NB : na lange tijd nog steeds gevoelig op harde weg...?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

NB : na lange tijd nog steeds gevoelig op harde weg...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 22:39

Rena loopt nog steeds gevoelig op de harde weg , terwijl ze al een paar jaar zonder ijzers loopt.

Zowel met rijden als naast de fiets. Stappen merk je niet zoveel van. Maar draven wel.
Draaf ik aan op de straat dan wil ze op zich wel graag draven (is immers een loperig diertje Knipoog ) maar het gaat wel wat moeizaam voor haar doen. Net iets harkerig / stijfjes / pufferig / langzaam tempo.

Vergeleken met het gemiddelde paardje zouden de meeste mensen er niks aan zien.
Maar ik weet dat het een fruitig diertje is dus valt het echt op dat ze wat moeizamer loopt dan normaal voor haar is.

Ook is het heel duidelijk gewoon onderweg , als we een stuk draven dan is het afwisselend in de berm en op de straat. Zodra het eerste voetje de berm raakt gaat ze direct een stuk sneller en ruimer lopen , frisse blije kop erop , helemaal in haar nopjes en lekker blij vooruit kijkend. Gaat de berm over in asfalt dan gaat ze direct een versnelling lager en vlakker lopen , stijver en wat norser. Ze zit dan net iets onder een fijn tempo , terwijl ze in de berm net iets daarboven zit Knipoog

Ik vind het vervelend dat het diertje blijkbaar ongemak heeft Scheve mond

Aan de ene kant is het wel prettig met dat heethoofd hoor , als ze wat te heet wordt hoef ik niet te plukken en doen , maar stuur haar gewoon op de harde weg en ze komt zelf terug in tempo Schijnheilig Bloos

Maar het is natuurlijk niet goed. Met hoefschoenen merk ik minder verschil in haar lopen tussen hard en zacht.

Maarja daaruit kun je nog weinig conclusies trekken... kan zijn dat haar voeten gevoelig zijn en door de schoenen beschermd worden , en ze daarom minder gevoelig loopt.

Maar kan net zo goed zijn dat ze ergens pijn in haar gewrichten heeft ofzo , en dat de schoenen schokdempen....

Altijd met schoenen rijden vind ik ook geen echte oplossing , ze moet toch gewoon lekker kunnen lopen op asvalt Verward

Wat zouden jullie doen in deze situatie ? Lachen

tamary

Re: NB : na lange tijd nog steeds gevoelig op harde weg...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:45

Ik draaf niet op het asfalt. Dat is bij ons toch altijd vlak bij huis, en dan gaat hij in stap al hard zat. Bij mij is het gewoonte/regel asfalt = stappen.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:49

Ik heb het met mijn paard ruim anderhalf jaar geprobeerd maar hij bleef gevoelig lopen en toen heb ik er een maand geleden ijzers onder gezet en nu is het over. Tja ik ben absoluut geen voorstander van ijzers, vind het onhandig, te duur, niet praktisch en het lijkt me voor het paard ook beter om blootsvoets te lopen maar sommige paarden kunnen gewoon niet blootsvoets lopen en dan moet je je mening bij stellen wat betreft ijzers. Moeilijke keuze's dus, of je vermijd asfalt voor zover dat gaat of je doet er een ijzer onder en je paard zal weer " fruitig" gaan lopen zoals je dat zelf omschrijft Lachen.
Succes met de keuze.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:58

tamary schreef:
Ik draaf niet op het asfalt. Dat is bij ons toch altijd vlak bij huis, en dan gaat hij in stap al hard zat. Bij mij is het gewoonte/regel asfalt = stappen.

Ik stap,draaf,gallopeer over asfalt,kiezels,kinderkoppen enz. hoeft niet uit te maken,doe ik al jaren.

@Pmarena wat zegt je smid/bekapper of veearts ervan,ik zou toch eerst eventuele andere problemen uitsluiten eer ik weer ijzers onder liet slaan.
Mischien komt het idd ergens anders vandaan..lastig probleem.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 23:53

Het is ook een veiligheidskwestie. Door er een gewoonte van te maken kan ik met lichtere hulpen toe. En dat is voor ons allebei een stuk prettiger.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 08:47

Ik wil sowieso niet weer ijzers onder slaan hoor , daar ben ik helemaal niet mee bezig , die optie.

