was dit een join-up?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tiffany_

was dit een join-up?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 12:25

Gister ging ik mijn paard los longeren (ik longeer nooit met longeerlijn). Maar hij komt de laatste tijd contant naar mij toe onder het longeren, en als ik hem op afstand hou (met halstertouw, ik gebruik meestal geen zweep) gaat hij stilstaan. Ik kan hem dan wel op de cirkel houden, maar het kost erg veel moeite en ik moet er constant op letten dat hij niet naar mij toe komt. Dus besloot ik even te laten merken wat ik nou eigenlijk wou. ik zwiepte heel hard met het touw, en toen hij naar binnen wou komen zei ik heel boos "nee". Na ongeveer 1 minuur bleef hij al op de hoefslag en werd meer ontspannen. Maar toen ik daarna zijn halster ging pakken, om uit te stappen liep hij achter me aan. Onder het wandelen daarna lette hij extreem goed op. Hij keek niet naar hat gras, en at niks. En hij volgde al mijn bewegingen. Zou hij dit nou als een join-up hebben gezien?

Lisa_vD

Re: was dit een join-up?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:29

heb je toevallig een boek van heartland gelezen ? Ik denk het wel. Hij doet eigenlijk precies het zelfde

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:30

Yep, that's what they call a join-up Knipoog

tiffany_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 12:34

nee ik heb de heartland boeken niet gelezen. Ik was ook helemaal niet van plan een join-up te doen. Gelukkig is het nu goed gegaan, maar ik weet dat sommige paarden zich erg bedreigt kunnen gaan voelen door een join up. Ik heb helemaal geen extreme gebaren gemaakt of heel wild gedaan. (niet zoals een "echte" juin up gaat). Het was ook helemaal niet mijn bedoeling...

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:53

Het was wel een join-up ja. Ja

tiffany_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 21:02

Nou waarschuwen mesen altijd zo erg voor een join-up. Wat er nu gebeurde was alleen maar positief, hoewel ik het niet nog een keer ga doen hoor. Maar was het dan ook fout wat ik nu heb gedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:04

Dat doet mijn paard ook altijd, maar het is gewoon longeren en als ik klaar ben loopt ze achter me aan. Tja het is gewoon longeren met een andere naam. Snap het 'gevaar' dan niet.

tiffany_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 21:20

tja, ik snapte ook niet wat er nou zo gevaarlijk aan is maar dat las ik in dit topic: viewtopic.php?f=125&t=556025.
Het was voor mijn gevoel ook gewoon longeren, maar omdat mijn paard hier zo op reageerde wist ik niet of hij het gevoel had dat ik hem uit onze kudde zette. (wordt in dat topic beschreven Knipoog ) En dat was dus waar ik een beetje bang voor was. Maar alles is heel positief uitgepakt Haha!

niknokjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:23

nja Haha! kdenk t wel eh Knipoog tenminste zo staat t ook zo'n beetje in het boek van monty Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 00:50

Ja, dat was een milde join-up, krijg je wel vaker met longeren. Als je paard al voordat je hem weg hebt gejaagd al naar je toe wilde komen heb je hem in principe bestraft voor het feit dat hij naar je toe wilde komen. Niet echt eerlijk ten opzichte van je paard, denk je niet? Je hebt hem weggejaagd terwijl hij wilde communiceren. Gelukkig neemt hij het je niet kwalijk, en zijn paarden heel erg vergevingsgezind. Hij is niet in paniek geraakt, hij is ook niet agressief geworden. Of de join-up wat aan jullie relatie heeft toegevoegd betwijfel ik, dat attente gedrag kun je ook op andere manieren bereiken.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 15:13

Persoonlijk zou ik geen paard longeren,alleen al de angst ongewild een join-up te bereiken!!

Pat Parelli zegt het ook:Longeren kan je paard fysiek aansterken(kan je onder het zadel ook)maar het dood zijn 'geest'

Hoe zou jij het vinden om 45min rondjes te sjokken?

kim1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 15:24

Hoi,

Misschien een gekke vraag maar wat is precies een join up??

Ik heb daar namelijk nog nooit van gehoord.

En wat zijn de voordelen en adelen van een join up??

gr kim

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:03

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:26

Cassidy schreef:
Ja, dat was een milde join-up, krijg je wel vaker met longeren. Als je paard al voordat je hem weg hebt gejaagd al naar je toe wilde komen heb je hem in principe bestraft voor het feit dat hij naar je toe wilde komen. Niet echt eerlijk ten opzichte van je paard, denk je niet? Je hebt hem weggejaagd terwijl hij wilde communiceren. Gelukkig neemt hij het je niet kwalijk, en zijn paarden heel erg vergevingsgezind. Hij is niet in paniek geraakt, hij is ook niet agressief geworden. Of de join-up wat aan jullie relatie heeft toegevoegd betwijfel ik, dat attente gedrag kun je ook op andere manieren bereiken.

