Hoe onderhouden jullie je Barefoot?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Riëtte

Hoe onderhouden jullie je Barefoot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 20:35

Titel is duidelijk dacht ik... Haha!
Ik heb net de 4daagse achter de rug, dat was 4 dagen fiks zweten. Mijn Grandeur pad zit al in de was, maar nu wil ik mijn zadel ook opfrissen. Het zweet is namelijk ook door de pad in het wol van het zadel getrokken.
Is er verder onderhoud nodig aan zadel (boven en onderkant)?
Via de site van boomloosrijden kom ik niet verder dan dat het eigenlijk niet nodig is, maar eventueel het leer (de kleur) kan worden opgefrist mbv olie of creme. Maar het reinigen dan? Zadelzeep op groene zeep, of gewoon een sloffe doek? Of afblijven?
Wie o wie!

Lenneke_

Re: Hoe onderhouden jullie je Barefoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 20:49

Ik doe eerst een beetje zadelzeep (heel weinig) en dan lekker ledervet. Hij wordt er al mooi glad van Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 20:55

Ik doe er zelf eigenlijk niks aan , niet nodig.

Testzadels deed ik wel af en toe omdat die soms zo schandalig terugkwamen !! Bloos!

Dan gewoon eerst met zuinig zadelzeep (de zachte soort , niet die gore harde staven) goed schoon poetsen. En eigenlijk is dat al genoeg om vrijwel elke goede zadelzeep ook al verzorgend is.

Heb je echt een droog zadel dan kun je hem (vind ik) het beste insmeren met ledercrème, Dat maakt het zadel weer mooi sappig gevoed , soepel , glanzend en diep van kleur.

Met zadelzeep en crème (normale lederverzorgingsmidellen dus) krijgt het nubuck meer het uiterlijk van glas leer. Ik vind dat zelf erg mooi. Wil je meer het wat drogere , robuustere uiterlijk van nubuck houden dan kun je het beste met de nubucksprays werken en hooguit eens afborstelen ofzo. Of gewoon niks doen.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 21:46

Ik heb mijn barefoot na uit de hand gelopen pootje baaien eerst helemaal laten drogen. Gewoon goed geventieerd binnen, niet in de zon!
Daarna heb ik de onderkant met een zacht borsteltje losgeborsteld, en de kleur van het zadel weer opgekleurd met een heeeeeeeeel klein beetje lederolie.

Bianca, ik vind het écht schandalig als je testzadels verschikkelijk terug krijgt!!! Daar kan ik me dan zo kwaad om maken....

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 08:38

De onderkant kun je reinigen door er van die poeder op te strooien die ze voor vloerbedekkingen gebruiken om te reinigen (shapoer oid) en dat even in laten trekken en dan met de stofzuiger opzuigen Haha!

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 19:17

Wat een idee Vippie!
Omdat de onderkant toch nooit direct in contact komt met het paard (zit goede pad tussen), lijkt het me zelfs voor mijn gevoelige pardje (eczeem) wel een idee!
Ik gebruik overigens ledercreme voor mijn bf.
Ik heb een simply red en ik heb rode ledercreme.
Eerst gebruikte ik een zadelzeep in sprayvorm (had ik nog van mijn VZH zadel) maar dat beviel me totaal niet.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:54

Ik heb bij de schoenmaker een busje bruin spuitspul voor nubuckleder gekocht. Pas wel op, dat het niet op de fleece komt. De kleur haal je er mee op en het werkt zoals men zegt "voedend en verzorgend".... Vork Het spul laat ik goed drogen, het geeft niet af aan je kleren! In slecht-weer periodes, spuit ik hem(haar?) in met van dat waterdicht spul, wat je ook op leren schoenen en laarzen kan spuiten. Blijft ie een beetje netjes, vooral als je weet dat ik in de bagger en de prut rij in herfst-winter-lente...
Als je er vet op smeert, of olie, dan wordt het nubuck als glad leer, ik hou juist zo van dat nubuck, lekker stoer!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:06

ik igng er net een topic over openen.
ik had een zwarte cheyenne, die inmiddels bruin is, behalve op de pommel (op buitenritten met en hand rijden, en men andere hand op de pommel leggen Haha! ) zitvlak beetje en waar men benen liggen is die nu zwart en glad.
resultaat => bruin "ruw" zadel met zwarte gladde afgesleten plekken, trekt op niet veel meer dus Haha!
ik durf er niet echt met ledercreme en olie op te zitten, bang dat ik het kapot help...
singelstoten olie ik trouwens iedere maand goed in (die zien erg af..)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:16

volg even,merk wel dat hij redelijk snel slijt het nubuck,zal toc eens de spray proberen.hebben mensen die ledervet gebruiken miss een foto hoe zon glad zadel er dan uit ziet na die zeep?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:11

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:49

Ik maak morgen als ik het niet vergeet wel een foto van mijn zadel zoals die nu is en zoals die nieuw was.
Dat nubuck-effect vind ik zelf ook wel heel stoer, mijn zadel is echter glad nu.
Vnl door de ledercreme, maar ook door gebruik.
Ben wel blij dat het zadel nu echt rood is ipv het roze dat het was. Dan neem ik het gladde leer maar voor lief Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 22:09

Ik vind hem glad mooier. Daarom poets ik me suf Haha!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 17:40

Ik ga binnenkort weer effe sprayen! Is wel weer nodig.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:23

pmarena schreef:
Ik doe er zelf eigenlijk niks aan , niet nodig.

ah kijk eens ik ben niet de enige dus Bloos

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:33

Mijne slaat altijd wit uit als ik in de regen gereden heb

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:03

Mijne ook Ja Is het schimmel-effect wat je ook hebt als je in de winter in een wat vochtige schuur iets van leer onderin je kast hebt liggen waar je niks mee doet , en als je dat maanden later dan weer terugvindt Bloos!

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 16:58

Lenneke_ schreef:
Ik vind hem glad mooier. Daarom poets ik me suf Haha!

Schoensmeer werkt daar dus heel best voor Knipoog
Helaas ben ik ern iet toe gekomen foto's van mijn zadel te maken, doe ik na het weekend wel (mits ik het onthoud..)

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:42

ik heb mijn zadel vanaf december, en ik heb er nog niets aan gedaan(behalve dan de singelstoten), maar er komt nu 1 plekje waar hij is vlakgesleten, maar de rest niet Knipoog dus ik denk dat ik hem maar ga proberen glad te maken...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:49

Ik heb, behalve aan de singelstoten, ook nog niks aan het zadel gedaan.... ik gebruik hem ook niet zoveel, dus hij ziet er nog zo goed als nieuw uit..