Ze heeft ook periodes dat ze sowieso wat stijfjes en moeizaam loopt , ook los in de bak of op de wei , in draf en dan niet graag in galop willen. Lijfje is al een paar keer nagelopen , werveltje rechtgezet hier en daar , Steffi v/d Laarse adviseerde Glucosamine voor haar gewrichtssmering , maar niks geeft wat dat gevoelig draven betreft echt resultaat. Op het gras is er niks aan de hand. Als ze wat opgewonden is (paarden in de wei ernaast sjezen rond ofzo) dan draaft ze ook op de weg gewoon en op de terugweg heeft ze ook neigingen om meer tempo te willen maken. Ze kan er dus wel doorheen lopen maar gewoon onder normale omstandigheden moet ze echt wel een inspanning doen om op de weg te draven , ze verbijt zich een beetje.

Ik stap dus meestal , en vraag regelmatig : zullen we draven ? En dan gaat ze in draf en draven we een stukje. Om nou de harde weg te gaan ontwijken lijkt me ook geen oplossing.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 09:14

pmarena schreef:
Ik wil sowieso niet weer ijzers onder slaan hoor , daar ben ik helemaal niet mee bezig , die optie.

Ze heeft ook periodes dat ze sowieso wat stijfjes en moeizaam loopt , ook los in de bak of op de wei , in draf en dan niet graag in galop willen. Lijfje is al een paar keer nagelopen , werveltje rechtgezet hier en daar , Steffi v/d Laarse adviseerde Glucosamine voor haar gewrichtssmering , maar niks geeft wat dat gevoelig draven betreft echt resultaat. Op het gras is er niks aan de hand. Als ze wat opgewonden is (paarden in de wei ernaast sjezen rond ofzo) dan draaft ze ook op de weg gewoon en op de terugweg heeft ze ook neigingen om meer tempo te willen maken. Ze kan er dus wel doorheen lopen maar gewoon onder normale omstandigheden moet ze echt wel een inspanning doen om op de weg te draven , ze verbijt zich een beetje.

Ik stap dus meestal , en vraag regelmatig : zullen we draven ? En dan gaat ze in draf en draven we een stukje. Om nou de harde weg te gaan ontwijken lijkt me ook geen oplossing.

Hhhmm, glucosamine is inderdaad voor gewrichtssmering, maar dat verhelpt maar zelden kortere gangen. Als die kortere gangen vanuit de gewrichten komen, dan heeft je paard zo erg arthrose, dat het bijna een misdaad zou zijn om erop te rijden. Aangezien ze op zachtere ondergronden kennelijk loopt als een tierelier, lijkt me dat dus niet echt het geval. Wel is mijn ervaring dat het strand (jij woont toch aan de kust??) enorm schuurt en in combinatie met het zoute water zijn dat geen ideale omstandigheden om harde hoeven te kweken.....
Maar er is tegenwoordig ook een keur aan beschermingsmogelijkheden, zonder dat je gelijk aan de ijzers gaat of met hoefschoenen loopt te prutsen. Ga volgend jaar eens naar de Equitana en laat je voorlichten over de ALLE mogelijkheden.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 09:29

ik zou niet weten wat het is...weet wel dat wij er ook meerdere zonder ijzers hebben staan en idd als het een tijd lang heeft geregend en de paddock is nat (waar ze overdag in staan)..dan wordt het buitenrijden voor de een wat moeilijker....de hoefjes worden dan wat zachter en dan heeft ze eigenlijk hetzelfde wat jij omschrijft...nu staan ze op de wei en heeft het nauwelijks geregend en nu loopt ze als een tierelier....wat ook kan zijn dat het misschien allemaal te hard slijt?..zand slijt echt enorm snel.....

succes iig!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 10:00

Ik kom zelden op het strand hoor , dus dat is het niet Tong uitsteken

Rij meestal in de polder. Als ik 10 keer per jaar naar het strand ga dan is het veel , en als ik daarbij 5 keer per jaar het water in ga ook.... ze loopt in de winter van donker tot donker op de wei , in de zomer de hele dag. Natte of droge tijd / winter / zomer maakt niet echt verschil. Het is meestal puur het harde waar ze gevoelig op loopt , in het gras loopt ze idd als een tierelier.

