Bareback pad en drukkingen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Bareback pad en drukkingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 08:23

Aangezien de bareback pad van Parelli is, ga ik er even vanuit dat mn vraag hier goed staat

Ik rij al jaren met een barebackpad (want schone broek ) maar nu krijgt mn paard door leeftijd een steeds hogere schoft (of wegvallende schouders, ligt eraan hoe je het bekijkt ). Hierdoor drukt de rand van de pad erg op de schoft. Het was mij al opgevallen dat ze steeds moeilijker haar hoofd omlaag brengt, maar dat is dus niet zo gek als ze pijn op dr schoft heeft, doordat die rand er zo hard op drukt.
Verder naar achter leggen gaat niet, want dan ligt de pad op dr lendenen. Verder naar voren zou gaan, maar dan zit ik echt wel teveel richting de schouder.

Kan ik nu niet meer met barebackpad rijden, of is er een oplossing? Gelpad eronder oid?

oberon

Re: Bareback pad en drukkingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:41

Ik ben benieuwd naar reacties en hou dit topic even in de gaten. Ik ben stalgenoot van Cer en heb precies dezelfde barebackpad. Mijn paard heeft een veel rondere schoft en heeft nergens last van. Ik ben in ieder geval erg blij met mijn Parelli bbp. Het paard van Cer zou eigenlijk shims onder de pad nodig hebben, maar hoe deze te bevestigen ? Een gelpad is dan misschien wel een oplossing. Ik heb ook nog even op de site van Emiel Voest gekeken. Zij hebben een hele mooie bbp speciaal voor paarden met een slecht ontwikkelde rug. Maar ook die lijkt op de foto vrij hoog op de schoft te liggen. Het materiaal van die pad lijkt me wel geweldig (hij is dan ook 210 euro ).

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 11:06

Ik had voor een weidegenootje met een pony met hele hoge schoft een bbpad speciaal met teruggesneden voorkant gemaakt. Op zich lag die goed, behalve dan dat de buik van dat paardje zo rond was, dat de pad helemaal naar voren schoof en de rand dus alsnog op de schoft terecht kwam.

Shims hebben we ook geprobeerd, zelfs tot 4cm dik, maar dat zakte toch gewoon in/weg waardoor de bovenkant van de pad gewoon weer op de schoft drukte. Vanwege het gebrek aan elke stevigheid aan de voorkant, is het eigenlijk niet mogelijk om een bbpad te shimmen. Maar als deze pad gewoon blijft liggen op de plek waar hij hoort, zou het wel een oplossing kunnen zijn voor paarden met een hoge schoft (geinteresseerden kunnen pb-en als ze hem willen testen, en of het dan wel blijft liggen )

De parelli-bbpad heeft ook nog eens een vrij stevige voorkant, met die opgestikte lus, waardoor hij erg weinig flexibel is aan de voorkant. Ik heb echter diverse mensen met een dikke westernshabrak zien rijden onder die bbpad, dus misschien is dat een optie? Zo'n dikke gevulde pad, met een ruggengraat vrijheid erin, of een uitsparing bij de schoft...

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 01:36

Cer, heb je het probleem al aan Parelli zelf voorgelegd? Hij test alle produkten die hij aanbiedt uitvoerig, zal dus dit probleem vast wel eens eerder zijn tegengekomen. Of je het nu speelt via Eddy Modde of direct contact met het opneemt in de States, waarom zou je het wiel opnieuw willen uitvinden?

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 07:35

Oh, nee dat heb ik niet gedaan... wist niet dat dat kon

Maar goeie tip, ik ga es op zn site kijken en eventueel mailen !!!

Navanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:40

misschien komt het omdat je zit niet correct is! ik weet het eigenlijk wel zeker... het is niet om je af te katten maar meer een tip om daar wat mee te doen en wie weet ben je van het probleem af!! heel veel succes

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 11:41

omdat mn zit niet correct is

Licht dat es toe als je wilt??

