Normal -> Western -> Natural

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LindsyImmie

Normal -> Western -> Natural

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 20:44

Hallo allemaal!

Zat zo eens na te denken...

Vinden jullie ook niet dat western eigenlijk een tussenstap is tussen het engelse rijden en natural rijden?

Of vinden jullie westernrijden hetzelfde als westernrijden?

Zijn de naturals die 'tegen' engels rijden zijn ook tegen westerns?

Vraag me af hoe hier over gedacht wordt....

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 07:24

Leuke vraag

Maar ik denk niet dat western een tussenstap is, op zich, maar in sommige gevallen zou dat wel zo kunnen zijn. Het ligt er denk ik heel erg aan bij welke trainer je terecht komt, net als bij engels rijden

ikke

Re: Normal -> Western -> Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:40

Nee, er is geen verschil en al helemaal geen tussenstap.
Je moet een paard correct rijden, dwz vanuit de achterhand voorwaarts. Hoe je dat doet, maakt niet zoveel uit en het is al helemaal onbelangrijk welk plakkertje je erop plakt.

Isis_Ywen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:07

Ik ben het met Wendy eens.

Veel mensen die andere wegen dan het 'normale' willen proberen, zullen vaak eerst naar het Western grijpen. Maar ik denk dat het er ook aan ligt wat op je pad komt. In mijn tijd...(8 jaar geleden, god wat word ik oud), was het natural horsemanship bijna vergelijkbaar met western. En die stap was toen dan ook heel logisch. Maar ik kan me ook voorstellen, dat nu het natural meer bekendheid krijgt, je gemakkelijker daar naartoe overstapt, zonder tussenstap.

Isis

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:17

ikke schreef:
Nee, er is geen verschil en al helemaal geen tussenstap.
Je moet een paard correct rijden, dwz vanuit de achterhand voorwaarts. Hoe je dat doet, maakt niet zoveel uit en het is al helemaal onbelangrijk welk plakkertje je erop plakt.

Maar hoe je het paard correct rijdt maakt wel degelijk uit.
Wat ik bij western meer terugvind is het opbouwen van druk en meteen loslaten.
Maar er zijn bepaalde elementen die ook weer erg goed passen bij klassieke dressuur bijvoorbeeld.
Het maakt volgens mij wel degelijk uit hoe je tot het correct gereden paard komt, de basis van de verschillende rijstijlen is grotendeels gelijk, maar in de uitvoering zijn er toch wel wat in het oog springende verschillen.
Of die echt aan de rijstijl of aan de trainer toe te schrijven zijn is dan de vraag....

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:28

Volgens mij wordt in het western soms iets meer gebruikt gemaakt van natural/horsemanschip-elementen. Maar het hoeft geen tussenstap te zijn.
Wel denk ik dat bij veel engels-rijdende-maneges er meer aandacht voor aan het komen is.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 14:20

Ik doe geen western, maar wel natural.
Ik heb ook altijd een heel verkeerd beeld mee gekregen van western. Ik heb alleen maar mensen gezien die hun paard tot bloedens toe met de sporen in elkaar trappen (niet de hobbymatige westerns hoor)
Natuurlijk weet ik dat er ook andere western is, maar hierdoor schrikt het woord western mij altijd een beetje af, onbewust

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 14:23

Wendy schreef:
Maar hoe je het paard correct rijdt maakt wel degelijk uit.
Wat ik bij western meer terugvind is het opbouwen van druk en meteen loslaten.
Maar er zijn bepaalde elementen die ook weer erg goed passen bij klassieke dressuur bijvoorbeeld.
Het maakt volgens mij wel degelijk uit hoe je tot het correct gereden paard komt, de basis van de verschillende rijstijlen is grotendeels gelijk, maar in de uitvoering zijn er toch wel wat in het oog springende verschillen.
Of die echt aan de rijstijl of aan de trainer toe te schrijven zijn is dan de vraag....

Dat er op het oog verschillen zijn, wil niet zeggen dat de principes verschillend zijn. Die principes zijn namelijk niet verschillend. Dat je diezelfde principes op verschillende manieren kunt uitvoeren en bereiken, doet niks af aan de principes.
Dat we tegenwoordig te veel oog hebben voor dat uiterlijk vertoon en te weinig voor de principes, zegt meer over de beoefenaren dan over diezelfde principes.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 14:30

Ik doe geen western en geen engels, ik doe m'n eigen manier. Het zit denk ik een beetje tussen western en engels in

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 14:45

ikke schreef:
Dat er op het oog verschillen zijn, wil niet zeggen dat de principes verschillend zijn. Die principes zijn namelijk niet verschillend. Dat je diezelfde principes op verschillende manieren kunt uitvoeren en bereiken, doet niks af aan de principes.
Dat we tegenwoordig te veel oog hebben voor dat uiterlijk vertoon en te weinig voor de principes, zegt meer over de beoefenaren dan over diezelfde principes.

