Help, ik heb mezelf in het diepe gegooid!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Let_be

Help, ik heb mezelf in het diepe gegooid!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 20:08

Hopelijk plaats ik dit topic dan ook goed!

Tsja ik ben officieel alleen nog maar een dressuurmuts en ben met het springen bezig (hopelijk kan ik van de winter daarmee beginnen op wedstrijden), maar ik ben beetje een alternatieve...

Ik deed ook beetje vd-en (voetje optillen zonder aanraking, zweep aantikken voor beloning, kleine dingen) en tjsa een keer geen zin om te rijden, maar toen maar even met halster + touw (zat er toch al op toen ik haar uit de wei ging halen) en ze reageerde er wonderbaarlijk op.
Mijn pittige merrie was één en al rust (nee niet zo extreem verschil dat ze onder het zadel iets fysiek mankeer).

Gisteren met alleen halstertouw om haar nek gereden (moest uur wachten totdat vriendlief klaar was met paard beslaan); complete ontspanning (neus bijna op grond), overgangen super (kleine soort van ophouding en 'ho') en zelfs zijgangen (wijken beetje geprobeert) lukte. Dacht dat het 1malig was aangezien ze hele dag op wei had gestaan.
Vandaag dus nog maar keer; weer hetzelfde.

Het lijkt me voor haar heerlijk om dit dus te blijven doen, als is het maar 1 keer per week. Maar ik wil niet als een debiel maar beetje proberen!

Dus bv ipv een halstertouw wat kan ik dan gebruiken (lijkt mij niet echt super zitten), heb zo'n ring gezien, maarja hoe en wat?
En kwa signalen nog ergens rekening meehouden? Las tijd terug ergens als je bv haar stilzet dat je dan altijd paar passen achterwaarts moet.... Ik wil wel meelezen beetje hier, maar het zijn allemaal specifieke onderwerpen. Geen idee ervan! Allerlei methodes, begrippen etc. Ik weet niet eens of dit wel NH is... misschien wel gewoon andere methode.

Iemand die beetje kan helpen of misschien informatie sites weet? Of tips?
Bedankt!

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:19

waarom zou het een naam moeten hebben of bij een methode moeten horen? Zo te lezen vond jij het leuk, vond je paard het prima, dus waarom dit niet af en toe herhalen ?

Voor iets meer mogelijkheden qua rijden kun je ook een touwhalster nemen, daar kun je wat meer mee dan alleen een touw om de hals en rijdt ook prima. Dat achteruit laten lopen is IMO nergens voor nodig bij het halt houden, doe gewoon wat goed gaat en wat jullie allebei leuk vinden.

Ik ben ook altijd dressuurruiter geweest en ben nu enthousiast Parelli-er, maar het plezier blijft voorop staan. lees dus lekker wat jou interessant lijkt, zoek eens wat op internet, maar blijf bij je eigen gevoel .

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 20:23

promptertje schreef:
waarom zou het een naam moeten hebben of bij een methode moeten horen? Zo te lezen vond jij het leuk, vond je paard het prima, dus waarom dit niet af en toe herhalen ?

Voor iets meer mogelijkheden qua rijden kun je ook een touwhalster nemen, daar kun je wat meer mee dan alleen een touw om de hals en rijdt ook prima. Dat achteruit laten lopen is IMO nergens voor nodig bij het halt houden, doe gewoon wat goed gaat en wat jullie allebei leuk vinden.

Ik ben ook altijd dressuurruiter geweest en ben nu enthousiast Parelli-er, maar het plezier blijft voorop staan. lees dus lekker wat jou interessant lijkt, zoek eens wat op internet, maar blijf bij je eigen gevoel .

Maar touwhalster dat zit toch minder lekker? Voor de nageeflijkheid en sturen hoeft het idd niet, want dat doet ze zowiezo al. Maar het touw om haar hals dat bungelt zo voor haar borst soms en dat lijkt me niet echt lekker. Heb je wat websites voor mij dan?
En op wat voor begrippen kan ik google-en ? (niet alleen nh)

Antheman

Re: Help, ik heb mezelf in het diepe gegooid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:38

Heerlijk voor jullie dat dit zo lekker ging!

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je nu precies zoekt.
Je zoekt eigenlijk GEEN optoming begrijp ik?
Maar wel iets om haar hals?

Dan lijkt een ring me prima.

Maar dat halstertouw wat je gebruikt , is toch ook een prima methode?
Jullie begrijpen elkaar kennelijk. Dan heb je toch niet direct een nieuw attribuut nodig?

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 10:17

Antheman schreef:
Heerlijk voor jullie dat dit zo lekker ging!

