ik ga vanaf volgende week een heel lief paard huren, dat last heeft van headshaking, hij krijgt binnenkort een soort van zonnebril dat dit zou moeten verminderen. ik heb er vandaag voor het eerst op gereden, hij en ik waren beide niet supersoepel, maar dat komt doordat ik bijna een jaar niet heb gereden, hij een maand heeft stilgestaan en we allebei nieuw voor elkaar waren natuurlijk

de volgende keer dat ik naar hem toe ga wil ik in de longeerbak wat grondoefeningen gaan doen, kijken hoe hij op mij reageert enz,
tips hiervoor zijn welkom, ik heb me nog niet helemaal verdiept in het freestyle en de oefeningen.
maargoed, de vraag, is het beter voor een paard met het headshaking syndrom om bitloos te rijden? of geeft het juist minder controle? voor zover ik weet is hij altijd met bit gereden, hij slingert ook een beetje, wat denk ik deels door het headshaking en deels door het stilstaan en wennen aan mij komt.
het is een mooie zwarte warmbloed, en wil nog weleens wegspringen.
ik heb thuis een barebackpad, en wil deze wel proberen.
en hoe moet ik beginnen met bitloos? kan het ook gewoon met een halster, of dat ik het bit van het hoofdstel haal?