boomloos proberen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

boomloos proberen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 20:19

Ik ben toch wel erg nieuwschierig geworden door de vele (enthousiaste) topics dat ik het ook wil proberen.
Ik heb gezien dat je op singlefooter een testzadel kan aanvragen. Aangezien ik een echte leek ben op dit gebied. Vraag ik me af of er niet iemand is die uit de omgeving van Roosendaal komt en een boomloos zadel heeft. Die ik mag proberen en de gene mij ook tips enz kan geven.
Hoe zo'n zadel nu moet liggen. En hoe er mee te rijden.

Antheman

Re: boomloos proberen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 23:28

Ik zou gewoon jezelf bij Sietske aanmelden. Daar zijn de testzadels tenslotte voor.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 09:17

Maar een boomloos zadel ligt toch niet altijd goed?
Hoe weet ik dan of het zadel goed past?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:22

felicity schreef:
Maar een boomloos zadel ligt toch niet altijd goed?
Hoe weet ik dan of het zadel goed past?

Daarom TEST je hem toch ook?

Testen betekent niet altijd ook kopen. Je bent geinteresseerd en wilt weten of het goed ligt op je pony.

Bij een hoge schoft ligt een boomloos meestal niet goed.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 11:26

ja oke.
Maar aangezien ik geen ervaring hem met boomloze zadel. Hoe moet ik dan weten of hij goed past?
En hoe werkt dat met een testzadel aan vragen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 11:54

Het is bij een boomloos zadel makkelijker zien of het past, je ziet meteen of hij strak op de schoft ligt of niet. Als je er daarna even mee gaat rijden tot je paard nat is onder het zadel (met dit weer niet zo moeilijk) kun je zien of de ruggengraad vrij ligt, die is dan droog.

Een boomloos zadel moet je toch eigelijk wel een week proberen, het zit zoveel anders dan een boomzadel dat veel mensen het de eerste dagen vrezelijk vinden. Daar moet je even doorheen. Had ik ook, aan het eind van de week wilde ik niks anders meer

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:05

[guote="felicity"]Bij een hoge schoft ligt een boomloos meestal niet goed.[/quote]

daar ben ik het niet mee eens. ik heb een arabier met een hoge schoft. daarom heb ik een nevada en een cheyenne liggen en die liggen prima. zeker met de physiopad! daarom is die pad ook gemaakt. alleen echt kleine paardjes met korte rug passen een boomloos zadel soms niet. maar dan heb je Bv de barefoot shetty die dan wel past maar de ruiter niet past. dan kan je zeggen dat het zadel niet goed is voor jou en je paard moet het zadel beide goed zijn Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:07

Bij paarden met een flinke doorgezakte rug wil het ook nog wel eens niet lekker liggen. Maar ik denk dat je wel kunt zeggen dat het bij 9 van de 10 paarden past

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:20

Lenneke_ schreef:
Bij paarden met een flinke doorgezakte rug wil het ook nog wel eens niet lekker liggen. Maar ik denk dat je wel kunt zeggen dat het bij 9 van de 10 paarden past

Daar moet je uberhaupt niet op willen zitten Boos!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 18:15

Lenneke_ schreef:

Bij deze wel, maar dan wel met de hoge voorpommel van barefoot in m'n randoll's:

http://i76.photobucket.com/albums/j5/willeke_nijs/roxanne.jpg

Antheman schreef:
Daar moet je uberhaupt niet op willen zitten Boos!

Daar ben 'k het niet mee eens... Een paard met een doorgezakte rug en er geen last van heeft kan nog uitstekend gereden worden!
Dat paardje waar 'k hierboven naar verwijs heeft altijd al zo'n rug gehad. Het is wat erger geworden door ouderdom (ze is nu 33 jaar). Als er op haar niet meer gereden wordt kwijnt dit paard helemaal weg!
Ik merk zelfs dat boomloos rijden met dit paard haar nog meer plezier geeft. Ze kan veel vrijer bewegen. Met een goed pad eronder is dat geen probleem.

pirelli_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:50

Een boomloos zadel moet vlak voor de schoft/ er tegen aan als het ware, gelegd worden en je moet eigenlijk met het idee gaan rijden, alsof je zonder zadel weg rijd. Verwacht er niet teveel van de eerste paar keer, je paard moet er waarschijnlijk ook erg aan wennen, want je voelt ineens elkaars spieren onwijs goed!

