Ik zag hieronder een topic over het bitloos, maar daar stond niet in wat ik zocht. Vandaar dat ik dit topic open.
Voor mijn pony heb ik een side pull (Ik kan eventueel een foto maken als dat gewenst is) ik heb hiermee in het verleden gereden bij haar wat in het begin niet helemaal lekker ging. Uiteindelijk lukte het wat beter. Maar heb er daarna nooit meer echt mee gereden.
Toch wil ik weer omschakelen naar bitloos. Mijn pony reageerd erg goed om mijn beenhulp, zit en stem, Dit is verder geen probleem. (Misschien handig om te weten, ik rijd western met haar).
Nu wil ik eigenlijk buiten ook eens het bitloze hoofdstel proberen maar weet niet helemaal hoe ik dit zou kunnen doen. Mijn pony vind het leuk buiten en wilt soms hard gaan, of als ik met mijn stalgenoot in het bos ben dan gaat mijn pony er in de galop eens flink hard achteraan, ze is bang haar vriendin uit het oog te verliezen. Met bit in geef ik ophoudingen en rijd haar zo terug (tenzij ze als een kip zonder kop doorrent, dan laat ik haar wat gaan). Nu kan ik met mijn side pull niet zulke ophoudingen maken als bij mijn hoofdstel met bit en vraag me dan ook af hoe ik dit zou kunnen oefenen.
Bit vast maken aan de side pull zou een optie kunnen zijn, maar ik weet niet hoe ik deze kan bevestigen aangezien het geen bakstukken heeft voor het bit.
Wie heeft er misschien wat tips en adviezen hoe ik dit zou kunnen oefenen?
Edit: Nog een kleine toevoeging wat ik net was vergeten.
Mijn pony loopt redelijk hoog met haar hoofd. Normaal gesproken zou ik vragen met ophoudingen zoals ik dat leer in de les. (Teugels opheffen). Hoe zou ik dit eventueel kunnen oefenen met side pull? Ze hoeft niet aan de teugel, dat zeker niet. Maar iets lager met het hoofd mag ze wel