Hoe gaat een Join-Up?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VoOdOo_lOvE

Hoe gaat een Join-Up?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 11:09

Hoi,
morgen of overmorgen komt er bij ons een nieuwe pony.Hij blijft maar 3-4 weken want het is een (3-jarig) hengstje om de merries te komen dekken.De eigenaar heeft voorgesteld dat ik hem zadelmak maak en verder opleer,wat ik graag wil doen,maar ik zou er graag eerste en tussendoor enkele Join-Up's met doen.Op het internet zelf vind ik geen specifieke informatie over hoe dat nu juist te werk gaat,alleen dat Monty Roberts dat heeft uitgevonden enz..Ik weet alleen dat het iets te maken heeft met longeren,het gedrag van kuddepaarden in het wild nabootsen en dat je paard je gaat aanzien als leiderfiguur.Heeft iemand tips of kan iemand mij uitleggen wat je juist moet doen of hoe je je moet gedragen? Alvast bedankt,groetjes Ianthe.

Waratje

Re: Hoe gaat een Join-Up?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:43

Als je geen ervaring hebt met join up, dan doe je ze ook niet!! lees op Natural Horsemanship de sticky over join up en snap dan aub dat je het niet zomaar kunt doen.
Hoeveel ervaring heb je trouwens met zadelmak maken en opleren van een pony? Want als je daar geen ervaring mee hebt, ga je zeker fouten maken. En daar hij na een paar weekjes weer weggaat krijgt iemand anders de rekening gepresenteerd van jouw fouten. Weet wat je doet, voordat je aan zoiets begint.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:15

Inderdaad, neem het advies van Waratje mee!

Lees vooral dit topic even door:
viewtopic.php?f=125&t=556025

Verder hoort dit niet hier, maar op [NH]. En daar lopen al meerdere topics hierover, dus ik TeM even Knipoog

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:18

-> NH

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:03

En voor het geval de anderen niet duidelijk genoeg zijn geweest: Een join-up is voor Rand-debielen of experts. Andere mensen beginnen er niet aan. Aangezien je duidelijk geen expert bent en vast ook niet voor Rand-debiel versleten wilt worden............

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:27

ikke schreef:
En voor het geval de anderen niet duidelijk genoeg zijn geweest: Een join-up is voor Rand-debielen of experts. Andere mensen beginnen er niet aan. Aangezien je duidelijk geen expert bent en vast ook niet voor Rand-debiel versleten wilt worden............

duidelijke taal inderdaad.
Alsjeblieft niet aan beginnen als je niet voldoende kennis cq ervaring hebt op dit gebied!!

VoOdOo_lOvE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 22:02

Waratje schreef:
Als je geen ervaring hebt met join up, dan doe je ze ook niet!! lees op Natural Horsemanship de sticky over join up en snap dan aub dat je het niet zomaar kunt doen.
Hoeveel ervaring heb je trouwens met zadelmak maken en opleren van een pony? Want als je daar geen ervaring mee hebt, ga je zeker fouten maken. En daar hij na een paar weekjes weer weggaat krijgt iemand anders de rekening gepresenteerd van jouw fouten. Weet wat je doet, voordat je aan zoiets begint.

Maar ik wil gewoon weten hoe het gaat,geen advies over het zadelmak maken.Ik weet ook wel dat ik het niet zomaar kan doen,ik vraag daarom juist uitleg wat ik moet doen,de houdingen,de gebarentaal e.d... Ik heb er wel al heel veel over gelezen,en ik snap wel wat de bedoeling is en een deel van wat je moet 'nabootsen',maar mijn bedoeling was met dit topic om mensen die er begaan met zijn met die join-up's te vragen wàt ze juist doen.Heb al enkele pony's zadelmak gemaakt en pony's weer manieren geleerd en die pony's zijn stuk voor stuk helemaal goedgekomen dus k denk niet dat dat een probleem is he.Ik wil gewoon weten wat de specifieke houdingen en bewegingen je moet uitvoeren,hoe je juist een leidersmerrie of normaal kuddegedrag nabootst,misschien mijn eigen schuld want in dit topig lijk ik zelf te zeggen dat ik totaal niet weet wat de bedoeling en de inhoud is en dat is dus niet zo.Groetjes

VoOdOo_lOvE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 22:03

Simmie schreef:
-> NH

Ja sorry hoor,dacht al dat het verkeerd zou staan.

