Ik heb een vraagje over een bepaalde gedraging van mijn merrie. Het is een schat van een merrie op vrijwel alle fronten; braaf met rijden en longeren, braaf met poetsen, makkelijk te vangen in de wei, een goudeerlijk paardje. Echter, als ik haar losgooi in de bak en haar een beetje wil opdrijven om haar te laten draven/ galopperen, dan wordt ze vreselijk dominant, bijna dreigend. Oortjes plat, op mij af komen draven etc. Ik verhef mijn stem ("uhhh nee") en wijs met de zweep naar haar als ze te dichtbij wil komen en dan laat ze het tot nu toe daar ook wel bij, maar prettig is anders....
Met longeren is het nooit een probleem, ze loopt braaf haar rondjes, zonder enig probleem als ik haar dan opdrijf. Maar zodra ik dus haar los in de bak heb en aankom zetten met een longeerzweep of gewoon mijn drijvende lichaamshouding dan wordt ze vreselijk boos en gaat ze dus ipv haar rondjes rennen mij imponeren met haar gedrag (en ook anderen die het wel eens geprobeerd hebben).
Waar komt dit gedrag vandaan en wat betekent het en vooral....hoe krijg ik het eruit? Ik heb haar vanaf haar 2e jaar, ze is nu 6 en ik heb haar opgevoed op de parelli-stijl toen ze wat jonger was. Dit gedrag heeft ze sinds een jaar ongeveer. Er is naar mijn weten nooit iets negatiefs gebeurd met losgooien, dus daar kan het niet aan liggen. Ik ben nu al geneigd om haar gewoon niet meer los te gooien en op te drijven, want ik weet niet hoever ze zal gaan in dit gedrag. Ik kan het niet rijmen met hoe lief ze in alle andere situaties is.
Ben benieuwd.