boek grondwerk van Inge Teblick

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

silkie

boek grondwerk van Inge Teblick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 09:15

Ik ben sinds kort beginnen met grondwerk uit het boek van Inge Teblick. Ben echt super-enthousiast maar loop wel tegen een aantal dingen aan.

Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die dit boek kennen of er net mee begonnen zijn. Het lijkt me wel leuk om ervaringen uit te wisselen:
-hoe gaat het bij jou
- waar loop je tegen aan en hoe heb je dat opgelost

NB: ik weet dat er ook een forum op de site van Inge Teblick staat, maar die werkt op het moment niet.

Waar loop ik tegen aan
- ik ben een "kluns" in lichaamstaal; als ik mijn paard met lichaamstaal in beweging probeer te krijgen, komt ze meteen naar me toe met zo'n gezicht van " wat loop jij nou druk te doen, doe maar gewoon rustig en geef me maar een knuffel" en weggaan doet ze dus niet.
Op stemgeluid reageert ze wel aardig, maar dat is volgens mij niet de bedoeling
- als mijn paard "te veel" (in haar idee dan) moet doen voor een oefening, loopt ze gewoon weg. Moet ik dat accepteren, of haar terugroepen?
Bijvoorbeeld bij het shapen van het hoofd naar beneden. Dan gaat ze wel een klein stukje naar beneden, maar als ik haar dieper naat beneden vraag, houdt ze het voor gezien en loopt gewoon weg.

Verder is het targetten echt geweldig, ze vind het een superleuk spelletje

licorne

Re: boek grondwerk van Inge Teblick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:57

Sleutel van succesvol targetten is "set up for succes". Je moet je paard niet "vragen z'n hoofd wat lager te doen". Je moet je timing ZO scherp maken, de stapjes ZO makkelijk maken, die "X" ZO makkelijk te verdienen maken, dat je paard ZELF uitvindt dat z'n hoofd lager moet. En als ze snel afhaakt etc., dan denk niet in centimeters, denk in millimeters, bridge IEDERE millimeter dat ze lager gaat. Timing is het hele werk! Inge geeft ook lesdagen etc., ik kan het je van harte aanbevelen, ze is een kei in dingen helder over te brengen op zo'n manier dat je het niet meer vergeet!
Denk aan een van de eerste zinnen in haar boek: Het paard heeft altijd gelijk!

Succes
Licorne

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:12

Alle kleine beetjes als succes zien, niet meer vragen dan ze op dat moment aangeeft, helemaal met het naar beneden vragen van het hoofd. In het begin is een een hele kleine gewichtsverplaatsing, gaandeweg gaat het steeds makkelijker.
Ik zou mijn paard trouwens aan het touwhalster vast blijven houden, en niet accepteren dat ze gewoon de benen neemt.

Huertecilla

Re: boek grondwerk van Inge Teblick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:23

silkie schreef:
Op stemgeluid reageert ze wel aardig, maar dat is volgens mij niet de bedoeling

Nee? Volgens mij maakt het Inge niet uit welke cue je gebruikt en is de stem om die te geven voor haar prima.

Bedenk dat als jouw paard al enige tijd met mensen omgaat jullie BEIDEN moeten leren hoe lichaamstaal tussen julie twee werkt. Daar is het hoofdtukje Kennismaking voor bedoeld als insteek.

Succes met dit heerlijke en heerlijk speelse boek zonder dogmas dat een geweldige bak vol greedschappen zonder voorgeschreven oordelen aanreikt.

HC