Ik lees wel vaker jouw commentaar op de Join-Up. Wat ik overigens goed onderbouwd en duidelijk vind. Maar wat vind jij van normaal longeren?

Afgelopen winter bijvoorbeeld was mijn paard iedere keer zo enorm fris. Hij was daarbij niet gemeen, alleen een jong paard dat in de winter (helaas)op stal staat en teveel energie heeft. Hij is dan zo enorm overactief dat hij niet te rijden is. Ik longeerde hem dan een kwartiertje. Daarna was hij nog steeds fris maar wel goed te rijden.

Wat vind je daarvan? Ik weet niet voldoende van de Join-Up maar ergens vind ik longeren er op lijken.
En hoe zou je je overfrisse jonge paard anders stoom af kunnen laten blazen? (Ik vrees dat alleen in de paddock losgooien voor Tolstoj niet voldoende is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:40

Zorgen dat ie ook op een wei kan staan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:59

Je kunt je paard ook op een andere manier stoom laten afblazen, bijvoorbeeld voor het rijden even losgooien (en NIET opjagen), of je gaat grondwerk doen volgens Voest of Parelli of Clinton Anderson. Wat minderen in voer of anders gaan voeren kan ook helpen. Longeren probeer ik zelf zo veel mogelijk te vermijden, of in geval van longeren zo afwisselend mogelijk te houden. Ik longeer los, verander heel vaak van hand (iedere drie a vier rondjes), krijg als ze fris is mega bokkesprongen en flitsende rollbacks, en na 10 minuten een heel attent en relaxed paard. Tussendoor doe ik friendly oefeningen met haar, en gymnasticeer, sideways games enz.

Als je niet (nog) aan NH doet, en niet weet wat er allemaal mogelijk is, kan ik je het boek Grondwerk van Inge Teblick aanbevelen. Is een insteek om je paard toch aan het werk te zetten zonder dat het stomweg rondjes lopen wordt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 08:56

@nielsd. Tja in de winter in de wei zou ik (en het paard nog veel meer)ook wel willen. Helaas is dat bij ons niet mogelijk omdat ze hier op veengrond staan. Het weiland is drijfnat. merk het wel in de begin periode als ze weer op stal staan. hij is de eerste 2 weken echt niet te genieten.

@ Cassidy. Bedankt voor je antwoord. Minder voer is niet mogelijk omdat hij al vrij weinig krijgt. Loslaten als alternatief heb ik de laatste periode in de winter inderdaad ook gedaan. Gewoon opzadelen en daarna en dan voor het rijden even los. Hij springt en bokt dan inderdaad als een dolle. En dat doet hij echt niet als ik er op zit. Ik vind longeren zelf oersaai, het paard zal er dan waarschijnlijk ook niet veel aanvinden. Als ik longeer wissel ik ook erg veel van hand. Ook vanwege de eenzijdege belasting van de gewrichten.

Euh ik ben een dressuurmuts...wat is een rollback. (draait ie zich snel om of zo?)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:02

Snelle draai om de achterhand. En wees blij dat hij niet bokt als je er opzit. Misschien is grondwerk wel wat voor je paard. Je kunt gymnasticeren vanaf de grond, paard lekker los en soepel maken. Paard blijft attent en de band wordt er zoveel beter door!

tiffany_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 12:06

Cassidy schreef:

Ik ben het met je eens dat een join-up totaal onnodig was bij mijn paard. Ja, en misschien had ik hem niet weg mogen jagen. Maar dmv longeren kan je je paard wel soepel krijgen, en even beweging geven als rijden even niet mogelijk is. Dus ik vond dat hij het longeren gewoon moest snappen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 16:48

tiffany_ schreef:
nee ik heb de heartland boeken niet gelezen. Ik was ook helemaal niet van plan een join-up te doen. Gelukkig is het nu goed gegaan, maar ik weet dat sommige paarden zich erg bedreigt kunnen gaan voelen door een join up. Ik heb helemaal geen extreme gebaren gemaakt of heel wild gedaan. (niet zoals een "echte" juin up gaat). Het was ook helemaal niet mijn bedoeling...

Als je de join up juist doet , voelt een paard zich niet bedreigt.
En bij een join up maak je geen wilde gebaren je spreekt allen met je lichaams taal en gebruik een lijn om je arm wat te verlengen , omdat wij niet de snelheid van een paard kunnen krijgen.

