Ideale weiland ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Ideale weiland ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 19:35

Ik ben aan het rondkijken voor een mogelijkheid om een klein simpel boerderijtje te kopen , met een stukje weiland voor Rena erbij , en mooie opslagruimte voor voorraad van BoomloosRijden / InnovaTack. Ik zit dan vooral zo te mijmeren over die wei , wat ik nou echt helemaal super zou vinden om een wei helemaal ideaal te maken. Weten jullie nog wat ? Lachen Mijn ideaal is :

- ruim weiland met daaraan vast ruime paddock waar ze altijd inkunnen
- paddock aanhouden als basisverblijf , weiland hek dicht kunnen doen
- paddock met toegang naar schuilstalletje (of stal tussen wei en paddock : 2 deuren)
- paddock / wei met de hele dag door schaduwplekken (fijn voor hete zomerdagen)
- waterbak rondom 2-3 meter nat zand voor hoeven
- fijne hooiruif zodat hooi niet in het zand / modder hoeft te liggen
- wei met paardengras-mengeling
- gedeelte van wei met gezonde kruiden voor paarden (welke...?)
- wei wat leuker maken : een stukje uitgraven waar een plas water kan blijven staan
- een heuveltje neerleggen dat wat schaduw geeft , en waar ze lekker overheen kunnen rennen
- wat cross-hindernissen aanleggen erin , waar ze zelf ook lekker over kunnen rausen
- paddock stukje zand / stukje houtsnippers / stukje steen waar ze regelmatig overheen gaan
- plek om lekker te schuren , bvb. kokosmatten tegen muur van stalletje
- liefst een flink stuk beplanting eromheen , lekker knus privé en beschut houden

Dit lijkt mij echt helemaal super , leuk ook voor de paarden , een beetje een spannend stukje natuur ipv zo'n saaie rechte lap grond.

Maar dingen die ik vergeet zouden bvb. kunnen zijn , bepaalde struiken ofzo die de vliegen / dazen weghouden , ik weet niet of dat bestaat ? Dat past ook wel bij de ideale paardenwei Knipoog

Wat zou jullie ideale droom-wei zijn ?

Morrie

Re: Ideale weiland ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:28

een walnotenboom, dan komt er geen insect meer in de buurt.......

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 20:33

....maar dan zit je zelf ook niet meer lekker met de deur open...of....wat is de "instinker" ? Haha!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:39

Paardengras met kruiden erin schijnt weinig zin te hebben, de kruiden schijnen met een jaar verdwenen te zijn.

Verder is het handig dat je drinkbak niet bij de schuilstal staat om het lopen te stimuleren. Ook is het handig om misschien meerdere plekken om te drinken te hebben ivm omweiden (dat is waar ik nu zelf tegenaan loop).

Bij mij op de wei zitten weinig dazen omdat we op een open vlakte zitten!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:49

Ik zou ook een stuk verhard maken, bestraten of puin ofzo, goed voor de hoeven.

Geen wilgen, daar komen veel muggen op af

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 20:52

Ja een stuk hard zou ik zeker ook doen.

O dat wist ik bvb. niet , dat op wilgen muggen af komen ??!

Ik zou absoluut wilgen plaatsen namelijk , vind ze wel gezellig Bloos

Paardenkruiden dat die zelf verdwijnen heb ik ook nooit van gehoord.... ik weet trouwens sowieso niemand die zoiets heeft.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 21:04

Ik heb laatst ergens iets gelezen over die paardenmengsels. In de Bit.
Iemand had dat gezaaid, de kruiden kwamen, maar er kwamen ook heel veel andere kruiden die niet zo gezond waren. Omdat minder goede kruiden van dezelfde bodem houden dan de goede zegmaar

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:03

In elk geval het drinken, eten en zoutblok zo ver mogelijk uit elkaar plaatsen om te zorgen dat de paarden zo veel mogelijk bewegen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:32

Misschien heb je hier iets aan www.actiefstal.nl
Een stal daarvan is natuurlijk heel duur, maar je kan allicht ideen op doen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:34

Ik ben het niet met je eens dat de hit-actiefstal een ideaal systeem is... als je geen weiland ter beschikking hebt misschien ja.