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 22:00

oberon schreef:
Ik heb ook nog even op de site van Emiel Voest gekeken. Zij hebben een hele mooie bbp speciaal voor paarden met een slecht ontwikkelde rug. Maar ook die lijkt op de foto vrij hoog op de schoft te liggen. Het materiaal van die pad lijkt me wel geweldig (hij is dan ook 210 euro ).

Bedoel je die zwarte, die schapenwollen, die is namelijk geweldig
Een stalgenootje heeft 'm gekocht en ik mag 'm ook gebruiken en hij zit gewoon super!
't is een hele dikke, zachte, het is een soort foam, als je erin knijpt veert het in, en laat je los dan zet het weer uit. Ik denk dat het ideaal is voor paarden met een wat hogere schoft, omdat het heel flexibel is en dus vormt naar de rug van het paard.
Bovendien zit je er zelf ook super op, net een dik kussentje

Navanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:53

kijk als jij direct op je paards rug zit met alleen een bondje (barebackpad) dan is jou zit veel meer van belang als dat je op het zadel zit, omdat het zadel al vorm van zichzelf hebben. als jij bijvoorvbeeld te veel naar voren zit gaat jou paard dat op een bepaalde manier corrigeren waardoor hij spieren anders of verkeerd gaat gebruiken.. snap je ( en daar kan je niks aan doen want 9 vna de 10 ruiters zit niet goed het is ook zuper moeilijk! ) als je nog meer wilt weten hoor ik het wel

Navanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:55

ik heb zelf ook een bareback pad dus ik banketstaaf niet uit de lucht ofzo, mijne is van equestor en komt bij voest vandaan..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:05

Cer schreef:
Ik rij al jaren met een barebackpad (want schone broek ) maar nu krijgt mn paard door leeftijd een steeds hogere schoft (of wegvallende schouders, ligt eraan hoe je het bekijkt ).

Hoe oud is je paard en hoeveel rij je er mee? Het klinkt mij in de oren als het verliezen van bespiering. Dit kun je grotendeels opvangen door gerichte oefeningen om de spieropbouw daar te stimuleren en vooral ook meer te letten op het goed over de rug (buikspieren aanspannen!) lopen van je paard. Als je barebackpad nu in de schoft drukt, zou ik voorlopig niet daarmee rijden, maar met een zadel of een andere pad die daar niet drukt. Deze voorlopig in de kast hangen.

annebe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:18

Hier misschien nog 2 ideetjes....

Mits ruggegraat nagekeken is op verschuivingen enz.....

1) bbp van bestfriend (ik heb zelf het "western" model) dit is een super flexibel pad met sympanova (antiglip) onderkant en suede achtig aan de bovenkant.
Ook zit er een beetje een zadel model in, dus de achterkant en voorkant iets opgehoogt.

2) Een grandeurpad pad eronder (www.boomloosrijden.nl)

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 08:21

Bedankt voor de tips!

@Annabe: Ja, het komt door het verliezen van bespiering, door leeftijd

Van een kennis heb ik een barebackpad gezien met een bont-onderlegger eronder, dat gaat super! En van de site Parelli.nl kreeg ik het antwoord dat er wel vaker met een onderlegger of pad onder gereden werd.

Dus dat gaan we nu doen

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:08

Volgens mij heeft leeftijd niets te maken met verlies van bespiering.
Verlies van bespiering en het scherper worden van de schoft heeft volgens mij grotendeels te maken met spieratrofie door slecht passend zadel. En in dit geval wellicht bbp?

Hoe vaak rij je ermee? Hoe wordt je paard verder getraind?

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 10:22

Volgens mijn ervaring gaat een paard van over de 20 wel spieren verliezen.

Ze wordt niet meer iedere dag gereden, ik recreer er alleen nog maar mee. Verder staat ze op de wei. Dus ook door verminderde training zal er spierverlies misschien optreden..