Volgens mij bedoel ik het anders dan dat jij het opvat

Wat ik bedoel is dat er inderdaad gelijke principes zijn, maar dat de uitvoering verschilt. Wat ik ook zeg dat dat niet per se aan de discipline hoeft te liggen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 14:46

Lenneke_ schreef:
Ik doe geen western, maar wel natural.
Ik heb ook altijd een heel verkeerd beeld mee gekregen van western. Ik heb alleen maar mensen gezien die hun paard tot bloedens toe met de sporen in elkaar trappen (niet de hobbymatige westerns hoor)
Natuurlijk weet ik dat er ook andere western is, maar hierdoor schrikt het woord western mij altijd een beetje af, onbewust

Hmm, ik heb dat beeld juist meer bij bepaalde 'foute' engelse ruiters.
In beide richtingen heb je goede en foute mensen helaas.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:43

Ik heb eerst hele tijden engels gereden, en lag er gemiddeld wel eens in de week naast (en nee, dat lag niet aan mij) waardoor ik het zo zat werd dat ik er dicht aan toe was om te stoppen. Op dezelfde manege werden westernlessen gegeven op kwalitatief veel betere en bravere paarden dan gebruikt werden tijdens de dressuurlessen. Dus ben ik western gaan rijden. Door een paar mensen binnen die western ben ik in aanraking gekomen met Parelli, die ik echter niet helemaal trouw gevolgd heb en nog steeds niet helemaal trouw volg.
Op dit moment hou ik me, binnen de westernsport, eerder bezig met de methode van Clinton Anderson, die de methode Parelli niet zo heel erg ontloopt, maar wel altijd het rijpaard voor ogen blijft houden, wat ik bij Parelli weleens mis.

Had ik in de periode dat ik de dressuur zat was en voordat ik met western begon een eigen paard gehad, had ik misschien wel een cursus freestyle bij Voest gedaan...

Dus ja, ik was het zat in de dressuur, en ben naar wat anders gaan zoeken. Maar de western is beslist geen overstap naar Natural, en gaat dat niet worden ook.

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:02

Nu ik een beetje meer natuurlijk doe krijg ik wel steeds meer neigingen om western te gaan rijden. Maar toch, ik denk dat dingen als spinnen nooit goed en leuk kunnen zijn voor een paard.
Maar in Zwitserland doet bijna iedereen wel NH met zijn paard, en bijna dat hele dorp waar familie woont rijdt ook western. Ik heb 1 keer iemand die engels reed langs zien rijden (een ouwe man ) en de buren van de buren die rijden ook engels, en de rest western.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 23:08

Nou , ik denk wel dat er een flinke kern van waarheid in deze stelling zit , maar het is maar net hoe je het bekijkt....

Er vanuit gaande dat de meeste mensen die beginnen met paardrijden , nog steeds op een Engelse manege terechtkomen.... geowon omdat die er veel en veel meer zijn. Je begint dus Engels omdat je nog niet beter weet.

Na een tijdje zijn veel mensen dat opgeprikte dwang-rijden dat het vaak is op maneges , zat en gaan wat anders zoeken. Dan komen ze bij Western uit omdat er allemaal wat relaxedter uitziet.

Of ze noemen het Western terwijl ze gewoon met hun eigen paard stoppen met dressuurles en evt. wedstrijden omdat ze er geen zin meer in hebben , dat stijfjes rondrijden. En dan vooral gaan buitenrijden en hun paard dan een westernzadel en hoofdstel omdoen. Dat soort "westernrijden" is dan weer een tussenfase ja , vaak is overstap van standaard Engels naar lekker relaxed met andere tuigage gaan rijden , het begin van zoeken naar een fijnere en prettigere , natuurlijkere manier van omgaan en rijden met het paard. En dat gaat dan steeds meer richting NH. Het westernkloffie is de eerste stap.

Degenen die in de Western ook serieus aan de slag gaan met het wedstrijdgebeuren van spins en stops enzo die zullen weer wat minder snel de Natural kant opgaan lijkt mij. Gewoon omdat serieus wedstrijdgericht trainen niet goed combineert met echt fanatiek NH , omdat je dan wedstrijden al snel ziet als iets te onnatuurlijks in de omgang met je paard , dat hoef je dan niet zo nodig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 09:29

Maar pmarena, uiteindelijk gaat het erom om goed en verantwoord met je paard om te gaan. DAT zou je enige juiste doel en drijfveer moeten zijn. Wat voor tuigage je dan op je paard knoopt en wel stickertje je dat wil geven, is dan totaal onbelangrijk. Bene there, done it all en ik ben weer terug bij een "gewoon" dressuurzadel en een "gewoon" hoofdstelletje, omdat gebleken is dat mijn paardje en ik dat het prettigst vinden.
Ik les bij een instructeur die een klassieke spaans/western combi als basis gebruikt, met een degelijke opleiding in Reken (Duitsland). Weet iemand eigenlijk nog wel wat "Reken" is???

