap je erop. En telkens voor het rijden eerst grondwerken, zo weet je dat de knopjes erop zitten voor je begint, en weet je ook in wat voor stemming je haffie is.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 21:34

Vandaag heb ik voor het eerst na het 'hek incident' weer met tristan in de bak gereden. Dit keer ging het al een stuk beter, maar het probeerde af en toe nog wel weg te komen. In het begin begon hij zodra in wat druk gaf terug te trekken, maar later ging dat en heel stuk beter en hoefde ik alleen nog maar een been/ zit hulp met een klein beetje teugel erbij te geven.
Ik heb allen nog wel een vraag, mijn haflinger is erg sterk, en als hij echt begint te trekken kan ik dat nooit van hem winnen, dus stuur ik hem dan met een voltetje weer terug naar de hoefslag (wie niet sterk is moet slim zijn...) Hij gaat dan dus wel weer de goede kant op en is weer op de hoefslag en dat is wat ik wil. Maar nu zie iemand op stal tegen mij dat ik te soft was en hem op deze manier juist zijn zin gaf... Wat vinden jullie?

Marrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 14:17

Als Tristan goed reageert op een ander paard in de bak maak daar dan eens gebruik van. Ga achter het andere paard aan en rijd figuren. Dan hoef jij niet zoveel te trekken en kun je hem op een makkelijkere manier de hulpen leren. Daarna kun je naast het andere paard gaan lopen en met z'n tweeen zij aan zij door de bak heen. Met een jong paard moet je heel duidelijk sturen, niet gaan hangen aan de teugels! Met duidelijk sturen bedoel ik vragen en loslaten. Succes en groet, Marrie

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 11:26

Ik vind het eigenlijk nog niet echt veilig om samen met een ander paard te gaan rijden, omdat ik dus weinig stuur en rem heb...
Werkt vragen en loslaten ook bij bitloos? Ik heb alleen nog maar paarden met bit ingereden, bitloos is helemaal nieuw voor mij.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 15:10

Is het geen idee om met zijn tweeen te werken, een erop, en een iemand met een zweep of touw of wat je pony maar gewend is om hem op te drijven als hij zomaar stilstaat.
Stilstaan en niet verder willen kan erop duiden dat je paard het geestelijk moet verwerken en dan kun je best gewoon wachten tot hij verder loopt, maar naar het hek lopen lijkt mij dan weer wat anders. Niet iets wat ik zou toestaan.
Is er geen braaf paard dat bij hem in de weide staat? Het idee van marrietje is niet slecht. Als hij naar het hek loopt, komt hij dan dichter bij andere paarden/stal of weide?

Marrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 21:00

Ik rijd met een Dually Halster jonge paarden in en dat gaat prima. Momenteel rijd ik een half-arabier die net enkele maanden onder het zadel ook op de dually. Deze heeft ook nog problemen met z'n zelfvertrouwen. Op de weg gaat hij zo nu en dan niet vooruit. Momenteel rijd ik samen met een bom-bestendige fjord uit, de eigenaar neemt mij zo nu en dan letterlijk op sleeptouw ergens langs. Het gaat nu al wel veel beter en het gaat helemaal goedkomen.
Het rijden met vragen en los de bocht door werkt goed. Je moet wel duidelijk het verschil laten merken aan je paard.
Succes

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 15:58

Het probleem is niet dat hij stilstaat, hek probleem is dat hij steeds naar het hek toe wil lopen en niet op de hoefslag wil blijven. Ik hoorde van anderen op stal dat het hek altijd een grote aantrekking heeft, vooral op jonge paarden, ze zijn dan dichter bij bekend en veilig terein, nl. het erf...
Ik gebruik mijn vriend wel vaak als 'tweede paard', Tristan is vanaf het moment dat ik hem kocht helemaal gek op mijn vriend en durft alles als hij erbij is, dat is wel erg fijn. Als we naar buiten gaan houdt mijn vriend tristan ook altijd vast (we doen dan een gewoon halster over de crossrope).
Ik zal eens proberen om hem te sturen met vragen en loslaten, ongeveer op dezelfde manier alsof je een paard met bit vraag nageefelijk te lopen, alleen dan aan 1 kant? Tenminste dat maak ik er van...

Marrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 17:10

Zoals altijd zit het 'm in het met gevoel geven van de hulpen, maar wel de duidelijkheid geven die een jong paard nodig heeft (zonder grof te worden!). Ik zou het je liever een keertje voordoen dat is veel makkelijker uitleggen, mail is dan een ellendig middel. Succes en groet, Marrie

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 13:29

Nou als je ooit nog eens in Friesland komt... dan graag! Lachen
Ken echt niemand die op deze manier met z'n paard bezig is, ik moet het dus allemaal zelf uitzoeken, vind ik soms wel moeilijk! En al helemaal al dat commentaar 'ja logisch dat hij niet de bocht om gaat, moet je hem maar een bit inhangen' dan vergeten ze even dan ik er nog maar een paar keer op heb gezeten en dat hij drie maanden geleden nog nooit een mens had gezien zo'n beetje...

Marrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 13:34

Ben soms wel eens in de buurt van Oudega, is dat in de buurt?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 13:36

Ja dat is redelijk dicht bij, ik woon in drachten en tristan staat in de wilgen. Zou het echt super vinden als je me een keer zou willen helpen!

Marrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 14:08

Mail me ff je details dan neem ik kontakt op als ik in de buurt ben.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 16:18

Tristan liep gister echt super in de bak, hij was erg goed te sturen en deed goed zijn best, we hebben niet 1x 'ruzie' gehad! Ik merk dat hij nu echt door begint te krijgen wat ik van hem wil, hij wordt steeds lichter!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:36

Gelukkig! Zo zie je maar dat je nu beloond wordt voor het geduld dat je hebt gehad.

Verder zou ik als je altijd bij het hek afstapt, dat eens aan de andere kant van de bak doen. Dat hielp bij mij ook. Hij leert dan af dat hek=klaar met rijden.