wat vragen over nh

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VeraW

wat vragen over nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 20:11

hallo,

Vorige week ben ik naar het CHIO geweest en daar heb ik emiel voets aan het werk gezien. Ik vond het erg bijzonder, mooi enz uit zien. Door hem dit zien te doen ben ik naar de bibliotheek geweest en ben ook boeken over Nh gaan lezen. Nu zou ik dit zelf ook wel willen doen maar heb wel een paar vragen:

Mag je zomaar een freestyle training toepassen?
Vanaf welke leeftijd mag je dat doen?
Zou ik dit zelf kunnen doen zonder hulp van iemand die hier al verstand van heeft?
Moet je al die stappen belangs van Emiel. Of mag je ook alleen grondwerk gaan doen?
Merk je echt verschil als je oefeningen hebt gedaan? ( dus band nog sterker enz)

Hopelijk weet iemand antwoord op mijn vragen en word er meer van dit onderwerp duidelijker voor mij

gr,
vera

VeraW

Re: wat vragen over nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 20:16

niemand die antwoord weet op mijn vragen Bloos

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:47

Je zit in het verkeerde topic, kijk eens onder Natural Horsemanship? En dan in dit topic:

viewtopic.php?f=125&t=615922

Wat voor Parelli geldt, geldt voor Voest ook. Koop een boek en probeer het je zelf eigen te maken. Instructie en clinics zijn makkelijker, maar als je de moeilijke weg wilt gaan, is dit ook mogelijk. Maar ik zou je willen adviseren idd alle stappen mee te nemen. Helemaal als je nog geen verstand er van hebt. Kiezen wat je gaat toepassen en wat je weglaat kan alleen als je precies weet wat de methode inhoudt. Anders is het net als het bakken van een taart, als je een belangrijk ingredient vergeet krijg je nooit het gewenste resultaat.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:10

Ik tem even, je topic staat hier inderdaad verkeerd Lachen

In principe mag je dit zomaar toepassen, maar het is handig om waty hulp hierbij te hebben. Het komt allemaal aan op kleine dingetjes in je lichaamshouding bijvoorbeeld, die je zelf niet ziet.

Hoe het uiteindelijk bij jou uitpakt is helemaal afhankelijk van jou en je paard Lachen

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:57

Mag je zomaar een freestyle training toepassen?
ligt er een beetje aan. als je een probleem hebt met je paard Bv hij is bang voor wapperende lakens, ja dan zou het goed kunnen werken. ook om je band met je paard beter te maken is het goed. ligt een beetje aan hoe je de vraag stelt '' zomaar '' het is altijd goed voor jou en je paard om freestyle te doen.

Vanaf welke leeftijd mag je dat doen?
als je genoeg verstand van paarden hebt. ik begon ermee toen ik een jaar of 12 a 13 was maar mijn moeder en zus deden het al. dus ik kon lekker spieken Tong uitsteken ik weet niet hoe uit jij bent maar als je Bv. 8 bent zou ik toch denken dat het zeker niet verantwoordelijk is. er kan een hoop misgaan met freestyle! ik denk dat je goed met paarden moet kunnen omgaan en je moet genoeg kennis beschikken over omgang met paarden. ik zie net dat je 17 bent. dat is opzich wel een goede leeftijd maar daarvoor geldt nog steeds hetzelfde als hierboven!

Zou ik dit zelf kunnen doen zonder hulp van iemand die hier al verstand van heeft?
net als met de vorige vraag. ligt aan de leeftijd. als je ouders of iemand in naaste omgeving als volwassene dit al doet kan je samen leren. ben je alleen dan is het raadzaam om een curces te volgen of zeker boeken te lezen. er kan echt een hoop misgaan en het is altijd verstandig om een ervaren persoon erbij te hebben!

Moet je al die stappen belangs van Emiel. Of mag je ook alleen grondwerk gaan doen?
ligt ook aan het probleem of wat je wilt bereiken ermee. als je paard bang voor iets is, dan werk je meer met grondwerk dan met loswerken. eigenlijk moet je wel alle stappen bijlangs. zo leert je paard je vertrouwen en krijg je een betere band. in zijn boeken staat alles zeer uitgebreid dus bekijk dat eerst voordat je aan de slag gaat.

Merk je echt verschil als je oefeningen hebt gedaan? ( dus band nog sterker enz)
zeker! dat is bekend! steeds meer mensen doen dit omdat ze verschil zien en merken bij hun paard. paard is meer ontspannen en je krijgt een betere band. je hebt het wel gezien toen Emiel Voest bezig was. je merkt het ook wel aan je paard als je bezig bent.

succes en ik hoop dat ik je heb kunnen helpen Lachen

VeraW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 19:34

oke bedankt voor jullie antwoorden. Bij mijn vraag van af welke leeftijd mag je het toepassen. bedoelde ik eigelijk de leeftijd van je pony of paard Bloos . Want ik zou dit graag bij mijn verzorgshetten willen toepassen.