In het boek 'natuurlijk paardenhouden' staan wel een heleboel goede tips (en een aantal minder goede).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:54

Zeg ik dat die stal ideaal is?
Ik zeg dat je daar misschien ideen vandaan kan halen. Zoals de plaatsen van voer en water enzo.
Een rolplaats met wit zand lijkt me ook wel lekker. Anouar rolt veel liever in wit zand dat in het gras en hij blijft er ook schoner door

buzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:09

Ik zou het hooiruif weglaten en het hooi gewoon op de grond voeren ivm de (graas)houding van het paard.
Om de stal zou ik een stuk bestraten en daar zou je dan ook hooi op kunnen voeren zodat het niet in de modder hoeft te liggen.
Er bestaan studies over speciale kruidenweilanden voor paarden. Op een ideaal weiland kunnen kruiden niet ontbreken natuurlijk. Het zal niet zomaar inzaaien zijn en er dan verder niet meer naar omkijken. Er zullen kruiden weggaan en nieuwe bijkomen zo hebben wij jarenlang met de hand zuring uitgestoken om er maar vanaf te komen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 15:24

Ja een zandplaats wil ik idd ook , lekker om te rollen en past ook goed bij mijn ideaal van verschillende bodems waar ze overheen lopen te kachelen elke dag. Ik wil hooi wel in een lage ruif , niet op de grond waar ze eroverheen gaan lopen walsen de hele tijd.

Ik denk dan niet aan een hoge ruif hoor , maar juist een lage , ook ivm stof dat in de ogen valt anders.

En omeens iets uit te werken van een soortemet frituur pan-idee : bak met water waar een langwerpige hooiruif precies inpast zodat je het hooi kunt laten weken , en dat je de ruif dan omhoog tilt boven het water uit met een handliertje eraan bevestigd ofzo.

Lekker simpel om nat hooi te voeren. Mikt het gewoon in die bak en na een paar uur takel je de bak omhoog , geen gesleep met nat hooi , alleen af en toe dat water verversen.

loverambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 16:32

ik heb ook een helemaal ideaal beeld in me hoofd (deze lijkt een beetje op die van jouw). kijk eens in de bib voor dat boek natuurlijk paardenhouden staan ook veel tips over kruiden enz. hooiruif lijkt goed wij leggen altijd gewoon een tractor band in het land dan wordt het daar onder niet modderig

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 16:42

Ja dat is ook een goed idee , dat je maar net ervoor zorgt dat ze er niet overheen gaan lopen stampen.

Alleen moet het dan weer niet stinken naar rubber vind ik Knipoog
En je moet geen al te kleine paardjes hebben lopen want dan is een echt grote tractorband nog gevaarlijk ook als je zo'n prutser hebt die er mee gaat lopen klooien.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:19

Er zijn ook van die mooie hooinetten in de handel die je laag kunt ophangen maar waar ze niet in vast kunnen komen te zitten!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:47

ja kan ook op stukken rondom je sloot bramenstruiken proberen aan te leggen, en idd bomen planten die ze lekker vinden, en gezond zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 20:50

Waarom bramenstruiken...? Lachen

Als ik ooit nog eens iets van mezelf kan kopen dan wil ik sowieso ook lekker wat fruitbomen / struiken en aardbeien enzo planten , lekkerrrrrrr Vingers aflikken

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 09:46

die zijn lekker en gezond voor de paarden. Ja

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 09:53

Maar ze woekeren ook als een gek...

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 20:53

Zulke bomen met een witte stam, die vinden paarden lekker. Of zijn dat toevallig die bomen waar vliegen op af komen? Je kan ook fruitbomen doen, want dan kan je er takken afzagen, die lusten ze ook graag. Alleen is iets minder als de appels of wat dan ook eraf gaan vallen. Idd een verhard stuk waar ze overheen moeten.