Ook wordt ze ieder half jaar nagekeken door een osteopaat, ook om in de gaten te houden of het zadel gaat knellen. Overigens heeft er al 2 maanden geen zadel meer opgelegen, en vooralsnog zijn er geen aanwijzingen dat het zadel niet past. Maar daar zijn we natuurlijk wel waakzaam voor

Ik kan me trouwens voorstellen dat er gewoon paarden zijn met een meer uitstekende schoft, gewoon, van nature... die zullen het probleem met de bbp ook hebben denk ik?

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:21

Cer schreef:
Volgens mijn ervaring gaat een paard van over de 20 wel spieren verliezen.

Ze wordt niet meer iedere dag gereden, ik recreer er alleen nog maar mee. Verder staat ze op de wei. Dus ook door verminderde training zal er spierverlies misschien optreden..

Spierverlies boven de 20 hoeft niet direct. Het spierverlies van paarden op leeftijd is meestal doordat het paard minder wordt getraind. Waarom het paard minder wordt getraind kan verschillende redenen hebben, bijvoorbeeld het idee van de eigenaar dat je een ouder paard maar meer rust moet geven en "recreatief" moet rijden. Maar het kan natuurlijk ook voortkomen uit lichamelijke klachtjes van het paard.
Mijn paard is nu 19 en zit gewoon vol in haar spieren en staat ook vol in het werkende leven. Ik rijdt heel bewust een aantal keer per week dressuurmatig in de bak om te zorgen dat ze haar spieren ook correct gebruikt, zodat ik bij de buitenritten daar minder op hoef te letten.
Ik hoor vaak van mensen met oudere paarden dat ze het beestje niet meer willen "pesten" met dressuur en je ziet dan ook het paard achteruit gaan in de bespiering en de blessures volgen daarna ook. In mijn optiek doe je een ouder paard daarom ook geen plezier met uitsluitend ritjes aan een los teugeltje zonder correct dragend frame. Het is imo de verantwoordelijkheid van de ruiter/eigenaar om het paard in een zo goed mogelijke gezondheid te houden en daar horen spieren en correcte houding bij. En dan hoef je echt niet 4x in de week een uur stevige dressuurtraining te doen, hoor

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 11:30

En dit heeft wat precies te maken met het rijden op een bareback pad en een hoge schoft

Een ieder moet doen met zn paard wat die goeddunkt, denk ik
Maar ik wil wel toelichten dat het voor mijn paardje niet meer zo goed is om in een bak te rijden, vanwege teveel korte bochtjes. We rijden dus voornamelijk rechte stukken, en dat doen we buiten en/of over de drafbaan.

Overigens, met barebackpad kan ik dr ook goed oppakken en actief rijden hoor, we rijden dan niet alleen aan een lang teugeltje..

Overigens, spierartrofie door een bbp... nee, dat gaat er bij mij nog niet in hoor

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:56

Cer schreef:
En dit heeft wat precies te maken met het rijden op een bareback pad en een hoge schoft

Dit heeft te maken met spieren die wegvallen bij die hoge schoft. En eerlijk gezegd zal het me worst zijn of je dat met een bbp of met een zadel of wat dan ook hebt. Maar ik krijg nu sterk de indruk dat jij een oplossing wilt kopen en niet eraan wilt werken. Mag van mij, geen probleem, maar niet klagen als het uiteindelijk niet werkt.

Cer schreef:
Een ieder moet doen met zn paard wat die goeddunkt, denk ik
Maar ik wil wel toelichten dat het voor mijn paardje niet meer zo goed is om in een bak te rijden, vanwege teveel korte bochtjes. We rijden dus voornamelijk rechte stukken, en dat doen we buiten en/of over de drafbaan.

Overigens, met barebackpad kan ik dr ook goed oppakken en actief rijden hoor, we rijden dan niet alleen aan een lang teugeltje..

