Starten met bitloos rijden! Wie helpt??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caballo77

Starten met bitloos rijden! Wie helpt??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 21:00

Ok ik weet het, er bestaan al een aantal topics over bitloos rijden en er is ook veel op internet te vinden, maar juist daardoor kan ik (als leek op dit gebied ) door de bomen het bos niet meer zien. Daarom dus een nieuw topic. Ik heb tot nu toe altijd met bit gereden, maar ik krijg steeds vaker signalen dat mijn paard af en toe last heeft van het bit. De tandarts is al geweest, dus daar kan het niet meer aan liggen en blijven twee opties over: een ander bit proberen of bitloos gaan rijden. Op zoek naar meer informatie kom ik dus zoveel soorten hoofdstellen tegen die volgens de verkopers allemaal het beste zijn. Nu vraag ik mij dus af wat jullie goede en slechte ervaringen zijn met bitloos rijden. Hoe gaat het precies in zijn werk? Is de overstap van met bit rijden naar bitloos erg groot? Met welk soort bitloos hoofdstel kun je het beste beginnen? Alle informatie is welkom, maar vooral informatie gericht op de beginnende bitloos ruiter en paard !

Lenneke_

Re: Starten met bitloos rijden! Wie helpt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 14:27

Hoe groot de overstap is ligt aan jezelf. Als je van de een op de andere dag het bit aan de wilgen hangt er meteen bitloos op je paard stapt is de overstap heel groot en dat kan gevaarlijk zijn.
Als je het met een beetje beleid aanpakt is de overstap juist heel makkelijk en veilig.

Begin met je paard te leren wijken voor druk.
Elk paard gaat van nature tegen druk in, dat zit in het instinct.
In de omgang met mensen is dit tegen druk in gaan niet handig en kan zelfs gevaarlijk zijn. Wij mensen kunnen het met kracht nooit winnen van een paard.
Daarom moet gedomesticeerde paarden moeten dus leren niet tegen de druk in te gaan maar ervoor te wijken. Of de druk nu in de mond, op de neus, op de kont, de buik, de schouder of wat dan ook komt maakt niet uit.
Mooi voorbeeld zijn paarden die gaan hangen. Paarden die niet geleerd hebben te wijken voor druk blijven hangen omdat ze ertegen in gaan. Zodra een paard dat wel heeft leren wijken te ver naar achteren gaat als hij vast staat en er komt druk achter de oren dan gaat hij weer naar voren.

Of je nu met of zonder bit rijdt, je krijgt hier ook mee te maken. Paarden moeten leren dat ze moeten stoppen zodra er druk in de mond of op de neus komt. Paarden zijn gevoelig (ze voelen een vlieg) dus ze voelen het perfect als je alleen maar je hand dicht knijpt (met de teugels erin)

Dit wijken voor druk is redelijk makkelijk te leren.
Het vraagt echter wel wat geduld en consequentie.
Het makkelijks kun je beginnen met het hoofd. Doe een halster om met een touw eraan, vraag het hoofd naar beneden door heel zachtjes druk te geven op het touw naar beneden. Laat je paard z'n hoofd zakken dan neem je direct de druk weg. Na een tijdje zou je paard snappen dat als hij druk voelt, er niet tegen in gaat, maar mee gaat de druk weg gaat.
Doet je paard z'n hoofd omhoog ipv naar beneden en gaat er dus tegen in dan neem je niet meer druk maar gaat je hand gewoon mee naar boven.
Als je paard dit door heeft kun je vragen het hoofd naar links en naar rechts te bewegen, een stapje opzij te doen als je heel licht tegen de schouder duwt, noem maar op.

Als jij en je paard dit goed onder de knie hebben kan je er opstappen zonder bit. Ga eerst oefenen in de bak en vergeet vooral niet heel veel te belonen als je paard iets goed doet (en vergeet jezelf ook niet te belonen als het goed gaat)

Er zijn heel veel verschillende soorten bitloze optomingen en elk paard is anders. Wat de een prettig vind vind de ander niks.
Het makkelijkst is om te beginnen met een touwhalster. Die kosten bijna niks en paarden reageren er over het algemeen goed op.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:43

Zo, dat noem ik nog eens uitgebreide uitleg!
Helemaal goed!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:03

Caballo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 21:18

OK, ik ga dat topic maar eens doorspitten !!

Lenneke_: bedankt voor je duidelijke uitleg!!