VoOdOo_lOvE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 22:04

ikke schreef:

Als je zo op mij gaat beginnen kakken liever geen commentaar

VoOdOo_lOvE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 22:07

Dus mensen ik vraag gewoon uitleg! Ik wete heus wel waar ik aan begin maar iemand die het veel doet,geef dan eens een beschrijving wàt je juist doet,gewoon elk detail. Want op deze manier gaan er nog veel misverstanden ontstaan.

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:11

Er is net uitgelegt dat het iets is wat je niet zomaar moet doen. Als je iets uitgelegt krijgt [op internet], hoe precies het ook gedaan wordt, dan heb je nog steeds niet genoeg ervaring.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:15

Iets als een join-up kan niet zomaar aangeleerd worden via internet, dat bestaat gewoon niet. Waarschuwingen hier zijn echt alleen maar goedbedoeld, niet om jou af te zeiken, echt niet.
Je moet alleen echt heel goed weten waar je mee bezig bent, dat proberen verschillenden hier je op het hart te drukken.

Probeer iemand te vinden die hier ervaren in is die je het een en ander uit kan leggen en laten zien. Zoiets moet je leren van experts, IRL, niet van achter je computer.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:25

VoOdOo_lOvE schreef:
Dus mensen ik vraag gewoon uitleg! Ik wete heus wel waar ik aan begin maar iemand die het veel doet,geef dan eens een beschrijving wàt je juist doet,gewoon elk detail. Want op deze manier gaan er nog veel misverstanden ontstaan.

De uitleg staat in de sticky die ik je heb aangegeven. Voor de rest moet je het leren onder goede begeleiding, dat is niet uit een boekje of vanaf de computer te doen en ga het dus ook ajb niet "proberen" met dat hengstje. Dat gaat namelijk echt fout en dan zit jij, maar vooral ook hij met de brokken. De misverstanden ontstaan doordat mensen denken dat ze iets snappen naar aanleiding van een beschrijving en het dan niet goed kunnen uitvoeren. BEGELEIDING HIERBIJ IS NOODZAAK.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 08:31

ZEKER NIET met een hengst!
Een merrie of ruin kan jou je fouten nog makkelijk vergeven, maar een hengst kan je op elke fout pakken. En als je het voor de 1e keer doet, kun je het echt niet gelijk foutloos.

Je hebt toch al enkele pony's zadelmak gemaakt? Dan doe je dat bij deze toch gewoon weer op dezelfde manier?

En vervolgens ga je op zoek naar een wat ouder paard, waarmee je de basis van NH kunt leren (en join-up vind ik geen basis...)

Ik heb het zelf vroeger 'uit een boekje' gedaan (in de tijd dat bijna niemand internet had en Monty op TV was geweest) en bij 2 paardjes ging het goed, maar een dominanter ruintje kwam recht op me af steigeren!

Het KAN dus goed gaan, maar het risico dat je het paard schade toebrengt of het paard jou schade toebrengt, is gewoon te groot om zonder begeleiding en VOOR DE LOL mee aan de slag te gaan.

Je spreekt bovendien over 'enkele join-ups mee doen': dan heb je het idee achter de join up al niet goed begrepen!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 10:43

callippo schreef:
ZEKER NIET met een hengst!
Een merrie of ruin kan jou je fouten nog makkelijk vergeven, maar een hengst kan je op elke fout pakken. En als je het voor de 1e keer doet, kun je het echt niet gelijk foutloos.