Hoeveel pak je op? En hoe goed? Het gaat erom dat je de bovenlijn stimuleert en dat lukt niet met een paar pasjes "krul". Regelmatig voorwaarts en neerwaarts vragen kan goed helpen (let op achterhandgebruik). Heb je in je omgeving misschien ook heuveltjes? Met heuveltjes kun je namelijk prachtig de bovenlijn trainen, zonder dat je nou heel veel moeite ervoor hoeft te doen. Alleen zorgen dat ze niet het heuveltje op "stieren", maar het in een beheerst tempo met een iets aangenomen teugel doen. Je voelt het vanzelf als het goed gaat, dan bolt opeens de rug op.
Overigens is het je eigen keuze als je korte bochtjes rijdt in een bak, als je ruime figuren rijdt in stap en rustige draf valt dat in een normaal formaat bak wel mee. Dat je niet meer een rollback of zo doet, kan ik me levendig voorstellen. Heeft je paard artrose?

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 13:08

En wat als je al een paard hebt met een hoge schoft? Dus de spierenopmerking even negerend.

Nee ze heeft geen artrose, ze heeft een beschadiging in de weke delen van de linkervoorknie. De behandelend arts (te Honselersdijk) heeft toen aangeraden om recreatief te gaan rijden, voornamelijk rechte stukken en dan haar te laten beslissen wat ze aankan.

Ik had dr ook in kunnen laten spuiten en door kunnen trainen totdat alles kapot was. Maar dat vonden we beiden geen optie. Dit paard heeft dr wedstrijdsporen goed verdient,en houdt van lummelen, dus dat mag ze van mij

Ze wordt regelmatig nagekeken, door fysiotherapeuten en een osteopaat, en met de knie gaat alles voorbeeldig. Ik merk na 3 dagen in de bak rijden dat het minder wordt. Ook harde ondergrond gaat niet zo goed.
Dus ik probeer van alles af te wisselen...

En als jij denkt dat ik een oplossing wilt kopen, is dat je goed recht, maar daar ga ik echt niet verder op door hoor.....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:53

Bij een paard met een hoge schoft zorg je dat je zadel(dek) daar ruimte voor biedt. Kan dus met een verder teruggesneden dek of een dek dat die "overdreven" lijn volgt. Wat je altijd moet vermijden is dat het dek (of zadel) directe druk uitoefend op een klein oppervlak, zeker als daar het bot heel kort onder zit, zoals bij een hoge schoft meestal het geval is. Een goed (en dat is niet goedkoop) schapenbontje kan hierbij helpen, maar je moet echt goed kijken en voelen wat er voor druk op de schoft komt.

Dat je het probleem in haar knie niet hebt laten wegspuiten kan ik me goed voorstellen, zou ik ook niet zo snel doen, als ze geen grens voelen, gaan ze eroverheen.

Maar als je op haar wilt blijven rijden, ook al is dat maar een beetje "lummelen", zul je toch moeten zorgen dat ze daar voldoende spieren voor heeft en dus die bovenlijn blijven "trainen". En bovenlijn trainen kan ook uitstekend zonder bochtjes te draaien.

Succes ermee.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 14:58

Nou, het lijkt mij duidelijk, een paard met een te hoge schoft kan je niet met barebackpad rijden...

Dan lummelen (nou ja, trainen dan) we gewoon met zadel.. of helemaal zonder. Jammer, want ze loopt superlekker zonder zadel. Dan gaan we nl lummelen, en dat vind ze wel wat

Maar okee, aan de arbeid it is...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:33

Cer schreef:
Kan ik nu niet meer met barebackpad rijden, of is er een oplossing? Gelpad eronder oid?

Zacht verdeelt geen gewicht. Langere tijd op niet stijve panelen geeft drukpunten.
Je kan dit alleen oplossen door een groter gewichtdragend oppervlak te creeren en uiteraard MOETEN de ruggenwervels vrij blijven.
Een CorrecTOR of iets dergelijks (om het even welk stijf-flexible paneel) onder het pad (of boomloos zadel) leggen is een weg.

HC