headshaking; freestyle beter voor paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bananenbee

headshaking; freestyle beter voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 21:24

of een andere natural-omgangsmethode (als ik het zo goed zeg)

ik ga vanaf volgende week een heel lief paard huren, dat last heeft van headshaking, hij krijgt binnenkort een soort van zonnebril dat dit zou moeten verminderen. ik heb er vandaag voor het eerst op gereden, hij en ik waren beide niet supersoepel, maar dat komt doordat ik bijna een jaar niet heb gereden, hij een maand heeft stilgestaan en we allebei nieuw voor elkaar waren natuurlijk Knipoog
de volgende keer dat ik naar hem toe ga wil ik in de longeerbak wat grondoefeningen gaan doen, kijken hoe hij op mij reageert enz,
tips hiervoor zijn welkom, ik heb me nog niet helemaal verdiept in het freestyle en de oefeningen.
maargoed, de vraag, is het beter voor een paard met het headshaking syndrom om bitloos te rijden? of geeft het juist minder controle? voor zover ik weet is hij altijd met bit gereden, hij slingert ook een beetje, wat denk ik deels door het headshaking en deels door het stilstaan en wennen aan mij komt.
het is een mooie zwarte warmbloed, en wil nog weleens wegspringen.
ik heb thuis een barebackpad, en wil deze wel proberen.

en hoe moet ik beginnen met bitloos? kan het ook gewoon met een halster, of dat ik het bit van het hoofdstel haal?

bananenbee

Re: headshaking; freestyle beter voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 11:23

niemand??

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 11:56

Er spelen hier nogal wat dingen.

a) je moet weer opnieuw beginnen met rijden
B) je paard moet weer opnieuw beginnen
C) je hebt een headshaker
d) je wilt grondwerk gaan leren
E) en je wilt ook nog bitloos gaan rijden.

Als ik een tip mag geven , zoek uit wat de oorzaak is van het shaken. Dat zal niet makkelijk zijn!! Ik had ook een headshaker en na veel tobben en bezoeken en kuren en ander voer etc etc e nveel ged armer, heb ik het uiteindelijk rijtechnisch op kunnen lossen.

Op medisch loopt een lang topic over headshaking. Lees dat een grondig door als je een avondje vrij hebt, daar kun je veel tips uithalen die je kunt proberen om uit te sluiten of het shaken daar vandaan komt.

En de andere tip is: zoek een goede lesgever die je begeleidt en je op weg helpt in het rijden en grondwerk.
Dit is te veel om zelf te doen .

succes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:33

Als je de oorzaak van het headshaking kunt achterhalen (en daar moet je in mijn ogen mee beginnen) zal de rest ook een stuk makkelijker gaan. Maar maak je geen illusies dat je paard ineens van het headshaken af is omdat je bitloos gaat rijden. Niet als het headshaken ontstaan is door pollenallergie of photosensitiveit.