Wat jij had met je paardje was volgens mij een follow up, dus je paardje volgt je gewoon, nadat je toevallig het juiste gedaan had om hem te laten zien dat hij moest doen wat jij wilde.

Ik denk dat het begrip join up nog steed als iets heel engs word gezien, terwijl als je weet waar je mee bezig ben het helemaal niet eng is en ook geen schade aan kan richten bij je paard, want je kan je paard een half uur in de ronte jagen , maar dat is geen join up , dat is gewoon je paard opjagen en dat hij op een gegeven moment dan naar je toe komt, ja dat zou bijan elk paard doen wat open staat voor contact , het gaat just om een paard wat geen vertrouwen ergens in heeft, t elaten zien dat hij jou kan vertrouwen en een paard wat erg dominant gedrag heeft te laten zien dat je dat niet accepteerd.
Ook moet je kijken hoe je paard er op reageerd , niet ieder paard gaat gelijk met het koppie omlaag en kauwen, maar je moet dan wel weten wannner je moet stoppen en daar zit het gevaar ,vaak willen mensen te lang door , omdat ze dat koppie laag willen zien, maar dat is niet de betekenis van de jpoin up, je moet weten tot hoe ver je kan en mag gaan, en niet als een wilde gek uit een boekie gaan zitten prutsen , omdat je geen geld heb om een juiste opleiding te volgen( Ik spreek nu in het algemeen Knipoog ) anders kun je het beter bij een beetje spelen en longeren houden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 17:58

Maar Midgie, dat is nu het hele gevaar bij die join-up, zoals je het misschien ook in de hierboven aangehaalde sticky kunt lezen: mensen proberen te vaak en te snel. En neem het ze eens kwalijk? In alle Heartland boekjes staat het beschreven, en de demonstraties zien er voor het "lekenoog" o zo makkelijk uit.

Wat betreft die rustige join-up, dat lukt ook alleen maar bij rustige en aan mensen gewende paarden. Ik heb video's van Monty Roberts gezien op het moment dat hij met tweejarige TB's - die nog weinig mensen gewend waren - op zijn eigen ranch aan het werk ging, en daar werden de bewegingen wel degelijk hoekig en agressief. Ook als je met een dominant paard die round pen induikt, kun je maar beter heel nadrukkelijk wegjagen, om te voorkomen dat hij je aanvliegt. Zoals het met alle aanwijzingen die je aan paarden geeft, en nu even ongeacht de discipline: als je een aanwijzing geeft kun je er maar beter zeker van zijn dat hij aankomt (dus eventueel overdoseert) dan dat een paard die aanwijzing niet serieus neemt. Met het risico vooral bij de join-up dat je idd snel te hoog gaat en/of te lang doorgaat.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 00:02

Ja dat is nou het jammere , er word veel over gelezen en clinic`s gegeven en veel mensen denken nadat ze het 1 x hebben gezien dat kan ik ook, maar leer eerst eens de theorie , waarom en hoe het werkelijk werkt en ga dan onder begeleiding te werk en niet vanuit een boekje of 1 x een clinic gezien te hebben, zeker er zijn mensen die dat wel kunnen, maar die hebebn het in de vingers , maar er zijn er meer die het niet snappen en veel verpesten, ook voor zichzelf, want je paard kan er ook heel anders op gaan reageren en aanvallend worden, en dan gaat het snel bergafwaarts .

iemand die geen gevoel voor paarden heeft moet je niet met een dominant paard de ring in sturen , want dat kan echt fout aflopen.
Ook met jonge paarden moet je uitkijken , die kunnen erg heftig reageren op te veel druk, kan uit angst zijn , maar ook uit dominantie en als je dan het verkeerde doet , maak je veel kapot in zo`n jong leven.

Ik zelf heb een heel gevoelig tinkertje , het is een ras watje, in de wei is ze de dominante merrie en soms in de ring kan ze ook behoorlijk klieren zeg maar, maar toch moet ik haar heel voorzichtig aanpakken, omdat ze zo`n gevoelig karakter heeft , al zou ik haar dan te veel op haar huid zitten dan raakt ze helemaal over haar toeren, dus het is een leidende merrie met een hartje van watjes, ik ken haar maar als ik een vreemde in de ring zet en die te veel van haar vraagt kan ze ook in de aanval gaan ,toen ik haar pas had en nog niet heelmaal door had hoe ze was , ben ik ook wel eens op de vlucht geslagen hoor, nu heb ik haar door hoe ze is en moet af en toe wel om haar lachen als ze me wil imponeren met haar gedrag.