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 10:00

Ik ben een "natural" op het gebied van het houden van paarden.

Ik rijd vooral naar ontspanning. Dus wel druk geven en direct weer loslaten. Mijn lesgeefster werkt veel vanuit de Centered Riding. Ze geeft me ook les volgens het rechtrichten van Antoine de Both´s methode.
Verder vind je me dagelijks in het bos.

Wat is dan Natural rijden??
Dat mag iemand me nog even uitleggen.

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 11:20

Ik weet niet wat Reken is...misschien linkjes/uitleg?
Natural rijden is volgens mij met zo min mogelijk hulpmiddelen en zo veel mogelijk rekeninghouden met- en gebruik maken van- de natuurlijke instincten en behoeften van een paard?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 11:27

Naturals houden denk ik niet van regeltjes (die je vooral bij dressuur erg veel hebt) Ze laten elk paard en zijn waarde en stemmen alles af op het paard als individu

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 11:29

pmarena schreef:
Het westernkloffie is de eerste stap.

En dat is dan weer een vooroordeel waar we Bob de Jong en de hele Western Experience weer eens voor moeten bedanken. Ik rij zelf met spijkerbroek en gewoon shirt, westernkloffies komen er bij mij toch echt niet in! Ook in huis zul je bij mij geen western tegenkomen. Geen haar op mijn hoofd dat daar aan denkt om me op die manier te gaan inrichten.

Je moet onderscheid maken in twee stromingen: de een gaat westernrijden omdat hij de manier van rijden prettiger vindt. Doorgaans komen deze personen van de Engelse kant.

De ander kruipt op een paard omdat hij affiniteit heeft met de western lifestile, zich daar naar gaat kleden, zijn huis daarop inricht, in de weekenden in een wigwam wil kamperen, in een blokhut wil wonen, gaat linedancen en omdat paardrijden daar nu eenmaal bij hoort. Dat is - helaas - het type waar heel veel serieuze westernruiters mee worden geidentificeerd.

Het begint per definitie NIET met dat westernkloffie.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 11:41

Cassidy : Met westernkloffie heb ik het puur over het westernzadel en hoofdstel dat erop gemikt wordt

Ikee : natuurlijk gaat het daarom , en dat zou de drijfveer van elke ruiter en paardeneigenaar moeten zijn. Maar mensen zijn nu eenmaal niet perfect

Ik zie gewoon enorm vaak dat "naturals" begonnen zijn gewoon in de dressuurhoek , wat anders willen , recreatie-westernstyle gaan rijden en dan steeds meer natural worden. Ze willen wat anders en western ligt dan het meest voor de hand , dat straalt toch het gevoel uit wat je zoekt , relaxedter en vriendelijker met je paard omgaan.

Kun je er vanalles bij gaan betrekken dat dressuur ook vriendelijk is , western niet alleen het tuig is , blablabla , is ook allemaal zo , maar het feit blijft dat het vaak zo gaat.

"western" rijden is de eerste stap naar steeds meer verdiepen in het comfort en plezier van het wezen paard , meer natural worden.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 11:44

Lekker kort door de bocht

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 12:48

Ik heb nooit western gereden en ga het ook niet doen. Maar echt dressuur doe ik ook niet

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 13:06

Kan dan wel kort door de bocht zijn , maar zo gaat het wel vaak , dus tja...

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:22

Lise81 schreef:
Ik weet niet wat Reken is...misschien linkjes/uitleg?
Natural rijden is volgens mij met zo min mogelijk hulpmiddelen en zo veel mogelijk rekeninghouden met- en gebruik maken van- de natuurlijke instincten en behoeften van een paard?

Reken is een opleidingscentrum (ook voor voor instructeurs) dat is opgezet door Ursula Bruns, o.a. gericht op het verantwoord recreatief rijden. Oftewel de ruiter en het paard een zodanige basis geven dat zij verantwoord het terrein in kunnen zonder dat het paard er fysieke (of emotionele) schade van oploopt en zodanig dat de ruiter het ook uren kan volhouden. In Reken wordt verder gekeken dan het eigen "hokje", zodat zij absoluut niet meer in een "hokje" passen. Ook is er in Reken veel kennis over gangenpaarden en hun eigenaardigheden. Ursula Bruns was een pionier hierin door eerst met IJslanders te werken en later ook met andere rassen. Reken heeft een behoorlijk klassieke basis, deels ook beinvloed door spaanse rijstijlen (o.a. doma vaquera), dus veel degelijk achterhandgebruik

Enkele links ter info over Ursula Bruns en Reken (veel in het Duits):
http://www.dressur-studien.de/bruns.html
http://www.dressageunltd.com/germany/ar ... reken2.htm
http://www.fs-reitzentrum.de/
http://www.einslive.de/daswort/derlausc ... 0906.phtml

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:09

Da's wel intressant! Bedankt...erg leuk!