Voor een goede zadel handelaar, www.boomloosrijden.nl

Succes met zoeken!

Groetjes Pirelli_girl Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 08:34

pirelli_girl schreef:
Een boomloos zadel moet vlak voor de schoft/ er tegen aan als het ware, gelegd worden...

Belangrijker is nog dat hij achter de schouder ligt

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 09:58

dankjewel dat is info waar ik wat mee kan?

Hoe zit het met die speciale singel? Heb je die echt nodig of zal mijn leren voorgevormde dressuursingel ook voldoen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 10:10

Je kunt er ook gewoon andere dressuursingels aan gebruiken , maar in de praktijk blijkt vaak dat de zadels met de originele singel net wat stabieler blijven liggen. Meestal bestellen mensen dus alleen het zadel en dekje , en eventueel beugelriemen of fenders , en gaan het zadel dan met hun eigen singel proberen. Als dat goed gaat dan hebben ze geluk.
Maar vaak blijkt het zadel toch iets schuif-gevoelig (met opstijgen bvb) , en bestellen ze even later alsnog een originele singel , waarna het zadel ook met opstijgen goed blijft liggen.

Zo gaat het heel vaak Lachen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 12:36

Dat moet ik danm maar even proberen. Ga binnenkort de london proberen. Ben erg benieuwd vind hem er fijn uitzien.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 13:02

Ik hjeb er echt geen verstand van.
Ik begrijp dus dat je altijd een speciasle pad nodig hebt onder je barefoot.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 14:47

Klopt... de pad vervult dezelfde functie als de kussens onder een normaal zadel Lachen

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 18:18

inderdaad, zo'n pad zorgt ervoor dat de ruggengraad vrij blijft liggen. De kussens in de pad zorgen ervoor dat het zadel iets hoger ligt en de druk wordt gelijkmatiger verdeeld. Zo kan er geen schade aan de wervelkolom ontstaan.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 21:02

Aha.
Heel erg bedankt voor jullie antwoorden.
Moet er snel een gaan testen.

B_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 22:40

Sorry woon niet vlak bij je in de buurt.
Maar ik kan je wel een tip geven--->
Het zadel hoort iets meer naar achter.

Verder ben ik heel tevreden over mijn boomloze zadel !!
Je zit wel wat meer op het paard dan op het zadel
Maar het zit heerlijk....!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 09:41

IK heb de arizona , dus de westernuitvoering en bevalt me echt heel goed , ik heb er een gewonen western pad onder met inlages, die houd de ruggegraat ook mooi vrij.
IK zou niets anders meer willen dan een boomloosje.

pirelli_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 14:20

midgie schreef:
IK heb de arizona , dus de westernuitvoering en bevalt me echt heel goed , ik heb er een gewonen western pad onder met inlages, die houd de ruggegraat ook mooi vrij.

Ik wil ook graag een westernboomlooszadel erbij, zodat ik mijn oude westernzadel (wat ik sinds ik de chyenne boomloos heb, nooit meer gebruik) kan verkopen. Weet jij iemand die 2e hands boomlooszadels in Western uitvoering verkoopt?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 00:51

pirelli_girl schreef:
midgie schreef:

Ik wil ook graag een westernboomlooszadel erbij, zodat ik mijn oude westernzadel (wat ik sinds ik de chyenne boomloos heb, nooit meer gebruik) kan verkopen. Weet jij iemand die 2e hands boomlooszadels in Western uitvoering verkoopt?

Ik zou niet weten wie ze verkoopt, maar je moet gewoon regelmatig even zoeken op google, zo af en toe kom je er een tegen , maar dan zijn ze vaak ook nog erg duur, du skun je beter een nieuw ekopen heb je ook nog garantie,