Bij het hengstje omdat hij volgens mij geen vertrouwen in mij heeft ik zou gewoon een betere band met hem willen. En omdat hij nu van die leuke streekjes krijgt en misschien kan ik door nh toe te passen hem op zijn plaats te zetten en dat hij meer vertouwen in mij krijgt. En ik wil het graag toe gaan passen omdat hij steeds schrikt. Oke hij is nog jong en moet nog veel leren maar mijn gevoel zegt dat hij via nh minder bang word door die oefeningen.

Bij de merrie zou ik dit willen toepassen om de band die we hebben nog meer te vergroten en omdat ik haar niet kan berijden kan ik alleen die grondoefeningen met haar doen.

Ow ja en met alle stappen begaan bedoelde ik. Kijk ik kan natuurlijk niet op een jaarling shet gaan rijden of op een shetland merrie. Daar wou ik weten of je het rijden ook over kan slaan. Dus dat ik alleen alle grond oefeningen ga doen.

En dus jullie raden mij aan wel iemand te gaan zoeken die mij er bij wil helpen. Dit wil ik wel maar ik kan daar niet voor betalen. Hoe hebben jullie nh geleerd. hebben jullie dit zelf geleerd of met behulp van iemand?

doeg,
vera

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 20:26

mijn verhaal hoe ik (eigenlijk mijn moeder en zus) eraan zijn gekomen is door ons paardje Boran. *lees verhaal in mijn profiel* en toen heb ik het van hun geleerd. ik zou kijken of er niet iemand een x in de buurt komt en ff helpt. of heel veel boeken en films kijken Haha! is leuk ook

VeraW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 20:30

geluksvogel: ik ben het boek: het paard als partner nu aan het lezen. En heb alle boeken van monty roberst gelezen. Heb ook een video over hem gezien.

Zijn er nog meer tip boeken of videos?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 00:35

Tip voor een boek: Grondwerk van Inge Teblick, kosten 25 Euro. Een echt doe-boek, met links naar video's op het internet, en foto's in het boek van de beslissende momenten van de oefeningen. Heb je geen cursus voor nodig, gewoon zelf beginnen.

En wat betreft Monty Roberts zou ik je willen aanbevelen om het volgende topic door te lezen, inclusief de links naar eerder genoemde topics in het eerste bericht.

viewtopic.php?f=125&t=556025

Of je Voest, of Parelli, of Grondwerk volgens Teblick ook met je verzorgshet kunt doen? Ja natuurlijk, het gaat je alleen maar helpen om respect van je paard vanaf de grond te krijgen. Leeftijd van het paard maakt niet zoveel uit, maar hou er rekening mee dat een veulen zich niet zo lang kan concentreren, en dat er ook een soort longeerwerk en korte draaien bij komen kijken die erg belastend kunnen zijn voor een veulen. Parelli adviseerd overigens om eerst grondwerk vanaf de grond op te bouwen voordat je het allemaal vanuit het zadel doet. Er is alleen een "maar" bij: als jij op deze manier met het paard omgaat (en bijv. geen zweep meer gaat gebruiken) is het niet eerlijk als een ander er wel met een zweep bij gaat staan en deze gebruikt. Dus hoeveel zeggenschap heb jij over je verzorgshet? Komen er anderen bij, of ben jij de enige die met hem omgaat?

Overigens hoop ik dat je uit de sticky kunt opmaken dat ik waarschuw voor de methode Roberts. Die zou ik dus niet doen. Bezin eer je begint!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 09:46

NA -> NH

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 10:05

Overigens heeft Parelli wel een waarschuwing voor het omgaan met hengsten. Bij een hengst kon je door de methode weleens een aanvaring met hem krijgen, die erg verkeerd kan aflopen. Nu zal dat met een Shet wel loslopen, maar ik wil je toch even op dit artikel wijzen:

Pat Parelli: Stallions demand Savvy

VeraW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 17:04

oke ik zal ze allebei door gaan lezen.
Cassicdy: Bedankt voor de tip boek. En ik ben de enigste die er meer dan 3x per week mee bezig is. 1x in de twee weken rijd er wel iemand op maar zij doet er voor de rest niks mee.
En over een aanvaring krijgen. Koos de hengst is maar 65cm groot dus ik denk dat er niet erg veel kan gebeuren.

En Djilan: bedankt voor het verplaatsen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 00:52

Ook een kleine hengst kan heel sterk zijn en gemene tikken uitdelen. Uitkijken dus.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 01:01

Mijn manege geeft cursussen erin, weet niet of je in de buurt van arnhem woont maar daar is 10 september een nh dag met tientallen cursussen.

VeraW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 19:28

cassidy: okee
Laartjuh: Ik zal binnen kort met mijn ouders over zow curcus overleggen.