In de bak kan ze raar genoeg dan weer zo moeizaam lopen bij periodes.

Het is erg vaag al met al....maar ik vind het niet normaal dat ze niet gewoon echt vrolijk kan draven op de weg. Het is wel dat ze na half uurtje / uurtje ofzo , steeds beter gaat draven op de weg. Minder stijfjes / moeizaam / terughoudend , vrolijker.

Of dat dan eraan ligt dat ze soepel begint te worden ofzo , ofdat ze er gewoon steeds meer doorheen gaat lopen (gaandeweg went aan het ongemak) weet ik niet. Maar ze wordt gaandeweg fruitiger. Misschien denkt ze dan wel dat we op de terugweg zijn hoor , daar niet van , dat dat weer nieuwe moed geeft Knipoog

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 12:29

misschien kun je voelen of rena dunne zolen heeft en daarom gevoelig op het harde loopt. gam blijkt er ook last van te hebben, sinds december vorig jaar. de laatste bekapper kwam er achter doordat hij de zolen even goed had ontdaan van oud hoorn en hij kon zo de zool indrukken. het veerde iets mee. misschien heeft zij daar ook last van?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 16:47

Ik weet alleen dat haar zolen zelf nooit gevoelig zijn , je kan er op timmeren wat je wilt...

Steentjespaden daarentegen zijn een crime voor haar , gaat ze met van die hoge poten *auw-ieuw-oei* overheen *LOL*

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 17:03

Het kan ook in de stralen zitten, misschien zijn ze iets te lang, wat gevoeligheid geeft.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 17:06

Dit hele verhaal over Rena herken ik helaas volledig.
Mijn ijslander loopt fantastisch op een zachte ondergrond. Op paden met steentjes loopt ze superkort en erg gevoelig en 'normaal' verharde wegen zijn helaas ook niet favoriet.

Thyrla loopt in de winter op blote voeten en elke voorjaar hoop ik dat ze dat ook in de zomer goed volhoudt. Ze staat dan echter in een andere omgeving waarbij ik meerdere paden met haar over moet met kleine en grotere losse stenen. Een ramp, vaak zelfs ook als ik er maar afga en naast haar loop.
Elk jaar roept mijn hoefsmid dat haar hoeven prima zijn en ze het makkelijk op blote voeten moet kunnen doen, maar het gestrompel over de (deels) verharde paden is echt niet leuk.
Ik vraag me af hoelang wij ook deze zomer nog zo doorgaan, tot ik toch maar weer mijn hoefsmid bel om haar weer op ijzers te zetten Boos!

Ik ben dus heel benieuwd of hiervoor een oplossing is!

Heb al 2 x hoefschoenen geprobeerd, maar die trapt mevrouw helaas steeds uit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 17:09

Bij Rena is het zowel zomer als winter , dat maakt niet uit , en de stralen beginnen nu juist pas bij te komen , waren erg kort het laatste half jaar ongeveer Lachen

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 17:17

Hm, Thyrla's stralen zijn wel oké, maar ze heeft wel een dunne zool.
Thyrla heeft in de winter weinig last omdat we dan alleen maar op bospaadjes rijden. Ik denk niet dat haar hoeven dan beter zijn.(wás dat maar zo)

buurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:57

Sinds kort loopt Mistery zonder ijzers en is nu tweemaal natuurlijk bekapt. Ook zij loopt gevoelig op steentjes maar op het asfalt merk ik niets. Ik hoop dat dit in de toekomst wel zal verbeteren want het voelt inderdaad niet lekker.
Verder heeft ze vrij zacht hoeven waardoor ik haar nu wel biotine geef. Ik hoop dat dat gaat helpen.