Je hebt toch al enkele pony's zadelmak gemaakt? Dan doe je dat bij deze toch gewoon weer op dezelfde manier?

En vervolgens ga je op zoek naar een wat ouder paard, waarmee je de basis van NH kunt leren (en join-up vind ik geen basis...)

Ik heb het zelf vroeger 'uit een boekje' gedaan (in de tijd dat bijna niemand internet had en Monty op TV was geweest) en bij 2 paardjes ging het goed, maar een dominanter ruintje kwam recht op me af steigeren!

Het KAN dus goed gaan, maar het risico dat je het paard schade toebrengt of het paard jou schade toebrengt, is gewoon te groot om zonder begeleiding en VOOR DE LOL mee aan de slag te gaan.

Je spreekt bovendien over 'enkele join-ups mee doen': dan heb je het idee achter de join up al niet goed begrepen!

Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn!
Hengsten zijn dominanter en laten zich zomaar niet doen,dus je moet al sterk in je schoenen staan vooraleer je het doet en als je (nog)geen ervaring hebt met join-ups gaat dat hier slecht aflopen!

VoOdOo_lOvE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 20:51

callippo schreef:

Deze is anders,een keer je er een band mee hebt kan je er alles aan vragen en doet hij alles voor je. Vertrouwt hij je niet dan kon je het op je buik schrijven want dan verzet hij geen voet.

VoOdOo_lOvE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 20:53

Ok ik zal het neit zomaar proberen,ik ga iemand zoeken die er ervaring mee heeft.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:47

VoOdOo_lOvE schreef:
Ok ik zal het neit zomaar proberen,ik ga iemand zoeken die er ervaring mee heeft.

Ben blij dat je dit besluit hebt genomen OK dan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 23:16

Ik ben erg blij dat je inziet dat de join-up niet iets is wat je uit een boekje kunt leren, en al helemaal niet op een hengst moet gaan uitproberen.
Veel succes met het beleren van de hengst. Mag ik zeggen dat ik de dekking erg laat vind in het jaar? Dat worden erg late veulens....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:18

Felies_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:47

Als je geen ervaring ermee hebt zou ik het ok niet doen

[ niet dat ik ervaring heb maar ach Duivel ]

VoOdOo_lOvE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 14:16

Cassidy schreef:
Ik ben erg blij dat je inziet dat de join-up niet iets is wat je uit een boekje kunt leren, en al helemaal niet op een hengst moet gaan uitproberen.
Veel succes met het beleren van de hengst. Mag ik zeggen dat ik de dekking erg laat vind in het jaar? Dat worden erg late veulens....

Ja ik weet het vind het ook heel laat,maarja de merries staan nog hengstig.En het zijn de mijne niet dus ik trek het me niet zo erg aan Knipoog

VoOdOo_lOvE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 14:20

Ik heb hem vandaag wat gelongeerd,dat kende hij dus blijkbaar nog niet,en ga de rest van de week gewoon hetzelfde doen. Alleen zou ik hem op het eind van de week al eens een bitje insteken. Ik denk dat hij er dan wel klaar voor is. Ik zie nog wel.

VoOdOo_lOvE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 14:21

Felies_4ever schreef:
Als je geen ervaring ermee hebt zou ik het ok niet doen

[ niet dat ik ervaring heb maar ach Duivel ]

:p

H_wisperer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:04

oke mensen. doe wel een beetje redelijk.
ze stelde gewoon een vraag over hoe je een join up doet.
nou als je dat al gelijk voor rand debielen en al gaan gebruiken
sorry maar beetje uitleg graag.
ik ben vroeger ook zo begonnen en met 1 jaar paardrijden al zadelmak gemaakt wel met hulp. maar als je dat wil doen vraag wel om een ervaren persoon om je te begeleiden.
voor de rest as je goed advies krijgt lukt dat. let wel op-... vallen zul je zeker:P
grtz