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je nu precies zoekt.
Je zoekt eigenlijk GEEN optoming begrijp ik?
Maar wel iets om haar hals?

Dan lijkt een ring me prima.

Maar dat halstertouw wat je gebruikt , is toch ook een prima methode?
Jullie begrijpen elkaar kennelijk. Dan heb je toch niet direct een nieuw attribuut nodig?

Het hoeft ook niet meteen, maar ik probeer beetje informatie erover te krijgen. Halstertouw lijkt me niet echt lekker zitten (klapt hele tijd tegen haar borst aan en zal misschien wat shuren).

Weet jij nog websites etc. voor informatie?

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:48

Een string (licht touwtje van 6mm dik) om de hals is dan wellicht fijner voor jouw paard, aangezien je het touw toch niet nodig hebt om te sturen en in te houden en enkel als ondersteuning gebruikt. (www.equiplay.nl )

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 10:56

callippo schreef:
Een string (licht touwtje van 6mm dik) om de hals is dan wellicht fijner voor jouw paard, aangezien je het touw toch niet nodig hebt om te sturen en in te houden en enkel als ondersteuning gebruikt. (www.equiplay.nl )

Naja ik gebruik het deels, ik kan het nog niet alleen alles op mn stem betreft stoppen/langzamer. Voor het sturen gebruik ik vooral mn lichaam en soms touw als ondersteuning. Gaat die string dan niet strakker zitten om haar hals? Een string is nog dunner en dus ook scherper?

Bedankt voor de info en site.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:09

Ook een touwhalster is dunner en scherper, maar daar kun je wel verfijndere hulpen mee geven.

Een touwhalster met een lead rope (verzwaard net onder de knip) zal niet zomaar de bewegingen van het touw doorgeven aan het halster.

Dus dunner-fijner = scherper, maar dat is niet altijd ongewenst. Het ligt eraan hoe subtiel jij kunt zijn met je aanwijzingen en het gebruik van de tools.

Foto: Parelli met string (is groot dus even klikken)

http://trakehners.free.fr/images/parelli.jpg

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:41

QuijoSavan schreef:
Naja ik gebruik het deels, ik kan het nog niet alleen alles op mn stem betreft stoppen/langzamer. Voor het sturen gebruik ik vooral mn lichaam en soms touw als ondersteuning. Gaat die string dan niet strakker zitten om haar hals? Een string is nog dunner en dus ook scherper?

Bedankt voor de info en site.

De string kan niet strakker gaan zitten om de hals. Je kan zelf de beide uiteinden vasthouden, of je knoopt het uiteinde aan het lusje, waardoor je een grote 'lus' om de hals krijgt, die altijd op dezelfde maat blijft.

De string is dunner dan een halstertouw, maar ook veel lichter, waardoor je paard hem nauwelijks voelt als jij er niets mee doet, en je dus heel lichte hulpen kunt gebruiken, want je paard voelt snel het verschil tussen 'geen touwtje' en een aanliggend touwtje.

En wat is scherp... je hebt het uiteinde van de string zelf in je hand, dus het gevoel wat jij in je hand hebt, breng je ook over naar je paard. Het is niet zo dat de kracht versterkt wordt of bij het paard harder aankomt. Je kunt juist met minder druk werken, omdat je paard het verschil beter voelt. Als jij je paard pijn zou doen met de string, dan doe je jezelf ook pijn in je handen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 17:21

Wat leuk dat het meteen zo goed gaat!

Voor het grondwerk gebruik ik ook een halstouw - eigenlijk een gewone teugel die ik om de hals gegespt heb, en daaraan dan een leadrope om te kunnen longeren e.d.. Een teugel om de hals is dus misschien ook een oplossing, dat is wat lichter en 'klopt' minder dan een zwaarder touw. En je hoeft er niets extra's voor te kopen, want je kunt de helft van je bestaande teugel er prima voor gebruiken (de helft die in een punt met gaatje voor de gesp eindigt, die punt haal je dan door de gesp waarmee de teugel normaalgesproken aan het bit bevestigd wordt en klaar is kees ).

Als je een site wilt voor echt dressuurmatig trainen met een halstouw, meer in de richting van zijgangen en rijtechnische verzameling, dan moet je echt eens gaan kijken op http://www.nevzorov-haute-ecole.com . Die paarden worden alleen met halstouw getraind en bereden, en kunnen ongeveer alles op dressuurgebied, van piaffe tot hogeschoolsprong. Altijd leuk om te dromen...

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 20:29

Superbedankt voor de berichtjes!

Callippo daar zit zeker wat in!
En xyzutu2 ik ga eff die site bekijken.

Kwam vandaag op stal; eigenaar van de stal vragen of ik nog mn aparte kunsten ging laten zien, hahaha